پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 581856 تاریخ : 1400/03/13-14:29:58
,10030,22,
اشتغال 50 هزار نفر در استان گلستان به هنر صنعت قالی بافی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان خبر داد :

اشتغال 50 هزار نفر در استان گلستان به هنر صنعت قالی بافی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: هم اکنون 50 هزار نفر در استان گلستان به هنر صنعت قالی بافی اشتغال دارند و 43 کارگاه فرش بافی متمرکز و غیرمتمرکز نیز در این استان شمالی فعال است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از شاتا، حسین طلوعیان افزود: استان گلستان از دیرباز مهد تولید صنایع دستی از جمله فرش دستباف ترکمن بوده که نقوش این فرش اصیل، ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آداب، رسوم و فرهنگ قوم خویش را با رنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.

وی تصریح کرد: زنان و دختران ترکمن به فرشبافی نه برای تفریح بلکه حرفه ای برای گذران زندگی می نگرند هرچند که این روزها به دلیل تحریم و گرانی مواد اولیه ادامه این هنر برای نسل حاضر با مشکلاتی روبرو شده اما بازهم با تمام ناملایمات، این هنر ظریف ترکمن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر درحال انتقال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، ادامه داد: فرش های ترکمن در اندازه های بین یک تا 12 متر مربع و در رنگ های قرمز لاکی، آبی سرمه ای، سبز پررنگ، سفید و بژ بافته می شود، رنگ هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه ای روشن، قهوه ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.

طلوعیان با یادآوری اینکه در سال 1394 برند فرش ترکمن گلستان ثبت جهانی شد، افزود: علاوه بر این اقدام که به ارتقای جایگاه این هنر کمک کرد، تعیین و اختصاص کد استاندارد فرش ترکمن برای درج در سامانه آموزشی فنی و حرفه ای کشور از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید بود.

به گفته وی، بافندگان استان گلستان در طول هشت سال گذشته 537 هزار و 930 متر مربع فرش دستباف به وزن 2 هزار و 110 تن تولید کردند که تاکنون 184 هزار و 918 متر مربع آن به ارزش 3 میلیون و 328 هزار و 524 دلار به کشورهای مختلف صادر شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 209
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران