پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452515 تاریخ : 1398/01/19-11:16:31
,10033,
90 درصد تالاب‌های کشور پر شدند

90 درصد تالاب‌های کشور پر شدند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به طور متوسط 90 درصد تالاب‌های کشور پر شده‌‌اند، چون برخی‌ها تا 100 درصد پر شده و برخی نیز سرریز شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، بارندگی‌های اخیر کشور علاوه بر ایجاد برخی مشکلات همانند سیلاب و آبگرفتکی معابر، نتایج مثبتی نیز داشته که احیاء تالاب‌ها از جمله آنها بوده است.

با توجه به اینکه وجود تالاب‌ها در کاهش ریزگردها، حفظ تنوع زیستی و تعدیل آب و هوا موثر است، بنابراین باید از تمامی ظرفیت‌ها برای حفظ و احیاء آنها استفاده شود.
در زمینه احیای تالاب‌ها و دریاچه ارومیه با « عیسی کلانتری» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت‌وگویی انجام شده که در پی می‌آید.

با توجه به بارندگی‌های اخیر در سراسر کشور، وضعیت‌ها تالاب‌ها به چه شکل است؟
با توجه به اینکه بارش‌ها در شمال‌غرب و جنوب‌شرق کمتر بوده و عمده بارش‌ها را در نواحی جنوب‌غربی و غرب شاهد بودیم، تمامی تالاب‌های استان خوزستان پر شده‌اند.

سایر تالاب‌های کشور چه وضعیتی دارند؟
به طور متوسط 90 درصد آنها پر شده‌اند، چون برخی‌ها تا 100 درصد پر شده و برخی نیز مانند تالاب بین‌المللی شادگان سرریز شده‌اند و تالاب‌های نواحی جنوب شرقی کشور مثل جازموریان و هامون تنها 10 تا 20 درصد پر شده‌اند.
علاوه بر آن، درصد احیای تالاب‌های استان فارس کمتر بوده چون بارشی در آن نواحی اتفاق نیافتاده و بنابراین به غیر از تالاب مهارلو تقریبا تمامی آنها خالی هستند.
همچنین تالاب‌های غرب و جنوب‌غربی همه پر شده و و وضعیت تالاب شمال کشور یعنی میانکاله مطلوب است و در نواحی شمال شرق نیز تالاب خاصی وجود ندارد مگر تالاب‌های کوچک محلی که در حدود 300 تا 400 هکتار بوده و از وضعیت معمولی برخوردار هستند.
با توجه به اینکه به تالاب گاوخونی نیز آبی وارد نشده، آب آن چیزی در حدود 10 درصد است و جازموریان 20 و بختگان زیر 20 درصد آب دارد و نیز تالاب ارژن آب خاصی در دل خود ندارد و مهارلو پر شده و فشم 20 درصد آب دارد.

مشخصا وضعیت تالاب‌های آذربایجان‌غربی به چه شکل است؟
تالاب بزرگ این استان، دریاچه ارومیه و تالاب‌های اطراف آن هستند و خوشبختانه عملیات احیای دریاچه نیز به خوبی پیش می‌رود چون بارندگی امسال نسبت به سال گذشته 35 تا 40 درصد افزایش داشته و خوشبختانه دریاچه ارومیه از مرحله خطر و خشکی کامل عبور کرده و از سال گذشته مرحله احیای آن آغاز شده بود.

بودجه‌ای که امسال برای احیای تالاب‌هایی که وضعیت مناسبی ندارند به چه میزان است؟
یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، احیای تالاب انزلی است که هم اکنون کار آن توسط دانشگاه صنعتی و شرکت‌های شهرک صنعتی دانشگاه اصفهان انجام و به صورت نوین تخلیه می‌شود و یک هزار و 300 هکتار آن به صورت آزمایشی آغاز شده در حالی که 200 هکتار آن نیز پیش از عید نوروز انجام شده بود.
نتایج تخلیه به شکل نوین تا خرداد مشخص می‌شود و این تالاب 80 میلیارد تومان اعتبار دارد و اگر بیش از 90 درصد نتایج تخلیه نوین مثبت باشد به سایر تالاب‌ها تعمیم داده می‌شود.
سال گذشته که این کار در سطح 20 هکتار انجام شده بود نتایج مثبتی داشته و اگر نتایج مطلوبی حاصل شود در وهله نخست در سطح هزار هکتار و سپس در سطح 12 هزار هکتار در طول سه سال انجام می‌شود.

شما به دریاچه ارومیه و پر شدن تالاب‌های اطراف آن اشاره کردید، آیا پروژه‌های مهم احیاء تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند؟
تا پایان سال هشت کیلومتر باقی مانده تونل زاب نیز که با بهره‌برداری از آن سالانه 650 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود، به پایان می‌رسد، همچنین با پایان یافتن پروژه‌ تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه در صورت تخصیص اعتبارات مربوطه، سالانه 300 میلیون مترمکعب آب از این ناحیه نیز وارد دریاچه می‌شود.

برای پایان این پروژه‌ها چه میزان اعتبار نیاز است؟
برای پروژه تصفیه‌خانه‌ها هزار میلیارد تومان منابع مالی اختصاص داده شده و مبلغ دو هزار میلیارد تومان نیز برای پروژه زاب و سدهای مربوطه تخصیص داده شده است.

به نظر شما با توجه به مشکلات اعتباری، تا نیمه نخست امسال تصفیه‌خانه‌ها به پایان می‌رسند؟
امسال باید به پایان برسند البته بستگی به میزان جذب بودجه دارد چون مشکل آنها کمبود منابع اعتباری است و اگر به موقع تخصیص یابد تا شهریور و مهر و حداکثر تا پایان پاییز به پایان می‌رسند.
در واقع دریاچه ارومیه دو منبع اصلی تامین آب دارد که یکی صرفه‌جویی در بخش کشاورزی است و با توجه به میزان کاهش 30 درصدی مصرف آب کشاورزی بدون کاهش محصول، به حقابه دریاچه افزوده شده تا از سدها آب وارد دریاچه ارومیه شود.
امید است با صرفه‌جویی در مصرف آب، سالیانه 900 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه شده و با یک میلیارد مترمکعبی که سالانه از تونل زاب و تصفیه‌های خانه‌های ارومیه و تبریز وارد می‌شود، سالانه به میزان یک میلیارد و 900 میلیون متر مکعب آب جدید وارد دریاچه شود.

چه زمانی دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک می‌رسد؟
دریاچه ارومیه در سال 1406-1407 به تراز اکولوژیک می‌رسد یعنی از زمان پیش‌بینی شده دو سال عقب خواهیم ماند.

از قرار اواخر فروردین امسال با اسحاق جهانگیری از دریاچه ارومیه، بازدید می‌کنید، چه پروژه‌های احیا برای بازدید در برنامه وجود دارد؟
عمدتا برای بازدید از میزان پیشرفت کارها این سفر انجام شده و از وضعیت تونل زاب، میزان تثبیت گرد و غبار و کاهش میزان مصرف آبهای کشاورزی خبردار می‌شود.

اولویت‌های سال 98 سازمان حفاظت محیط زیست چیست؟
به لحاظ وظایف جاری، وظیفه این سازمان مدیریت زیستگاه‌ها و کنترل و پایش کارخانه‌های کشور و مسائل مربوط به ریزگردها است که امید است با نزول بارش‌ها مسئله ریزگردهای داخلی در نواحی غرب و جنوب غربی کشور مشکلی را ایجاد نکند.
در زمینه مسئله پسماندها نیز مجلس شورای اسلامی مبلغ هزار میلیارد تومان را مصوب کرده تا در اختیار وزارت کشور قرار گیرد چون پیش از این، قرار بود مبلغ مربوطه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد اما مجلس آن را تغییر داد تا در اختیار وزارت کشور قرار گیرد.
مسئله کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها نیز برای امسال اولویت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و علاوه بر آن وظایف نظارتی سازمان نیز در زمینه آلاینده‌ها و مسئله مربوط به جانداران اعم از گیاهان و حیوانات از وظایف جاری این سازمان است.

امسال چه مبلغ اعتباری برای مقابله با ریزگردها پیش‌بینی شده است؟
امسال مبلغ 100 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه تخصیص یافته که اولویت آن در نواحی جنوب شرق کشور یعنی سیستان و جازموریان است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 267
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران