پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 4406 تاریخ : 1391/01/16-00:00:00
,20,
سخنگوی اقتصادی دولت: بازار ارز صادراتی راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت: بازار ارز صادراتی راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت خبر از راه‌اندازی بازار فروش ارز صادراتی برای رفع نیازهای واقعی متقاضیان ارز داد.

به گزارش بانک و صنعت،  به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات  موضوع محدودیت در ارائه ارز و ممنوعیت فروش در صرافی‌ها بسیاری از افرادی که نیاز به ارز واقعی داشتند را با مشکل مواجه کرده بود. به عنوان مثال فردی به دلیل شرایط شغلی نیاز به چند بار سفر خارجی در سال داشته یا خانواده دانشجویی که در خارج از کشور نیازی بیش از ارز تخصصی یافته داشته است نمی‌دانستند این ارز چگونه تامین کنند.

  سیدشمس‌الدین حسینی به خبرنگار سایت اخبار بانک می‌گوید: تاکید می‌کنم که بخش عمده ارز مورد نیاز تولید از طریق سیستم ارز مرجع تامین می‌شود و بانک مرکزی دیگر ارزی را به بخش تولید اختصاص نمی‌دهد الا اینکه ثبت سفارش داشته باشد. با این حال با هدف ایجاد انعطاف در بازار ارز برای تامین نیازهای خاص، ساز و کار شفافی طراحی شود که با انجام نظارت‌های لازم، صادرکنندگان ارز خود را به صورت توافقی برای تامین نیازهای واقعی متقاضیان ارز، عرضه کنند.

 به گفته وی شورای عالی بورس مصوبات لازم را صادر کرده و سازمان بورس هم دستورالعمل لازم را تهیه کرده تا بازار ارز صادراتی راه‌اندازی شود.

 وی تاکید می‌کند: این انعطاف همراه با نظارت و ثبت خواهد بود و قطعا معاملات این بازار باید مبتنی بر معاملات واقعی باشد. یعنی کسی که ثبت سفارش کرده و نیازش مبتنی بر واقعیت ـ و نه سفته‌بازی ـ باشد، می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین کند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تاکید می‌کند: در عین حال، قیمت ارز در این بازار کاملا مدیریت‌شده و در دامنه مشخص خواهد بود. ما دنبال این هستیم که تمام ارز کشور وارد شبکه تجاری کشور و وارد معاملات واقعی شده و همچنین در ساز و کار شفاف اما با نرخ توافقی تخصیص داده شود.

آقای دکتر حسینی تاکید می‌کند: در چنین فرآیندی، به طور سیستماتیک اجازه داده نخواهد شد که مثلا فردی ارز را با این هدف بخرد که بعدا بخواهد بفروشد.

 سه نوع تقاضای ارز

همچنین در گزارش شادا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی با تحلیل نوسانات نرخ ارز افزود : برای تحلیل بازار باید به دو بخش یعنی سمت عرضه و سمت تقاضا توجه کرد ؛ در سمت تقاضا سه نوع تقاضا وجود دارد 1ـ تقاضای معاملاتی 2ـ تقاضای احتیاطی 3ـ تقاضای سفته بازی.

در تقاضای معاملاتی به عنوان مثال یک دانشجو می خواهد ارز بخرد. این دانشجو این میزان ارز را چه زمانی می خواهد بخرد، امروز، فردا یا تا یک ماه آینده. اگر فرد خیلی آدم محتاطی باشد همین امروز این میزان ارز را تهیه می کند، به این مورد تقاضای احتیاطی می گویند.

در تقاضای سفته بازی نیز فرد اصلاً نیاز به ارز ندارد اما احتمال می دهد که قیمت ارز گران می شود و برنامه ریزی می کند هر چه می تواند ارز بخرد و آن را در آینده با قیمت بالاتر بفروشد.

 تولید ملی، درک مشترک می‌طلبد

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین نامگذاری سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را شامل راهبرد و رویکرد دانست و گفت: با تلفیق فناوری و دانش و بهره وری و کوشش می توان تولید ملی ارتقا داد تا سهم بیشتری از بازارهای داخلی و خارجی را نصیب خود کند.

 دکتر حسینی بر ضرورت شفاف سازی و تبیین تخصصی و عمومی مفاهیم تولید ملی ، رونق و شکوفایی اقتصادی ، روش های حمایت از نیروی کار ایران ، توسعه بازار سرمایه و روش های تامین مالی تاکید کرد و گفت : می توان با تکرار رسانه ای این نامگذاری را به درک مشترک ملی تبدیل و تبیین کرد که ویژگی های تولید ملی چیست و چگونه باید باشد و تولید کننده ایرانی با چه روش هایی می تواند بازارهای داخلی و صادراتی خود را تقویت کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 225
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران