پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 578274 تاریخ : 1400/01/29-16:08:21
,4,
تحریم روسیه، بازارها را بهم می ریزد؟

اقتصاددانان می گویند تحریم ایالات متحده علیه روسیه نمادین است

تحریم روسیه، بازارها را بهم می ریزد؟

دولت روسیه سال 2021، 2.5 تریلیون روبل اوراق قرضه، معادل 2.7 درصد از تولید ناخالص داخلی منتشر خواهد کرد تا کسری بودجه و بدهی های سررسید شده اش را پوشش دهد.

به گزارش بانک و صنعت، تحریم های جدید ایالات متحده علیه روسیه عمدتا نمادین است و حداقل تاثیر را بر بازار آنها و چشم انداز اقتصاد کلان این کشور خواهد گذاشت. سی ان بی سی به نقل از اقتصاددان تحریم های امریکا علیه روسیه را تحلیل کرده است.

دولت رئیس جمهوری جو بایدن، روز پنجشنبه اعلام کرد که بسیاری از تحریم های جدید علیه مسکو را به دلیل دخالت در انتخابات سال 2020، حمله سایبری عظیم به دولت و شبکه های شرکتی ایالات متحده، الحاق غیرقانونی و اشغال کریمه اوکراین و نقض حقوق بشر را اعمال خواهد کرد.

این تحریم ها 16 نهاد و 16 نفر را که متهم به تلاش برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده هستند هدف قرار داده است همراه با 5 نفر و سه نهاد مرتبط با الحاق کریمه. همچنین 10 دیپلمات روسی از ایالات متحده اخراج شدند.

واشنگتن همچنین تحریم هایی درباره خرید اوراق قرضه روسی هم اعمال کرد. به این شکل که خرید و فروش مستقیم اوراق قرضه منتشر شده از سوی بانک مرکزی، صندوق دارایی ملی و وزارت دارایی روسیه توسط سازمان ها و شرکت های مالی آمریکا ممنوع خواهد بود. این اقدام بعد از 14 ژوئن، مانع از این می شود که مؤسسات مالی ایالات متحده در این بازار حضور پیدا کنند.

*اقدامات نمادین

بااین حال، اقتصاددانان هیچ گونه تاثیر محسوس از تحریم ها به شکل فعلی آنها را پیش بینی نمی کنند. آگات دماریس، مدیر بخش پیش بینی های The Economist Intelligence Unit گفت: آخرین دور تحریم های ایالات متحده اقدامی عمدتا نمادین است. به گفته او، تحریم ها علیه افراد و شرکت های روسی بی ربط است، چرا که این افراد و شرکت ها هیچ ارتباطی با ایالات متحده ندارند و احتمالا قصد استفاده از دلار امریکا یا داشتن حساب بانکی در ایالات متحده را ندارند.

دماریس همچنین گفت تحریم اوراق قرضه هم آن چنان سخت گیرانه نیست. از آنجایی که آنها تنها بازار اوراق قرضه اولیه را هدف قرار داده اند، بنابراین می توان به راحتی از طریق بازار ثانویه این تحریم را دور زد.

بازار اصلی اوراق قرضه روسی، بازاری است که برای اولین بار به مردم ارائه شده و می شود در حالی که بازار ثانویه جایی است که در آن اوراق بهادار در میان سرمایه گذاران معامله می شود.

دماریس ادامه داد: این انتخاب سیاسی به این معنی است که دولت ایالات متحده مراقب بوده است که از آسیب رساندن به سرمایه گذاران امریکایی که میلیاردها دلار از اوراق قرضه روسیه را در اختیار دارند، جلوگیری کند.

به طور قابل توجهی، مقامات امریکایی تحریم ها را با یکسری بیانیه ها همراه با ابراز تمایل برای بهبود روابط دوجانبه با مسکو همراه کردند.

Capital Economics تخمین زده است که دولت روسیه سال 2021، 2.5 تریلیون روبل اوراق قرضه، معادل 2.7 درصد از تولید ناخالص داخلی منتشر خواهد کرد تا کسری بودجه و بدهی های سررسید شده اش را پوشش دهد. با این وضع پیش بینی می شود تقریبا تمام این اوراق به روبل صادر و توسط بانک های روسی خریداری شود. موضوعی که تاثیر تحریم ها را بر انتشار اوراق قرضه جدید محدود می کند.

در طرف مقابل، اقدامات تلافی جویانه روسیه می تواند اقدامات مقابله ای تحریمی یا افزایش تنش با اوکراین باشد.

*روسیه تلافی می کند؟

به گفته تحلیلگران اصولا انتظار نمی رود که روسیه با اقدامات اقتصادی یا مالی برای تحریم ها مقابله کند؛ بنابراین برای بازارها اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. اما خطر اصلی در این زمینه عمدتا سیاسی است. روسیه احتمالا با اقدامات سیاسی، تحریم های امریکا را تلافی خواهد کرد که احتمالا می تواند منجر به تشدید بیشتر در روابط روسیه و غرب شود که به نوبه خود می تواند باعث واکنش امریکا و متحدان آن شود.

چنین سناریویی هم نمی تواند باعث نگرانی در سرمایه گذاران شود، اگرچه امیدها همچنان ادامه دارد که مسکو پیشنهاد ایالات متحده را قبول کند تا اقداماتی در جهت بهبود روابط با امریکا و غرب به طور کلی صورت بگیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 251
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران