پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 584178 تاریخ : 1400/04/15-13:01:12
,17,
امروزه میل به قاچاق کالاهای اساسی از کشور زیاد شده است

امروزه میل به قاچاق کالاهای اساسی از کشور زیاد شده است

علی مؤیدی خرم آبادی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این که امروزه با وجود اختلاف قیمت با کشورهای هم جوار میل به قاچاق کالاهای اساسی از کشور زیاد شده است، گفت: پیش از این ما نگران ورود قاچاق کالا به کشور بودیم نه خروج آن.

به گزارش بانک و صنعت، علی مؤیدی خرم آبادی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با گرمیداشت یاد و خاطره شهدای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تشریح عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت.

مؤیدی با معرفی این ستاد بعنوان یک مرجع ملی فراقوه ای با 26 دستگاه عضو گفت: وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر عملکرد این دستگاه هاست.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در سال 1392 با همکاری مجلس شورای اسلامی قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شرایط جنگ اقتصادی، در موضوع سیاستگذاری در بخش تجارت، اقتصاد و تولید جایگاه ویژه ای دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از دلایلی که قاچاق در بعضی کشور ها و کشور ما رخ می دهد خلاء های قانونی است.

وی افزود: امروز ستاد بعنوان مرجع ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز خود را بر فرآیند تجارت کشور از جمله قوانین تجارت بازرگانی، تولید، توزیع و عرضه قرار داده است و در گلوگاه هایی که موجب شکل گیری قاچاق می شود ورود پیدا کرده و اصلاحات لازم را انجام می دهد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در مسیر مبارزه با قاچاق یکی از ابزارها، سامانه ها هستند و در حال حاضر بیش از 72 درصد آن ها عملیاتی و اجرایی شده است و دغدغه همه کارگزاران نظام بر این است که پدیده قاچاق از ریشه خشک شود.

مؤیدی گفت: امروز گمرک، بنادر، مرزبانی، نیروی انتظامی و پلیس اقتصادی و همه بخش ها دغدغه این را دارند که از طریق مبادی رسمی قاچاق اتفاق نیفتد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با بیان این که آمار رسمی قاچاق در سال 98 حدود 12 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است، گفت: طرح رجیستری یکی از موارد موفق در مبارزه با قاچاق کالا بود که این شبیه این موضوع در مورد سیگار هم عملیاتی شد.

وی با اشاره به این که روزی در مراکز خرید کشور، 97 درصد از پوشاک قاچاق بود اما اکنون اینطور نیست، افزود: این که گفته می شود بسیاری از پوشاک کشور قاچاق است را قبول ندارم، امروز می توانیم ثابت کنیم چرخ تولید می چرخد و تولیدات ایرانی هستند اما از نشان تجاری خارجی استفاده می کنند که این یک تخلف صنفی است؛ کاهش میزان قاچاق پوشاک از 5 /2 میلیارد دلار به 600 میلیون دلار که از طریق مناطق آزاد و تجارت مرزنشینی اتفاق می افتد حکایت از این موضوع دارد.

مؤیدی در ادامه در خصوص ساماندهی کارت های بازرگانی گفت: با تثبیت ساماندهی کارت های اعتبارسنجی بازرگانی بعد از یک فرایند سخت و دشوار، هیچ بازرگانی نمی تواند کارت خود را به افراد دیگر بدهد و سقف معاملات هر بازرگان نیز مشخص است.

وی همچنین در خصوص تقسیم وظایف بین قوه قضائیه و تعزیرات اضهار داشت: 70 درصد از پرونده های موضوع قاچاق در تعزیرات و 30 درصد مابقی مربوط به جرایم سازمان یافته و در قوه قضائیه رسیدگی می شود. پلیس امنیت اقتصادی ما نیز بدون تعارض با قاچاق برخورد می کند.

مؤیدی در ادامه با تاکید بر این که فرآیند مبارزه با قاچاق را نباید در کف خیابان ببینیم بلکه در تصمیم گیری ها باید به آن توجه کنیم، گفت: از سال 97 تاکنون در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم، اگر این جنگ نبود قطعا اقتصاد ما بسیار رونق می گرفت.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با اشاره به این که امروز میل به قاچاق تمام کالاهای اساسی از کشور زیاد شده است اما پیش از این ما نگران ورود قاچاق به کشور بودیم، افزود: بیشتر توان بیش از 26 دستگاه مسؤول و کل نظام مصروف به آن می شود که کالایی از داخل به خارج از کشور قاچاق نشود.

مویدی در ادامه به موضوع قاچاق دام در کشور اشاره کرد و گفت: ما امروز نمی گذاریم دام از خراسان شمالی برای قاچاق به بندرها و مرزها برسد و بنا به آخرین آمار از نزدیک به 85 میلیون دام سبک و سنگین در حدود 50 میلیون آن پلاک کوبی شده اند که البته نباید این پلاک کوبی تنها در آویز پلاک به گوش گوسفند و گوساله خلاصه شود.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا تا به امروز آگاهانه و بنا به مصلحت برای قاچاق چشم پوشی کرده اید؟ افزود: شهادت می دهم برای هر نوع قاچاقی برخورد داریم و چشم پوشی نمی کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران