پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635576 تاریخ : 1402/02/07-14:50:24
,10029,
افزایش موارد انتقال مالاریا از پاکستان به ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد؛

افزایش موارد انتقال مالاریا از پاکستان به ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت بیماری مالاریا در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش بانک و صنعت ، حسین فرشیدی، با اشاره به حذف مالاریا از انتقال داخلی در کشور، گفت: مالاریا یک بیماری بسیار مهم در سطح دنیا است و سالانه میلیون ها نفر مبتلا می شوند و چند صد هزار نفر هم جان خودشان را از دست می دهند.

وی افزود: چهار سال است در کشور خصوصاً در استان هایی که همیشه مالاریا خیز بوده مثل سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان و جنوب کرمان، انتقال محلی نداشتیم و هنوز هم نداریم.

فرشیدی به انتقال بیماری مالاریا از کشورهای همسایه مثل پاکستان به داخل ایران اشاره کرد و گفت: مواردی از مالاریا داریم که در پاکستان مبتلا می شوند و وارد کشور ما می شوند که هم ایرانی هستند هم پاکستانی که وارد کشور می شوند. ما سال 1400 حدود 1009 مورد ابتلاء را داشتیم که در سال 1401 به 4.5 برابر افزایش پیدا کرد و زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد که افزایش موارد منجر به انتقال داخلی شود.

وی افزود: وقتی می گوئیم مورد انتقال محلی نداریم یا مرگ و میر از مالاریا در سال گذشته نداشتیم یعنی کار بسیار بزرگی شده که هر کسی علائم پیدا می کند در مرز و مشکوک به مالاریا است، ما او را پیدا می کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ورود افراد مبتلا از مرز پاکستان به داخل کشورمان، گفت: این افراد از همان مرز کنترل می شوند.

وی ادامه داد: وقتی ما مسافرانی داریم که مربوط به مناطق مرکزی کشور هستند خطر ما اینجا است اگر موارد منتقل شود و بیاید در شهرهایی که الان پاک هستند و ما اصلاً مالاریا نداریم در وجود مالاریا دو موضوع بسیار مهم است یکی اینکه پشه آنوفل باشد یا دوم اینکه بیمار باشد. پشه آنوفل که خیلی جاها داریم، ولی نمی توانیم بگوییم پشه آنوفل را کامل از بین ببریم و در بسیاری از نقاط کشور این پشه را داریم اگر این بیمار به جایی منتقل شود که امکان وجود پشه و بیمار که در کنار هم قرار بگیرند امکان اینکه بیماری به فرد دیگر توسط پشه منتقل شود برای ما خطرناک است. یعنی از یک ایرانی به یک ایرانی دیگر این بیماری منتقل شود.

فرشیدی افزود: تا الان ما با انجام برخی آزمایش های ژنتیکی پیگیری می کنیم مواردی را که مثبت شود که از کجا این اتفاق افتاده است. تا امروز انتقال محلی نداشتیم و این کار بسیار بزرگی است به رغم افزایش مواردی که ما پیدا کردیم امیدوارم این روند به طرفی پیش رود که ما سال 1402 بتوانیم یک مقداری پیشگیری ها را بیشتر کنیم مواردی که نیاز به تشخیص دارد تقویت کنیم خصوصاً در مرزها و ما شاهد کاهش موارد مالاریا در کشور باشیم.

وی با عنوان این مطلب که باید برای سیستان و بلوچستان و مرز ویژگی هایی اندیشیده شود، گفت: مهم ترین بحثی که دنبال می کنیم، سلامت مرز است.

منبع: مهر



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 260
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران