پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 5661 تاریخ : 1391/04/09-00:00:00
,17,
کاهش 2 درصدی سود تسهیلات صادرات

وعده بانک مرکزی به حمایت واقعی از تولید در روز ملی صنعت و معدن؛

کاهش 2 درصدی سود تسهیلات صادرات

محمود بهمنی در مراسم روز ملی صنعت و معدن با بیان این مطلب افزود: اگر تولید داخلی رونق یابد مشکل تورم و اشتغالزایی برطرف می شود و بنابراین باید هرچه بیشتر کار کارگر و سرمای

 وی ادامه داد: در این راستا سهم دولت پشتیبانی از تولیدات داخلی، صنعتی و کشاورزی و سهم کارگران تقویت چرخه تولید و سهم مردم مصرف تولیدات داخلی است.
بهمنی تصریح کرد: تولیدات داخلی زمانی پاسخگوی تقاضای مردم است که صادرات محور و از نظر کیفی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی باشد.
بهمنی با بیان اینکه در بانک مرکزی از نخستین روزهای امسال قرارگاه حمایت از تولید تشکیل شده افزود: در این راستا با مجموعه ای از گروه های مختلف جلسات متعددی داشتیم و جلسه نهایی نیز هفته گذشته با حضور وزرای صنعت، نفت و اقتصاد برگزار شد، تا با جمع بندی نظرات آنها حمایت از تولید ملی به بهترین شکل به اجرا در آید.
*اختصاص 37 درصد منابع بانک مرکزی به بخش صنعت و معدن
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست های پولی سال 91 با محوریت صنعت و تولید آغاز شده، گفت: 37 درصد از منابع بانک مرکزی به بخش صنعت و معدن اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: همچنین 20 درصد از منابع به بخش کشاورزی، 25 درصد به بخش مسکن و 10 درصد به صادرات و تنها 8 درصد به بخش بازرگانی اختصاص خواهد یافت.
بهمنی تصریح کرد: براساس بند 29 قانون بودجه سال 91 جریمه تسهیلات معوقه واحدهای تولیدی و صنعتی بخشیده شده و پرداخت تسهیلات نیز طی 5 سال به صورت اقساطی انجام خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: به بانک ها اعلام کردیم به کسانی که این موارد را رعایت کنند، مشوق هایی در جهت بخشش جرائم خود بانک ها نیز اختصاص می یابد.
بهمنی گفت: قول می دهیم هرمقدار از مطالبات که به بانک ها وصول شود به طور مجدد به خود صنعت اختصاص یابد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش تولید اختصاص یافته است.
بهمنی عنوان کرد: چندی پیش نیز دو درصد از سهم سود تسهیلات صادراتی کاهش یافته و به دنبال کاهش هرچه بیشتر این سهم به منظور توسعه تولید ملی و صادرات هستیم.
وی با اشاره به محدودیت منابع بانک ها گفت: ذخایر بانکی 3800 میلیارد ریال است و بسیاری از بانک ها اضافه پرداخت داشته اند اما چون این اضافه پرداخت ها در بخش تولید صورت گرفته، سخت گیری نمی کنیم.
بهمنی اظهار داشت: اگر منابع بانکی در ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی به کار گرفته شود هزینه اشتغالزایی برای یک نفر تنها 10 میلیون تومان می شود اما سرمایه گذاری در طرح های جدید برای هر شغل 100 میلیون تومان هزینه می برد.
*لزوم هدایت نقدینگی به بخش تولید
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اگر نقدینگی در مسیر مناسب و در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور انجام گیرد مثبت بوده و تبعات منفی همچون تورم را به همراه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: افزایش نقدینگی در تولید، عرضه را زیاد کرده اما افزایش نقدینگی در جامعه سبب افزایش تقاضا در بازار شده و این امر تورم زاست.
وی با تاکید و کنترل و هدایت نقدینگی گفت: در همین راستا در پایان سال گذشته اوراق مشارکت عرضه کرده ایم و همچنین 9 میلیون و 600 هزار سکه به فروش رسید.
وی ادامه داد: درآمد حاصل از فروش این میزان سکه 57 هزار و 600 میلیارد ریال بوده که به بخش تولید اختصاص یافته است.
بهمنی ادامه داد: اما منابع مورد تقاضا زیاد است و باید فکر دیگری در خصوص افزایش سرمایه بانک ها از طریق صندوق توسعه ملی و منابع خارجی کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی افراد از خرید 600 تن طلا توسط بانک مرکزی در سال گذشته انتقاد کردند، اظهار داشت: این میزان طلا با قیمت 654 دلار در هر اونس خریداری شده که با مقایسه با قیمت کنونی سود فراوانی از این امر عاید بانک مرکزی شده است که برای بخش تولید به کار خواهد رفت.
وی با بیان اینکه کاش بیشتر پیش خرید کرده بودیم افزود: ما ناچاریم برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به هر دری بزنیم.
*مسائل روانی و سیاسی علت اصلی افزایش قیمت طلا در بازار
بهمنی تصریح کرد: ما منابع مازاد ارزی داریم و دلیلی ندارد که قیمت ارز در کشور افزایش یابد اما مسائل سیاسی و روانی دلیل این امر می شود.
بهمنی ادامه داد: در 20 روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 70 دلار ارزان شده اما در کشور ما قیمت طلا افزایش یافته است.
بهمنی با بیان اینکه این قیمت واقعی سکه نیست، افزود: افزایش بی دلیل دلار براساس مسائل روانی و سیاسی حاکی از مذاکرات هسته ای سبب گرانی طلا در کشور ما شده است



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران