به گزارش بانک و صنعت مجید هدایت در یک نشست خبری در خصوص نقش سازمان گسترش در طراحی پلتفرمهای ملی، اظهار داشت: سازمان گسترش مسئول تولید پلت فرم ملی نیست و در هیچ قانونی نیز عنوان نشده که ما مسئول این قضیه هستیم.
وی با اشاره به خصوصیسازی شرکتهای خودروساز، افزود: طی 2.5 سال گذشته ضرورت طراحی 4 پلتفرم ملی و تولید 21 نوع محصول جدید مورد بحث بوده و ما نیز در روند تسریع طراحی و اخذ مجوز توسط بنگاهها مؤثر بودهایم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر دو پلتفرم ملی قربان و غدیر که مصوبه آنها در روزهای عید غدیر و عید قربان صادر شده در اختیار یکی از بنگاهها است.
هدایت ادامه داد: سرمایه لازم برای طراحی این پلتفرمها از محل افزایش سرمایه بنگاهها و همچنین بخشی از آن توسط سازمان گسترش تأمین میشود.
وی افزود: ما منابع لازم برای شروع کار را تأمین کردهایم که حدود 90 میلیارد تومان برای این دو پلت فرم بوده است.
وی با بیان اینکه حدود 300 میلیارد تومان در مجموع برای طراحی پلتفرمهای ملی اختصاص دادهایم،گفت: علاوه بر این، خودروسازان نیز باید سهم خود را در این زمینه پرداخت کنند و این بنگاهها باید کار را جلو ببرند.
رئیس سازمان گسترش با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو با اختصاص منابع مالی بالا امکانپذیر است، توضیح داد: خودروسازان انتظار کمکهای دولتی را برای طراحی پلتفرمهای ملی دارند زیرا رقبای شرکتهای خودروساز با استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ سود 3 درصد کار میکنند که باید برای تولیدکنندگان داخلی نیز چنین تسهیلاتی فراهم شود.
وی افزود: ابتدای سال گذشته گزارش مبسوطی از سوی سازمان گسترش در مورد طراحی پلتفرمهای ملی از طریق وزیر صنایع وقت به دولت ارائه شد که در این گزارش به ضرورت سرمایهگذاری 3 هزار میلیارد تومانی اشاره کردیم.
وی ادامه داد: این موضوع در معاونت راهبردی ریاست جمهوری در حال بحث است و در 3 ماه گذشته نیز یک پروژه بیرونی در مورد یکی از پلتفرمها با دانشگاه علم و صنعت تعریف کردیم.