پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 619712 تاریخ : 1401/06/30-12:51:17
,10027,
بررسی چارچوب های مدیریت ریسک های نوظهور در دنیا

بررسی چارچوب های مدیریت ریسک های نوظهور در دنیا

در شرایط کنونی، ریسکها و خطرات به صورت نمایی تکثیر می شوند و عدم قطعیت و پیچیدگی روزبه روز افزایش می یابد. لذا دولت ها و صاحبان صنایع باید آمادگی لازم را برای مواجهه با مسائل نوظهور کسب کنند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده بیمه، هر ساله موسسات و سازمان های مختلفی ازجمله شورای بین المللی مدیریت ریسک (IRGC)، سوییس ری، آکسا و ... با جمع آوری بازخورد و نظرسنجی، ریسک های نوظهور دارای پتانسیل اثرگذاری بالا را شناسایی، ارزیابی و در گزارشات خود منتشر می کنند. برخی از این موسسات چارچوب کلی مدیریت چنین ریسک هایی را نیز ارائه می دهند. پژوهشکده بیمه نیز، بسیاری از این گزارش ها را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و مهمترین نتایج و دستاوردهای آن ها را، جهت کمک به آشنایی با مفهوم ریسک نوظهور و مدیریت آن در چند فاز، ارائه نموده است. به همین منظور، در فاز اول از این مجموعه به معرفی مفهوم ریسک های نوظهور و چالش های صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه در این رابطه پرداخت شد و خلاصه ای از نحوه مدیریت این ریسک ها در بخش های مختلف ذکر گردید.

گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی چارچوب های مدیریت ریسک های نوظهور در دنیا» فاز دوم از این مجموعه مطالعات است که در گروه پژوهشی بیمههای اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه و توسط دکتر مریم اثنی عشری عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه تهیه شده است.
در گزارش حاضر، چالش هایی که بر سر راه مدیریت ریسک های نوظهور وجود دارد بیان شده است. این چالش ها حاصل تجربه سازمان های مختلفی است که در زمینه پیاده سازی و توسعه سیستم ها و فرایندهای اختصاصی مدیریت ریسک های نوظهور فعالیت داشته اند. در پایان نیز نقشه راه پیشنهادی شورای بین المللی مدیریت ریسک (IRGC) به دولت و بخش عمومی جهت مدیریت هر چه بهتر این ریسک ها ارائه گردیده است.
بر اساس یافته های پژوهش، «ایجاد و توسعه شفافیت در اهداف و ابزارهای دولت برای مقابله با عدم اطمینان و مسائل نوظهور»؛ «تعیین نقش ها و مسئولیت ها»؛ «دخیل کردن ذینفعان در روند ارزیابی و تصمیم گیری»؛ «تجمیع ریسک های مختلف و همچنین عناصر سازنده ریسک ها»؛ «تهیه و استفاده از روش ها و رویه های مناسب برای ارزیابی تهدیدها و برنامه ریزی اقدامات مناسب برای مقابله با آن ها»؛ «اولویت بندی عدم قطعیت ها، فرصت های بالقوه و تهدیدها»؛ «تعیین زمان مناسب برای اقدام»؛ «چابکی، نوآوری و خلاقیت برای اطمینان از انعطاف پذیری و سازگاری در مواقع لازم» و «فراهم نمودن زمینه برای ایجاد گفتگوهای سازنده در مورد ریسک ها» از مهمترین عوامل موفقیت دولت و سایر نهادها در مدیریت ریسک های نوظهور هستند.
براساس نتایج بررسی ها و مطالب به دست آمده از مطالعه تجربیات و روش هایی که در دنیا برای مدیریت ریسک های نوظهور به کار گرفته می شود، پیشنهاد می گردد که نهاد ناظر و هیأت مدیره ها همواره اطلاعات دریافتی از مدیران میانی را به چالش بکشند تا به درک بهتری از ریسک صنعت، شرکت های خود و سیستم مالی دست یابند. همچنین تهیه گزارش های سالانه از وضعیت ریسک های نوظهور کشور و استفاده از چارچوب ها و تعیین نقش ها و تقسیم وظایفی مانند آنچه شورای بین المللی مدیریت ریسک (IRGC) پیشنهاد داده است نیز توصیه می گردد.
برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی «بررسی چارچوب های مدیریت ریسک های نوظهور در دنیا» به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1596/ مراجعه نمایید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 230
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران