پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 657801 تاریخ : 1402/05/01-14:56:15
,9,
تاثیر گرانی شکر بر افزایش قیمت دارو/ گرانی دارو بدون هماهنگی نیست

تاثیر گرانی شکر بر افزایش قیمت دارو/ گرانی دارو بدون هماهنگی نیست

قیمت داروهای OTC یا همان بدون نسخه، بعد از شروع پاندمی کرونا و حذف ارز 4200 تومانی، به شدت گران شده است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از خبرگزاری مهر، مردم برای تهیه برخی داروها، مستقیم سراغ داروخانه می روند؛ داروهایی مثل قرص استامینوفن، شربت دیفن هیدرامین، قرص و شربت سرماخوردگی، آمپول های ویتامین، ایبوپروفن و....، از جمله داروهای معمولی هستند که مردم برای تهیه آنها، به مطب پزشک نمی روند؛ بلکه مستقیم از داروخانه تهیه می کنند. چون، داروهایی نیستند که در بحث تجویز چندان جای نگرانی از بابت مصرف آنها وجود داشته باشد و تقریباً، عادت کرده ایم که این داروها را بدون نسخه پزشک تهیه کنیم.

بعد از شروع کرونا و به دنبال آن، حذف ارز 4200 تومانی، به یکباره شاهد سیر صعودی قیمت داروهای معمولی بودیم؛ به طوری که شربت دیفن هیدرامین که در روزهای ابتدایی شروع کرونا در کشور، قیمت آن کمتر از 5,000 تومان بود، حالا به 25 هزار تومان رسیده است. همین طور یک ورق قرص سرماخوردگی از 1,000 تومان به 12 هزار تومان رسیده و به همین ترتیب، شاهد افزایش نجومی قیمت داروهای معمولی و در عین حال، پُر مصرف هستیم.

مهدی پیرصالحی عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، گفت: نه تنها داروهای OTC، بلکه سایر داروها نیز بعد از حذف ارز 4200 تومانی، گران شده است.

وی با عنوان این مطلب که افزایش قیمت دارو علاوه بر ماده اولیه، وابسته به دیگر اجزای تشکیل دهنده دارو است که گرانی آنها، در بالا رفتن قیمت دارو؛ تأثیر مستقیم دارد.

پیرصالحی ادامه داد: شربت دیفن هیدرامین یا سرماخوردگی، با گرانی قیمت شیشه و شکر، مجبور به افزایش قیمت شده اند. همین طور ورق های آلومینیومی در تهیه قرص ها و…، باعث افزایش قیمت دارو شده است.

وی با اشاره به تفاوت داروهای OTC و سایر داروها، گفت: برای تهیه داروهای بدون نسخه، بیمار باید کل قیمت دارو را از جیب بدهد، در حالی که در سایر اقلام دارویی، پوشش بیمه ای وجود دارد و مردم متوجه افزایش قیمت دارو نمی شوند.

پیرصالحی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های دارویی خودسرانه نسبت به افزایش قیمت داروهای OTC اقدام کرده اند، افزود: خیر. قیمت گذاری دارو در کمیسیون ماده 20 در سازمان غذا و دارو، تصمیم گیری می شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت دارو در کمیسیون قیمت گذاری دارو، بر اساس ارائه مستندات صورت می گیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 316
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران