پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 4453 تاریخ : 1391/01/21-00:00:00
,9,
گرانی مستمر قیمت لبنیات در کشور و نگرانی خانواده ها

مسوولان فقط وعده می دهند!

گرانی مستمر قیمت لبنیات در کشور و نگرانی خانواده ها

در اولین مرحله ای که قیمت انواع لبنیات در کشور گران شد، اگر نظارت و کنترلی صورت می گرفت و مسوولان فقط به مصاحبه با رسانه ها اکتفا نمی کردند، وضعیت این ماده مفید غذایی به این روز نمی افتاد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران در حالی بالا بودن قیمت نهاده های دام را عامل توجیه ناپذیر شدن فروش به قیمت مصوب 630 تومانی شیر می داند که مدیرعامل اتحادیه

 


 در حالی مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی دلیل افزایش اخیر قیمت لبنیات از سوی برخی کارخانه ها را گرانفروشی شیر از سوی دامداران می داند که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران بالا بودن قیمت نهاده ها و خوراک دام را عامل بالا رفتن قیمت تمام شده و توجیه ناپذیر بودن قیمت مصوب عنوان می کند.
اخیرا قیمت شیر و لبنیات در بازار بعد از سه بار افزایش رسمی و در کنار آن غیررسمی که به بیش از 55 درصد افزایش در سال گذشته رسید، در سال جدید دوباره از سوی کارخانه ها قیمت ها افزایش یافت که مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی آن را نوعی مجاب کردن سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده برای موافقت با افزایش مجدد قیمت در سال جاری خواند.
به گفته مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی به رغم مصوبه برای فروش شیر به قیمت 630 تومان اما چنین نشد و در حال حاضر میانگین خرید قیمت شیر از دامداران به 730 تومان در هر کیلوگرم رسیده است که تولید را برای کارخانه ها توجیه ناپذیر می کند.
اما رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران در پاسخ به این موضوع می گوید: قیمت نهاده های تولید (علوفه) طی 2 ماه گذشته در برخی از اقلام افزایشی تا حدود 5/2 برابر را در برداشته است، به عنوان مثال کنجاله سویا از حدود 4800 ریال به حدود 14500 ریال، کنجاله کلزا از حدود 4000 ریال به حدود 10500 ریال، یونجه خشک از حدود 4200 ریال به حدود 8800 ریال و سیلوی ذرت از حدود 1000 ریال به حدود 1800 ریال در هر کیلو رسیده است که این افزایش قیمت افسار گسیخته در بخش غذای دام که حدود 70% قیمت تمام شده 1 کیلوگرم شیر را تشکیل می دهد، صنعت دامپروری کشور را فلج کرده و این صنعت را به ورطه ورشکستگی می کشاند.
احمد مقدسی ادامه داد: در اسفندماه سال 1390 قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر درب دامداری بدون احتساب سود 8017 ریال و با احتساب سود متعارف 10% برابر 8800 ریال بود، حال آنکه در سال جدید همراه با افزایش سایر هزینه ها این قیمت همچنان افزایش خواهد داشت و به همین دلیل قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش هر کیلوگرم شیر 6300 ریال مورد پذیرش دامداران نبوده و قیمت مذکور در حال حاضر در هر کیلو1717 ریال ضرر را برای دامدار در پی دارد.
مقدسی می گوید: دامداران قادر به عرضه شیر به قیمت مصوب نیستند و در صورت ادامه این روند غیراقتصادی، ناچار به روانه کردن دام های خود حتی در صورت آبستن بودن به کشتارگاه ها هستند. این امر منجر به ایجاد بحران در تولید شیر و گوشت خواهد شد و امنیت غذایی و شغلی کشور به مخاطره خواهد افتاد.
وی می گوید: با حذف و نابودی صنعت دامپروری کشور در حقیقت صنایع لبنی کشور نیز نابود خواهند شد و برای جلوگیری از این معضل و حفظ هر دو صنعت هماهنگی و همکاری خوبی را با انجمن صنفی گاوداران شروع کرده ایم که این امر نهایتا منجر به استقلال و حفظ امنیت غذایی و شغلی کشور خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران پیشنهاد می کند: اتحادیه تعاونیهای فرآورده های لبنی نیز همچون انجمن صنایع لبنی در کنار انجمن صنفی گاوداران قرار گیرد تا با همفکری و هم اندیشی مشکلات دو صنعت را حل نماییم چرا که این دو صنعت مانند دانه های یک زنجیر به یکدیگر متصلند و حذف هر یک منجر به نابودی دیگری خواهد شد.
به هر حال آنچه مسلم است مرز این قیمت ها باید از سوی مرجع قانونی مشخصی تعیین شود، اگر مصوبه ای به تصویب می رسد، ضمانت اجرایی هم باید داشته باشد وگرنه افزایش های خودسرانه ای که اتفاق می افتد، تنها مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.
مجوز گرانی ندادیم
بازرسی ها کند است
علی رغم افزایش قیمت شیر کیسه ای در سطح شهر تهران، معاون کالاهای سرمایه ای سازمان حمایت گفت: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت های کالاهای لبنی و شیر داده نشده است.
محمد قبله در گفت وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت چند باره شیر و لبنیات چیست، اظهار داشت: هیچ مجوزی در خصوص افزایش قیمت شیر و لبنیات داده نشده است.
وی افزود: باید از بازرسی در این خصوص سوال کنید، به نظر می رسد بازرسی ها کند است.
افزایش خودسرانه ممنوع
مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی نیز اعلام کرد افزایش خودسرانه قیمت لبنیات قبل از تصویب سازمان حمایت غیرقانونی است.
مجید علیداد در گفت وگو با فارس درباره دلیل افزایش روزانه محصولات لبنی طوری که شیر کیسه ای طی روز گذشته از 750 تومان به 850 تومان افزایش یافته است، گفت: به رغم مصوبه برای فروش شیر از سوی دامداران حداکثر به قیمت 630 تومان، سال گذشته میانگین 730 تومان به کارخانه ها دادند و در فروردین امسال نیز باز قیمت شیر خام دامداران حالت نجومی پیدا کرده است.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی همچنین دلیل دیگر افزایش قیمت از سوی کارخانه داران را کاهش تولید شیر خام دانست و گفت: به رغم آمارهای 10 میلیون تنی تولید شیر خام که از سوی مسئولان و تولیدکنندگان اعلام می شود عرضه شیرخام نسبت به سال 89 کاهش 20 درصدی داشته و کارخانه ها با ظرفیت پایین تری فعالیت می کنند.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی افزود: بالا بودن قیمت شیر خام قیمت تمام شده محصولات لبنی را افزایش داده و برای کارخانه داران فروش با قیمت کم توجیه اقتصادی ندارد.
به گفته علیداد افزایش قیمت از سوی کارخانه داران در پی افزایش قیمت تمام شده است.
کیهان: افزایش قیمت کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم در شرایطی اتفاق افتاده که مسئولان فقط به ادای جمله «افزایش خودسرانه ممنوع است» اکتفا می کنند، اما اقدامی عملی در این زمینه صورت نمی گیرد. مسئولان سازمان حمایت که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مستقیم برخورد با گرانی و قیمت گذاری را بر عهده دارند، هیچگونه اقدام موثری برای کنترل بی رویه افزایش قیمت کالاهای اساسی مصرفی مردم صورت نمی دهند. تولیدکنندگان نیز بی اعتنا به جمله «افزایش خودسرانه ممنوع است»، کار خود را انجام می دهند و مردم به عنوان مصرف کننده، هر روز باید با افزایش قیمت ها مواجه باشند.


 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 153
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران