پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308363 تاریخ : 1396/08/16-19:36:08
,5,
تأثیر تنش در عربستان بر قیمت نفت کوتاه مدت خواهد بود

تأثیر تنش در عربستان بر قیمت نفت کوتاه مدت خواهد بود

یک تحلیلگر بازار اعلام کرد جهش قیمت نفت در پی تصفیه داخلی در حکومت عربستان، دوام چندانی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سی ان بی سی، جان کیلداف تحلیلگر بازار نفت، اعلام کرد هدف اصلی از اقدام تازه دولت عربستان برای دستگیری گسترده شاهزادگان و مسئولان سعودی، تلاشی برای بالا بردن قیمت نفت است اما این رشد قیمت دوامی نخواهد داشت.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در آغاز این هفته با توسل به یک شیوه مجرب برای حذف رقیبان خود در قدرت، یعنی شیوه متهم کردن آنها به فساد، جایگاه خود را در قدرت تثبیت کرد.

این اقدام رویه قدیمی در دولت عربستان را تغییر می‌دهد که در آن، قدرت میان اعضای خاندان سعودی تقسیم شده بود. اکنون ولیعهد عربستان تلاش می‌کند قدرت را به طور مطلق در اختیار بگیرد.

بن سلمان برای تحقق برنامه‌های جاه‌طلبانه اقتصادی خود، از جمله ساخت یک شهر جدید با هزینه 500 میلیارد دلار، به سرمایه بالایی نیاز دارد که با قیمت نفت کمتر از 50 دلار برای هر بشکه، قابل دستیابی نیست.

عربستان به همراه دیگر اعضای اوپک و روسیه، از جمله حامیان اصلی توافق جهانی کاهش تولید نفت بود و برای تحقق اهداف این توافق، تولید خود را حتی بیش از سقف تعیین شده در آن کاهش داد.

توافق یاد شده عربستان را وا داشت صادرات نفت به آمریکا را کاهش دهد و این کار به کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در ایالات متحده انجامید و در نهایت قیمت نفت را بالا برد.

این کاهش تولید نشان دهنده خطری است که دولت عربستان به جان می‌خرد، زیرا با این کار بخشی از سهم خود از بازار نفت را به ایران، عراق و تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا وا می‌گذارد.

بن سلمان با تلاش برای تحکیم قدرت، همه مسئولیت و پیامدهای نقشه‌های جاه‌طلبانه را به تنهایی به دوش خواهد کشید. افزون بر دشمن تراشی در خاندان سلطنتی، او با سنت شکنی در زمینه حقوق زنان، رهبران مذهبی عربستان را نیز ناخرسند کرده است.

با توجه به همه این دشمن‌تراشی‌ها، لازم است برنامه‌های ولیعهد عربستان دستاوردهایی سریع داشته باشند. عربستان برای کامیابی، ممکن است تلاش برای محدود کردن تولید را شدیدتر کند. ولیعهد عربستان به درآمد ناشی از رشد قیمت نفت و فروش بخشی از سهام آرامکو به بالاترین قیمت ممکن، به شدت نیازمند است.

عربستان انگیزه‌ای شدید برای افزایش قیمت نفت دارد و این مسئله، کار را برای طرفداران کاهش قیمت نفت دشوار می‌کند. قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا، اکنون به 60 دلار نزدیک‌تر شده است و شاخص نفت خام برنت نیز چندان از قیمت 70 دلار دور نیست.

با این همه، خبر بد برای ولیعهد عربستان این است که افزایش قیمت نفت تنها موجب رشد تولید نفت خام شیل در آمریکا و کاهش پایبندی دیگر اعضای اوپک به سقف تولید خود و افزایش فشار از جانب روسیه برای پایان توافق خواهد شد.

این مسئله و همچنین تعیین تکلیف نهایی حکومت در عربستان در مقطع کنونی، در کنار هم سبب می‌شود این جهش قیمت نفت دوامی نداشته باشد. به احتمال زیاد هنگام برگزاری نشست بعدی اوپک در پایان ماه نوامبر، قیمت‌ها دوباره کاهش خواهند یافت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 230
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران