پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 586486 تاریخ : 1400/05/25-20:01:04
,9,
تجویز بی رویه 3 داروی کرونا در کشور/ واردات سرم تا تامین صد درصدی نیاز کشور ادامه دارد

تجویز بی رویه 3 داروی کرونا در کشور/ واردات سرم تا تامین صد درصدی نیاز کشور ادامه دارد

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو دلیل کمبود 3 داروی بیماران کرونا را تجویز بی رویه در مراحل اولیه بیماری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، دکتر سیدحیدر محمدی، در نشست خبری امروز که در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: پس از شروع مصرف داروی "رمدسیویر" برای درمان بیماری کرونا، بلافاصله توسط کارخانه های داخلی تولید و در حال حاضر هشت تولید کننده این دارو را تولید می کنند.

وی با اشاره به افزایش بی رویه تجویز رمدسیویر، افزود: مصرف این دارو در خردادماه 600 هزار عدد، تیرماه یک میلیون و 300 هزار عدد و مرداد ماه 2 میلیون و 250هزار عدد رسید و در دو هفته اول مرداد ماه 8 برابر شد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: بسیاری از بیمارانی که این دارو را دریافت کردند، نیاز به مصرف آن نداشتند؛ چراکه این دارو صرفا در فاز ویروسی اثرگذار است؛ بنابراین نه در ابتدای مثبت شدن تست بیماری و نه در انتهای فاز التهابی شدید، اثرگذاری ندارد.

وی درمورد داروی فاوی پیراویر نیز توضیح داد: مصرف این دارو نیز در مجموع شش ماه دوم سال 99 به 11 میلیون رسید، در صورتیکه مصرف همین دارو در تیر ماه امسال به 11 میلیون و 900 هزار عدد رسید. این دارو باوجود عدم اثرگذاری آن در بیماری و تایید کمیته های علمی مرتبط، اما با توجه به تجویز برخی همکاران پزشک و نیاز جامعه موظف بودیم دارو را تامین کنیم و این کار انجام شد.

به گفته دکتر محمدی، داروی توسیلیزومب نیز در فاز التهابی شدید مصرف می شود و همکاران پزشک باید در صورت عدم اثرگذاری کورتون های دیگر، آن را تجویز کنند؛ اما متاسفانه اکنون در بسیاری از بیماران این دارو تجویز می شود و مصرف آن غیرمنطقی است، به طوریکه مصرف آن در تیر ماه 30 هزار عدد و در دو هفته اول مرداد به 42هزار عدد افزایش یافت.

شیوع غیرمنتظره بیماری کرونا در پیک پنجم

وی با اشاره به شیوع غیرمنتظره بیماری کرونا در پیک پنجم، گفت: به همین دلیل افزایش هشت برابری را شاید نشود به راحتی پیش بینی کرد. موجودی ما برای رمدسیویر حداقل شش ماه بود که متاسفانه کل رمدسیویر در تیرماه مصرف شد و البته در مردادماه بلافاصله تامین شد و کمبودی ایجاد نشد.

دکتر محمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای واردات این داروها، گفت: به همین دلیل ناچار شدیم که با توجه به کمبود، واردات داشته باشیم؛ اما به محض رفع کمبود، واردات قطع و کماکان از تولید داخل استفاده می شود.

تعطیلی موقت یکی از کارخانه ها؛ علت کمبود سرم تزریقی

وی درخصوص کمبود سرم تزریقی نیز گفت: در سال گذشته تقاضای تعطیلی یکی از خطوط تولیدی سرم را جهت بهبود شرایط ساخت از سوی خود شرکت داشتیم؛ اما موافقت نکردیم، چون تابستان بود و به دلیل گرمای هوا مصرف سرم بالا می رود. در نهایت از آبان ماه با تعطیلی این کارخانه موافقت کردیم، اما با توجه به شرایطی که داشت و برای دستگاه هایی نیاز به واردات داشت، به صورت شفاهی توافق شد که از اسفندماه این اتفاق افتد. حسب وعده آن شرکت، شرایط ساخت باید اصلاح می شد و حساب کرده بودیم که تا قبل از تابستان این مشکل رفع شود و آن تولید کننده که یک سوم تولید کشور را داشت، باید به خط تولید باز می گشت.

صدور مجوز واردات سرم

دکتر محمدی با اشاره به صدور مجوز واردات سرم، عنوان کرد: به دلیل مشکلاتی که در بحث بیماری کرونا برای کشور هند پیش آمد و این شرکت هم برای واردات از این کشور اقدام کرده بود، نهایتا به مشکل برخورد و بعد از سه ماه اعلام کرد که نمی تواند واردات داشته باشد. در مجموع این بدعهدی ها برای وارد کننده و تولید کننده و همچنین همزمانی فصل گرما و بالا رفتن مصرف رمدسیویر در کشور، باعث شد که در زمینه سرم تزریقی دچار کمبود شویم. در این زمینه نیز بلافاصله برای واردات اقدام شد و تا این لحظه یک و نیم میلیون سرم تزریقی توزیع شده و 500 هزار سرم هم در حال شناسه گذاری است.

وی افزود: برنامه ریزی ما برای تامین نیاز یک ماه کشور از طریق واردات بوده که اگر نیاز کشور رفع شود، از تولید داخل استفاده می کنیم و اگر رفع نشود همچنان از واردات استفاده خواهیم کرد.

اقلام دپو شده در گمرک، داروهای بدون مجوز!

دکتر محمدی درباره مباحث مطرح شده در زمینه دپوی برخی اقلام دارویی در گمرک بیان کرد: گمرک مواردی را مجاز است ترخیص کند که مجوز از نهاد مربوطه دارد؛ یعنی نهادی که متصدی صدور مجوز است. یکی از مشکلاتی که گمرکات ما دارند ورود و دپوی اقلامی است که مجوز ندارند؛ به طوریکه بازرگان می تواند کالا را بیاورد داخل گمرک پیاده کند، اما هیچ مجوزی هم نگرفته باشد. این یکی از مشکلاتی است که ما بارها خدمت عزیزان در گمرکات عرض کردیم، اما این مشکل از قبل باقی مانده است.

وی افزود: در زمینه دارو و تجهیزات برخی شرکت ها کالاهایی می آورند و در گمرک پیاده می کنند که هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند. طبیعتا ترخیص این کالاها می تواند سلامتی مردم را تهدید کند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کالاهای رسوب کرده در گمرک چند دسته هستند؛ یک دسته از کالاها که مربوط به وزارت بهداشت نبود و ما به همراه معاون فنی گمرک وارد انبارها شدیم و بخش زیادی از کالاهای رسوب کرده مربوط به داروهای دامی بود که وزارت جهاد کشاورزی باید تعیین تکلیف کند؛ این کالاها اقلامی نظیر بذر ذرت، چغدرقند، کشک و خیارشور و ... بود که در بازدید میدانی مشاهده شد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی هم داروها و مواد اولیه دارویی بودند که از وزارت بهداشت مجوز نداشتند؛ یعنی تعدادی از بازرگانان اقلام دارویی و مواد اولیه را در حجم زیاد در گمرکات پیاده کرده بودند که مجوز نداشتند و گمرک از ما می خواست که آن را ترخیص کنیم، وقتی کالایی مجوز ندارد و اصالت و سلامت آن بررسی نشده، طبیعتا ترخیص آن کار درستی نیست و سلامتی جامعه را به خطر می اندازد.

دکتر محمدی افزود: یک قلم هم دارویی بود که بدون مجوز ما آمده بود که باید تعیین تکلیف شود، چطور بدون مجوز تخلیه شده است. در این زمینه تقاضا کردیم صاحب کالا با کمک همکاران ما نمونه برداری ها را انجام دهند و تولید کننده نیز مکاتباتی با ما داشته باشد و بگوید دارو در چه وضعیتی است؛ چراکه گزارشات ما نشان می داد آن دارو در برهه های زمانی فراخوان (ریکال) شده و اجازه مصرف نداشته است. اگر این شبهات دارو برطرف شود، می توانیم درباره مجوزش اظهار نظر کنیم.

گمرک نمی تواند کالایی که مجوز وزارت بهداشت دارد را متوقف و رسوب کند

وی با تاکید بر اینکه جوسازی در خصوص وجود دپوی تعداد زیادی دارو در گمرک درست نبود، گفت: حجم خیلی مختصری از موارد موجود در گمرک از داروهایی بود که مجوز ما را داشت و این درحالی است که با مجوز ما هر آنچه که در گمرک هست باید ترخیص شود. گمرک نمی تواند کالایی که مجوز ما را داشته باشد را متوقف و رسوب کند. کالایی که در گمرکات رسوب کرده و گمرکات محترم باید پاسخگو باشند کالاهایی است که یا مجوز وزارت بهداشت یا هر وزارتخونه تخصصی را ندارد و بدون مجوز در گمرکات رسوب کرده و باید صاحب کالا پاسخگو باشد.

صدور معرفی نامه واردات واکسن کرونا به 47 شرکت خصوصی

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون 47 شرکت معرفی نامه واردات واکسن را گرفته اند که 4 شرکت موفق شدند که این مدارک را از واکسن ساز اصلی ارائه دهند و 2 شرکت هم موفق شدند که واردات را به میزان محدود از دو واکسن ساز انجام دهند که یکی از هند و 125 هزار دوز بود و دیگری 314 هزار از روسیه بود و دو شرکت دیگر موفق نشدند. زیرا به هر حال مجوزی که صادر می شود، معمولا بین دولت ها است.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی که علیرغم جوسازی، سه بار مجوز دادیم و پنج معرفی نامه به آنها دادیم، اما اتاق بازرگانی هنوز نتوانسته یک واکسن وارد کند. خوب نیست که یک وزارتخانه را که در خط مقدم مقابله با کروناست، تخریب کنند آن هم به دلیل اینکه توانایی واردات واکسن نداشتند و سوء مدیریتشان را گردن وزارت بهداشت بیندازند.

کمبود سرم را پیش بینی کرده بودیم

دکتر محمدی در ادامه درباره ادعای تاریخ مصرف گذشته بودن سرم های وارداتی، نیز گفت: سال گذشته بعد از اینکه یکی از کمپانی هایمان می خواست تولید را متوقف کند، تمام تولیدکنندگان سرم اعتراض کردند که مجوز واردات ندهید. ما اتفاقا کمبود سرم را پیش بینی می کردیم، البته نه به این شدت. زیرا افزایش مصرف 8 برابری قابل پیش بینی نبود، اما پیش بینی کرده بودیم. کل تیم ما به همراه دکتر شانه ساز به کمیسون بهداشت مراجعه کردیم که از ما خواسته شد، واردات انجام ندهیم. باید توجه کرد که اگر تولیدکننده نیاز کشور را تامین کند، ما قطعا به سمت واردات نمی رویم، هدف ما این است که مردم از نظر دارو در آرامش باشند، اما اگر تولیدکننده نتواند تامین کند، حتما واردات انجام می دهیم. حمایت ما اینطور نیست که مردم آسیب ببینند.

به گفته وی، با توجه به پیش بینی ها مجوز واردات را دادیم و اول از تولیدکننده ها خواستیم که خودشان وارد کنند که دوتا از شرکت ها اعلام آمادگی کردند، اما هر دو بعد از مدتی اعلام کردند که نمی توانند وارد کنند. در عین حال شرکت تولیدکننده هم وارد مدار تولید نشد و اعلام کرد که شهریور ماه وارد می شود.

توزیع 1.5 میلیون سرم

وی عنوان کرد: بلافاصله در تیر ماه برای واردات مذاکره کردیم که زمان بر است و مسیری دارد که باید طی شود. مکاتبات واردات از هند و ترکیه انجام شد که اتفاق افتاد. تا این لحظه 1.5 میلیون سرم توزیع شده و 500 هزار عدد هم در حال طی تشریفات است.

دکتر محمدی در زمینه ادعای تاریخ مصرف سرم ها، اطهار کرد: خبرنگاران می توانند به شرکت های پخش رفته و سرم های وارداتی و تاریخ انقضای آن را ببینند. یکی از شرکت های ترک سال 2020 مشکل ریکال داشت که اکنون این مشکل را ندارد، اما با این حال به آن شرکت مجوز واردات ندادیم و بقیه مشکلی ندارند. اگر هم شرکتی مشکلی داشته باشد از وزارت بهداشت مجوز نمی گیرد تا زمانیکه مشکلش حل شود. اینها شایعاتی است که متاسفانه برخی بجای اینکه به وزارت بهداشت کمک کنند، بدشان نمی آید که در این شرایط از آب گل آلود ماهی بگیرند. برخی از افرادی که فایل صوتی گذاشته بودند، می خواستند بدون مجوز واکسن وارد کنند. ما گفتیم باید مانند بقیه مجوز بگیرید و نتوانستند مجوز بگیرند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در زمینه توزیع واکسن ها در واقع ما توزیع اولیه را انجام می دهیم. تاکنون حدود 17 میلیون و 210 هزار عدد واکسن سینوفارم تحویل معاونت بهداشتی شده است. 125 هزار واکسن بهارات، 5 میلیون و 379 هزار و 610 هزار عدد آسترازنکا، یک میلیون و 20 هزار عدد اسپوتنیک و دو میلیون و 549 هزار و 477 عدد واکسن برکت به معاونت بهداشت داده شده است. مجموعا 26 میلیون و 284 هزار و 87 عدد واکسن تحویل معاونت بهداشتی شده و توزیع شده است. معاونت بهداشت هم واکسن را به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع و از آنجا به مراکز تحویل داده می شود. تاکنون بیش از 16 میلیون عدد آن تزریق شده است.

وی افزود: مجموعه برکت هم مستمرا تولید را انجام می دهد و هر دو روز یک پکش را تحویل می دهد و بعد از آزمایشات لازم و تایید سلامت واکسن، در اختیار معاونت بهداشت قرار می گیرد. از زمانیکه واکسن را واکسن ساز تولید می کند، 14 روز نیاز است که پاسخ تست های آن آماده شود. درباره سرم هم همینطور است.

وی گفت: اگر شرکتی سرمی در انبارش باشد و توزیع نکرده، به جز سرم هایی که منتظر پاسخ تست هایشان هستند، مصداق احتکار است و باید برخورد شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: درباره توزیع دارو هم نحوه توزیع ما بر اساس تعداد بیمار و تعداد تخت بیمارستان های ما است. در زمینه داروهای کرونا بر اساس تعداد مبتلایان در آن شهر و استان توزیع را انجام می دهیم. مثلا برای شهرهای شمالی یا مشهد به دلیل بار مهمانی که دارند، درصدی را بنا به میانگین تردد به آن شهرستان ها، بیشتر می دهیم که دچار مشکل نشوند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 256
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران