پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 4497 تاریخ : 1391/01/23-00:00:00
,7,
کاهش شدید قیمت سکه و طلا در بازار

کاهش شدید قیمت سکه و طلا در بازار

قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی علی رغم افزایش قیمت جهانی طلا با کاهش شدیدی مواجه شد و براساس آن، نرخ سکه طرح قدیم به 730هزار تومان و طرح جدید به 720 هزار تومان رسید.


به گزارش بانک و صنعت، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم دیروز در بازار 730 هزار تومان، طرح جدید 720 هزارتومان، نیم سکه 361هزار تومان ،ربع سکه 185هزار و 500 تومان بود.
این نرخها روز دوشنبه به ترتیب 745 هزار تومان، 731 هزار تومان، 368هزار تومان و 191 هزار تومان بود که افت بسیار شدیدی را نشان می دهد. قیمت هر قطعه سکه گرمی دیروز در بازار نسبت به روز قبل با کاهش مواجه شد و از 103هزار تومان به 100 هزار تومان رسید.
نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار دیروز در بازار داخلی با کاهش شدیدی همراه شد و به 73 هزار و 757 تومان رسید، این نرخ دیروز 74 هزار و 796 تومان بود.
نرخ هر اونس طلا دیروز در بازارهای جهانی 1645 دلار بود، این نرخ روز دوشنبه 1642 دلار بود.
دلایل توقف
پیش فروش سکه
رئیس کل بانک مرکزی با تشریح دلایل توقف پیش فروش سکه با هدف جلوگیری از زیان متقاضیان سکه های پیش فروش شده گفت: با تحویل 4 میلیون قطعه سکه شاهد افت قیمت خواهیم بود.
محمود بهمنی درگفت وگو با فارس با بیان اینکه بانک مرکزی برای جلوگیری از زیان افرادی که در دوره های سوم و چهارم پیش فروش سکه اقدام به خرید کرده اند فعلاً پیش فروش جدیدی آغاز نخواهد کرد، اظهار داشت: با توجه به افت قیمت طلا در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به موعد تحویل سکه های پیش فروش شده در مرحله اول، قیمت سکه در بازار طی روزهای اخیر کاهش داشته است.
وی ادامه داد: از آنجا که با تحویل 4 میلیون قطعه سکه پیش فروش شده شاهد افت قیمت خواهیم بود، ممکن است قیمت در بازار به کمتر از نرخ پیش فروش شده در مراحل سوم و چهارم برسد که در این صورت خریداران در این دوره متضرر می شوند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انجام دو اقدام برای جلوگیری از ضرر خریداران سکه های پیش فروش شده گفت: در این راستا برای بازگشت ثبات به بازار پس از کاهش قیمت ها، بانک مرکزی دور جدید پیش فروش را آغاز نخواهد کرد.
وی اقدام بعدی را پیشنهاد روش های جایگزین به دارندگان حواله های پیش خرید عنوان کرد و افزود: براین اساس خریدار در صورت تمایل می تواند به جای دریافت سکه معادل آن اوراق مشارکت با نرخ 20 درصد اخذ کند.
بهمنی تأکید کرد: استفاده از این روش های جایگزین تنها با هدف جلوگیری از زیان خریداران سکه های پیش فروش شده و مدیریت بهتر بازار است و اگر تمامی خریداران سکه های خود را مطالبه کنند، بانک مرکزی هیچ مشکلی در تأمین سکه ها ندارد.
ورود 4 میلیون قطعه سکه به بازار در یک ماه
6 روز دیگر اولین دوره سکه های پیش فروش شده واگذار می شود و هر چه به زمان تحویل سکه ها نزدیک تر می شویم، قیمت ها در بازار بیشتر کاهش می یابد.
به گزارش ایسنا، براساس آخرین اطلاعات در یک ماه نخست پیش فروش سکه، 4 میلیون و 100 هزار قطعه سکه توسط مردم پیش خرید شده است. بنابراین در فاصله 30 روز از 29 فروردین ماه قاعدتاً باید همین تعداد سکه به بازار روانه شود.
ادامه روند تحویل سکه های پیش فروشی در دوره های بعد که مجموع سکه ها را به بیش از 9 میلیون می رساند می تواند افت قیمت این کالا را بیش از پیش نمایان سازد.
تمهید بانک مرکزی برای ارائه اوراق مشارکت به جای سکه ها اگرچه می تواند از متضرر شدن برخی خریداران خرد سکه جلوگیری کند اما این نگرانی در میان مسئولان بانک مرکزی وجود دارد که بخش قابل توجهی از سکه ها توسط دلالان پیش خرید شده باشد.
با این فرض که این عده سکه ها را با دید افزایش قیمت خریداری کرده باشند، ممکن است از ورود به بازار خودداری کرده و قیمت ها را در سطح کنونی ثابت نگه دارند.
به نظر می رسد در حال حاضر نمی توان تحلیل دقیقی از نوسان قیمت سکه پس از آغاز تحویل سکه های پیش فروشی ارائه داد و باید منتظر بود تا این روند آغاز شود.
 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 244
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران