به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی،ماهیکار در همایش هماهنگی بررسی بهبود عملکرد مدیران گروههای استان ها افزود: ایجاد یا حفظ سازمانهای پاسخگو و مسئول از دغدغه های جوامع امروزی است و این مشکل را هرگز نمیتوان به طور کامل حل کرد اما میتوان به کمک ساختارها و مکانیسم های نظارتی از شدت آن کاست یا کنترل کرد.
ماهیکار ادامه داد: در کنار پاسخگو و مسئول بودن سازمانها به صورت عمومی ، مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری در بانک ها هم به طور جدی در دستور کار شبکه بانکی است و هماکنون در ساختار سازمانی بانک کشاورزی حداقل دو مدیریت و یک حوزه مستقل مسئولیت این مهم را عهده دار هستند.
وی افزود: اگر وظایف این قسمت ها به درستی انجام نشود علاوه بر خدشهدار شدن اعتماد عامه و سلب شدن اطمینان ها، عملکرد مجموعه بانک در هالهای از ابهام قرار میگیرد و آبروی سازمان به همراه ذینفعان داخلی لکهدار میشود.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی به جنبههای نظارتی حوزه اعتبارات و وصول مطالبات اشاره کرد و از نظارت به هنگام تخصیص منابع، نظارت بر نحوه مصرف منابع و نظارت بر بازگشت منابع پرداختی به عنوان مفاهیم بهداشت اعتباری نام برد.
ماهیکار در ادامه گفت: نظام نظارتی کارا باید شاخص هایی داشته باشد که این شاخصها شامل به هنگام بودن، قابل اطمینان بودن ،معنیدار بودن، هشدار دهندگی و پیش بینی کنندگی است و در شاخص های تنظیمی بانک برای بررسی بهبود عملکرد مدیریتها به آن توجه شده است.
وی از همکاران نظارتی به عنوان چشم سازمان یاد کرد و گفت : از مهمترین فعالیت های بخش نظارت، تعیین معیار و ضابطه ، تطبیق و ارزیابی عملکرد با معیارها و ضابطه ها، تشخیص صحت یا انحراف ، اعلام نتیجه و پیگیری تا انجام اصلاحات است که این موضوع در بانک به طور بهتری اقدام می شود.
وی گفت : نظارت بدون وجود برنامه مفهومی ندارد و به همین خاطر علمای مدیریت این دو را شبیه تیغه های یک قیچی که برای انجام این کار مشخص مورد استفاده قرار میگیرد ، دانستهاند.
ماهیکار افزود : در نظام بهبود عملکرد بانک کشاورزی ، شاخص های مورد نیاز بومی می شود و پس از بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف ، به منظور برنامهریزی
در شرایط رقابتی در اختیار مدیریت شعب بانک در استان ها قرار خواهد گرفت