حسین هاشمی با اشاره به توافق خودروسازان و تولیدکنندگان سوخت برای رعایت استانداردهای یورو ۴ پس از تاخیر در رعایت استاندارد یورو ۳ گفت: به نظر میرسد عدم رعایت استانداردهای بالاتر اروپایی در خودروهای داخلی مشکل ریشهای تری داشته باشد و به این مساله بازگردد که اصولا خودروسازان در بعضی خودروها امکان ارتقاء استاندارد را ندارند و از استاندارد نبودن سوخت به عنوان یک وسیله برای پوشاندن این ضعف خود استفاده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه بهبود مستمر کیفیت خودروهای ساخت داخل وظیفه ذاتی خودروسازان محسوب میشود، تصریح کرد: به دلیل اینکه تولید خودروهایی که ۲۰ تا ۲۵ سال پیش از دور خارج شدهاند، برای خودروسازان توجیه اقتصادی دارد، از تولید آن دست بر نمیدارند کما اینکه در این خودروها به صورت کلی امکان ارتقا استاندارد به استانداردهایی چون یورو ۴ و یورو ۵ ممکن به نظر نمیرسد.
مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به مصوبه مربوط به تولید خودروهای با استاندارد بالای شش ماه پس از ارائه سوخت استاندارد اشاره کرد و افزود: در دسترس ترین مصوبهای هم که خودروسازان میتوانند به وسیله آن توقف تولید خودروهای بیکیفیت را به عقب بیندازند، همین مصوبه مربوط به سوخت است.
وی اظهار داشت: درست است که کیفیت سوخت در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت موثر است،اما تاثیر کیفیت خودروها نیز در این باره انکارناپذیر است، چنانکه وقتی ۱۰ سال پیش خودروهای کاربراتوری به تدریج از چرخه تولید حذف شدند و خودروهای انژکتوری جایگزین آنها شد، مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از تردد خودروها کاهش قابل ملاحظهای یافت.
هاشمی با بیان اینکه کیفیت گازوئیل پائین است و بخشی از آلایندگی نیز به آن باز میگردد، گفت: در مقابل خودروسازان به دلیل صرفه اقتصادی تولید خودروهای قدیمی، خودروهایی تولید میکنند که ۲۵ سال پیش از چرخه تولید شرکتهای بزرگ خودروساز خارج شدهاند.
وی اضافه کرد: خودروسازان میگویند جایگزینی این خودروها و ارتقای استاندارد هزینهبر است در صورتی که در چرخه رشد و توسعه خودروسازی بخشی از هزینه به رشد و ارتقای فنآوری اختصاص دارد اما خودروسازان بدون چشمانداز مشخصی تنها به تولید بیشتر و سود بیشتر ناشی از آن میاندیشند.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: هر خودرو یک چرخه زندگی دارد که پس از آن خودروی با تکنولوژی جدید باید جایگزین آن شود و این اتفاق ارتباطی به سوخت ندارد و از جمله حقوق طبیعی مردم محسوب میشود.
وی تصریح کرد: حتی قطعهسازان چینی هم بر روی تامین قطعات خودروهای قدیمی تولید ایران سرمایهگذاری و بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین میکنند که به نظر میرسد در صورت جایگزینی خودروهای جدید در خطوط تولید حتی به اشتغالزایی داخلی هم کمک شود.