پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 248553 تاریخ : 1395/08/19-00:56:01
,16,
انتخاب 11 اثر از میان 440 عنوان کتاب برای شرکت در مرحله نهایی جایزه ادبی دهخدا

انتخاب 11 اثر از میان 440 عنوان کتاب برای شرکت در مرحله نهایی جایزه ادبی دهخدا

نشست خبری دومین دوره جایزه کتاب سال اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور؛ «جایزه دهخدا» صبح روز سه‌شنبه 18 آبان با حضور مسعود کوثری مدیرعامل موسسه انتشارات علمی و فرهنگی و دبیر این جایزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، کوثری در این نشست با اشاره به اینکه این جایزه به داوری کتاب‌های تالیف شده توسط هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور می‌پردازد، گفت: در این دوره از  جایزه 440 عنوان کتاب توسط اساتید و ناشران به دبیرخانه رسید که در مرحله اول 289 اثر و در مرحله دوم 130 و در مرحله سوم 23 اثر و در مرحله پایانی نیز 11 کتاب به مرحله نهایی رسید که در مراسم اختتامیه از میان آنها 3 اثر برگزیده و 8 اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: در این دوره از جایزه مهمترین حوزه‌های تولید اثر شامل فلسفه و عرفان و ادیان و در ادامه تاریخ و جغرافیا و پس از آن زبان و ادب فارسی بود. در رتبه‌های بعدی نیز فقه و اصول و پس از آن حوزه هنر جای گرفت.

 

کوثری با تشکر از توجه ناشران به این جایزه و همکاری برای برگزاری آن گفت: لوح تقدیر این جایزه را در سال جاری  وزرای علوم، کار و فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا خواهند کرد و نمایندگانی از هر سه وزارتخانه نیز در دبیرخانه جایز به فرآیند انتخاب کتاب نظارت داشته‌اند.

 

کوثری خاطر نشان کرد: جایزه دهخدا همچنین سعی دارد به بومی سازی علوم در کشور کمک و اساتید را به این مسیر هدایت کند و در کنار آن برای رسیدن به یک سطح بین‌المللی در این زمینه نزدیک شویم تا جایی که ناشران خارجی نیز بخواهند دست به ترجمه آثار ما بزنند.

 

کوثری درباره وضعیت تالیف کتاب در دانشگاه ها گفت : وضعیت فعلی تالیف کتاب در دانشگاه‌ها به شکلی است که عمده آثار به صورت مشترک میان استاد و دانشجو تالیف شده و سهم هر یک در تالیف کتاب مشخص نیست. این مساله در نهایت به دانشجویی شدن کتاب‌های دانشگاهی مبدل شده و منزلت علمی دانشگاه را کاهش می‌دهد.

 

وی در مورد عنوان دهخدا برای جایزه کتاب اعضای هیت علمی دانشگاه ها نیز تصریح کرد: ما در ایران دانشمند کم نداریم اما دهخدا نماینده زحمت و رنج متمادی برای نگارش کتاب است. پشتکار و زحمت او برای تالیف کتاب سمبلی برای فعالان در عرصه علوم انسانی است که در افرادی مانند مرحوم شهیدی و زرینکوب و نیز دریابندری و ضیا موحد دوباره احیا شده است.

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 207
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران