پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 576596 تاریخ : 1400/01/17-13:19:08
,9,
افزایش تولیداقلام مصرفی مقابله با کرونا و رفع موانع تولید/رشد 375 برابری تولید ماسک سه لایه در کشور

افزایش تولیداقلام مصرفی مقابله با کرونا و رفع موانع تولید/رشد 375 برابری تولید ماسک سه لایه در کشور

شیوع کرونا و لزوم استفاده از ماسک، الکل و محلول ضدعفونی کننده و تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی به منظور شکست زنجیره انتقال ویروس و پیشگیری از بیماری، جهان را با مشکل جدی مواجه کرد.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل از ایفدانا، افزایش مصرف ناگهانی اقلام مقابله با کرونا، کشورها را با چالش تامین تجهیزات و مواد اولیه روبرو ساخت، به طوری که اقلام حفاظت شخصی و بیمارستانی یکباره به کالایی نایاب در اکثر کشورهای جهان بدل شد.


نقل و انتقال بانکی جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی کشور در سال های 97 و 98 با مشکلات جدی مواجه بود و دوست و دشمن تصور می کردند که این چالش ملت مقاوم ما را به زانو در خواهد آورد.

به منظور تامین اقلام مصرفی مورد نیاز مقابله با کرونا، سازمان غذا و دارو به سرعت وارد عمل شد و با تعامل نزدیک و مستمر با وزارت صنعت، معدن و تجارت، بسیج اصناف و گروه های مردمی جهادی، اتاق اصناف، هیات امنای صرفه جویی ارزی و سایر بخش های مرتبط از قوای مختلف، اقدام به رفع موانع و افزایش ظرفیت تولید اقلام مصرفی مقابله با کرونا کرد.

در شرایطی که کشور روزانه 120 هزار عدد ماسک سه لایه و 5 هزار عدد ماسک N95 یا فیلتردار صرفا جهت مصارف صنعتی تولید می کرد، افزایش چند برابری مصرف و نیز سودجویی برخی افراد که اقدام به احتکار این کالای استراتژیک کردند، باعث شوک ناگهانی به بازار شد.

در روزهای آغازین همه گیری کرونا، تامین ماسک برای پرسنل بهداشتی- درمانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس قرار داشتند، هم بسیار سخت بود و تقریبا کشورهای صادره کننده هم، صادرات ماسک و حتی مواد اولیه آن را متوقف کردند. در این میان کشور انگلیس از همه بدتر عمل کرد و در شرایطی که هنوز موج شیوع کرونا افزایش معنی داری نداشت، به لطایف الحیل از انتقال محموله ماسک خریداری شده توسط ایران، ممانعت به عمل آورد و بی رحمانه از انتقال آن محموله به ایران جلوگیری کرد، در حالی که کشور با سخت ترین شرایط همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کرد.

آنچه گفته شد حال و روز ایران در اسفند 98 یعنی اولین ماه شیوع ویروس کرونا در کشورمان بود، اما در سایه مدیریت جهادی و حمایت همه جانبه و رفع موانع تولید، امروز کشور در جایگاهی قرار دارد که نه تنها، نیاز داخل تامین شده، بلکه صادر کننده این اقلام به دیگر کشورها هستیم. به طوری که تولید ماسک سه لایه از 120 هزار عدد به بیش از 45 میلیون عدد در روز رسیده که رشد 375 برابری داشته است.

تولید کیت های تشخیصی کرونا از صفر به بیش از یکصد هزار عدد در روز، تولید ونتیلاتور از یکصد دستگاه در سال به بیش از 1200 دستگاه و تولید الکل و محلول های ضدعفونی کننده به بیش از 20 برابر قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است.

همچنین همه داروهای موثر در درمان کرونا، به همت محققان و نخبگان ایرانی و شرکت های دانش بنیان داروسازی، ظرف کمتر از 3 ماه در کشور تولید شد و علاوه بر تامین نیاز داخلی به مرحله صادرات رسیده اند.

تولید واکسن با اثربخشی بالا در پیشگیری از بیماری کووید 19 از روزهایی ابتدایی شیوع کرونا، مد نظر کارشناسان وزارت بهداشت قرار گرفت و بیش از 12 شرکت دانش بنیان به حوزه تحقیقات و تولید واکسن ورود کردند. با حمایت های ستاد اجرایی فرمان امام ره و سازمان غذا و دارو، هم اکنون 4 واکسن کوو ایران برکت، واکسن رازی کووپارس، واکسن فخرا و واکسن موسسه پاستور که مشترک ایران و کوباست، مراحل تست انسانی را می گذراند که خوشبختانه واکسن کوو ایران برکت با موفقیت در حال سپری کردن فاز 1 و 2 مطالعات بالینی است.

تولید واکسن ایرانی کرونا، برگ زرینی بر افتخارات نظام سلامت و تولید کنندگان و نخبگان ایرانی است که در کوتاهترین زمان ممکن، به این مهم دست یافتند و امید است همچون سایر اقلام تولیدی در مقابلهو درمان بیماری کرونا، ظرف یکسال آینده با تولید این واکسن ها، علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل، کشورمان به یکی از صادرکنندگان واکسن در دنیا تبدیل شود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 257
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران