پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 585204 تاریخ : 1400/04/29-09:21:10
,17,13,4,
ارزش 147 میلیون دلاری بازار جهانی روغن آرگان در 2020 | تقاضای جهانی 20 هزار تنی

ارزش 147 میلیون دلاری بازار جهانی روغن آرگان در 2020 | تقاضای جهانی 20 هزار تنی

مراکش بزرگترین تولید کننده روغن آرگان در جهان است و سالانه بالغ بر 4هزار تن تولید می کند درحالیکه تقاضای جهانی برای این محصول 20هزار تن است و در سال 2020 ارزش بازار آن بیش از 147 میلیون دلار بوده است.

به گزارش بانک و صنعت، روغن آرگان از جمله محصولات پر کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی است که به تدریج با گرایش مصرف کنندگان از محصولات شیمیایی مصنوعی به محصولات گیاهی ارگانیک موجب شده فعالان صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده از این محصول را در تولیدات خود افزایش دهند.

کارشناسان می گویند: بازار جهانی روغن آرگان در یک دوره 10 ساله یعنی از 2021 تا 2031 به طور متوسط 7 درصد رشد خواهد کرد. از سوی دیگر پیش بینی شده است که روغن آرگان با هدف استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی تا 10 سال آینده سهمی 80 درصدی بازار را در اختیار خواهد داشت و مابقی بازار نیز در اخیار صنایع غذایی و آشامیدنی ها خواهد بود.
رشدی 7 درصدی بازار روغن آرگان در بازه زمانی نامبرده در حالی پیش بینی شده است که از سال 2016 تا 2020 این بازار به طور متوسط 4.8 درصد رشد داشته است و در سال 2020 ارزش این بازار به بیش از 147 میلیون دلار رسیده است.
همچنین پیش بینی می شود که بازار جهانی روغن آرگان سالانه با نرخ قابل توجه 7 درصدی رشد کند و تا پایان سال 2024 ارزش این بازار به بیش از 600 میلیون دلار برسد!
بازار جهانی روغن آرگان اگرچه روند رو به رشدی دارد اما تولیدکنندگان این محصول با یکسری چالش ها مواجه هستند که تولید و عرضه بالای روغن آرگان تقلبی در بازار و همچنین برچسب گذاری نامناسب از عمده ترین آنها است.
مراکش؛ بزرگترین تولید کننده روغن آرگان
داده های جهانی نشان می دهد که طی دهه های گذشته کشور مراکش یکی از بزرگترین تولید کنندگان روغن آرگان در دنیا بوده است. به طوری که با رشد تقاضای جهانی طی 5 سال گذشته، مراکش سالانه بیش از 4هزار و 400 تن روغن آرگان تولید می کند و حدود 70 درصد آن را به سراسر دنیا صادر می کند.
نکته جالب توجه در مورد کشور مراکش اینکه زمین های تولید محصولات زراعی این کشور به مساحت 7.5 میلیون هکتار می رسد و در سال 2019 بخش های کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری این کشور بالغ بر 11 درصد به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرده است که در مقایسه با سایر کشورهای آفریقای شمالی رقم بیشتری بوده است.
علاوه بر تولید سالانه بالغ بر 150 هزار تن روغن زیتون در مراکش، همچنین داده های منتشر شده از سوی فائو بیانگر این است که سایر تولیدات این کشور شامل غلات و انواع میوه ها است به طوری که در سال 2019 بالغ بر 5 میلیون تن غلات و بالغ بر 6 میلیون تن میوه در مراکش تولید شده است.
تقاضای جهانی 20 هزار تنی برای روغن آرگان
گفتنی است روغن آرگان عمدتا توسط تولید کنندگان مواد آرایشی و تا حدودی نیز توسط تولید کنندگان صنایع غذایی مصرف می شود. به طوری که در درجه اول برای درمان موارد مراقبت از پوست مانند آکنه، اگزما، بافت اسکار، خشکی پوست و پسوریازیس استفاده می شود. از سوی دیگر خاصیت آنتی اکسیدانی و اسیدهای چرب روغن آرگون برای تغذیه مو مفید است که مو را مرطوب نگه می دارد و از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند و لذا منجر به شکستگی و ریزش کمتر می شود. این در حالی است که گزارشات منتشر شده در سطح جهانی نشان می دهد که تقاضای جهانی برای روغن آرگان سالانه حدود 20 هزار تن است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 222
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران