پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 200007 تاریخ : 1395/03/05-15:03:51
,17,
ابلاغ مقررات استقرار حاکمیت شرکتی تا چند روز آینده

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پول‌شویی بانک مرکزی:

ابلاغ مقررات استقرار حاکمیت شرکتی تا چند روز آینده

مدیرکل مقررات ، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی از تهیه مقرراتی درزمینه استقرار حاکمیت شرکتی در بانک‌ها خبر داد و گفت: نظر کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در خصوص این مقررات گرفته‌شده و بانک مرکزی پس از انجام آخرین اصلاحات مدنظر در چند روز آینده آن را به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی ، عبد المهدی ارجمند نژاد در میزگرد سیاستی «الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها »، افزود: مهم‌ترین استاندارد درزمینه حاکمیت شرکتی توسط OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی )تهیه‌شده که  FSI آن را به‌عنوان یکی از ?? استاندارد برتر معرفی کرده است. و بر همین اساس OECD برای شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی به‌صورت مجزا سندی ارائه داده است زیرا مسائل و مشکلاتی که در رابطه با شرکت‌های دولتی مطرح می‌شود بعضاً با شرکت‌های خصوصی متفاوت است.

به گفته وی، هیئت خدمات مالی اسلامی نیز درزمینه حاکمیت شرکتی استانداردهایی دارد که موارد اسلامی نیز در آن گنجانده‌شده است.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در ادامه افزود: آنچه که در دو دهه اخیر موجب پررنگ‌تر شدن موضوع حاکمیت شرکتی شد شکست‌ها و ناکامی‌های پی‌درپی شرکت‌های بزرگ آمریکایی بود اگر از بالای هرم یک سازمان به پایین حرکت کنیم نقطه اول مجمع عمومی سهام‌داران است که مالکیت یک شرکت یا شخص حقوقی را در اختیار دارد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در خصوص بانک‌ها و شرکت‌های سهامی از نگاه رئیس‌کل اسبق فدرال رزرو مطرح بوده این است که مالکان اصلی سهام شرکت‌ها تنها به سودآوری بنگاه توجه داشته و در مورد نحوه و میزان کارایی مدیریت آن بی‌توجه هستند. علت اصلی این موضوع می‌تواند تعداد زیاد سهامداران باشد که درنتیجه میدان عمل را برای مدیرعامل باز می‌کند تا در انتخاب هیئت‌مدیره دخالت کرده و چیدمان هیئت‌مدیره را به نفع خود تغییر دهد به همین علت در بسیاری از کشورها این روند فراگیر شده است.

وی با تأکید بر اهمیت آزمون صلاحیت و شایستگی ،گفت: بر اساس سند اصول اساسی نظارت بانکی مؤثر کمیته بال، سهام‌داران نیز باید تحت این آزمون قرار گیرند تا شایستگی لازم را برای مشارکت داشته باشند در بانک‌ها که دارای اهرم مالی بالاتری هستند این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است در این راستا سهام‌داران بانک‌ها باید توانایی تأمین مالی را در مراحل بعدی برای رفع مشکلات نقدینگی دارا باشند.

ارجمند نژاد در پایان تصریح کرد: اعضای هیئت‌رئیسه باید از اهمیت مسئولیت خودآگاه باشند و زمان کافی برای انجام وظایف خود اختصاص دهند متأسفانه، در ایران اعضای هیئت‌رئیسه چندین مسئولیت هم‌زمان دارند که منجر به عدم تمرکز و نظارت کافی آن‌ها بر مسائل موجود می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 198
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران