به گزارش بانک و صنعت: صنعت خودرو یکی از مهم ترین پیشران های اقتصادی جهان است که باتوجه به تغییرات محیط زیست و زندگی در سال های گذشته با تحولات گسترده ای رو به رو شده و این تغییرات به سرعت ادامه دارد. موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گزارشی به چشم انداز و روندهای اصلی صنعت خودرو پرداخته است. در این گزارش نوشته شده:« انتظار می رود که صنعت خودرو در سال های آتی از لحاظ تولید و مصرف بر بازارهای آسیایی متمرکز شود. ذائقه مصرف کنندگان، چه در بازارهای درحال توسعه و چه در بازار کشورهای توسعه یافته، متمایل به خودروهای کوچکتر و کم مصرف تر خواهد شد. در کشورهای توسعه یافته سبک زندگی و ترجیحات افراد مبتنی بر استفاده کمتر از خودروی شخصی بوده و خودروی شخصی دیگر به عنوان عامل تعیین کننده جایگاه اجتماعی نخواهد بود. با توجه به تغییرات در قوانین و همچنین با افزایش آگاهی مصرف کنندگان، عوامل زیست محیطی نظیر کاهش گازهای گلخانه ای و توسعه پایدار، اهمیت بیشتری یافته و خودروهای دونیرویی (هیبرید) و الکتریکی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می دهند.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است:« سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه و کاهش هزینه تولید و نگهداری خودروهای کم مصرف ضمن افزایش کارایی است. تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی بخش جدایی ناپذیر از خودروهای آینده هستند که کاربردهایی نظیر هوشمندسازی و خودران شدن خودروها و افزایش ایمنی وسائل نقلیه دارند. مدل های کسب و کار جدید برای جابجایی و حمل و نقل نظیر خودروهای اشتراکی مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. شرکت های خودروسازی نیز از مدل های کسب و کار جدید و مشارکت های گسترده برای دستیابی به بازار وسیع تر، کاهش هزینه های تحقیق و توسعه و دستیابی سریعتر به فناوری ها بهره می برند. انتظار می رود دسترسی به نیروی انسانی متخصص و مهندسان ماهر در جوامع سال خورده به عنوان یک چالش اساسی مطرح شود؛ از این رو تامین قطعات و محصولات از تولیدکنندگان محلی افزایش می یابد. بازیگران جدیدی به خصوص از میان شرکت های فناور به بازار ورود می کنند وهمکاری ها بین شرکت های خودروسازی و شرکت های فناور افزایش می یابد. در نهایت شرکت های موفق دراین حوزه سطح بالایی از انعطاف پذیری را در تجهیزات تولیدی و فرآیندهای عملیاتی به کار می گیرند و شخصی سازی خودروها به عنوان یک الزام مطرح می شود. در خصوص خودروهای تجاری نیز روندهای فوق با اندکی تاخیر زمانی قابل تصور است و با توجه به تقاضای روز افزون در این بخش، انتظار رشد تولید و مصرف خودروهای باربری سنگین به خصوص در آسیا و اقیانوسیه می رود.»
سناریوهای و قابلیت های کلیدی:
با توجه به روندهای مورد بررسی سه سناریو اصلی را می توان برای صنعت خودرو در نظر گرفت.
- در سناریو اول که مبتنی بر توسعه فناوری های نوین است، تجهیزات به هم پیوسته و هوشمند در خودروها به طور قابل ملاحظه ای به کار می روند. سیستم های نوین در حفظ امنیت، خودران شدن خودروها و عیب یابی خودکار استفاده می شوند. در حوزه بازاریابی نیز قابلیت های نوین مبتنی بر ارتباط مستمر با مشتریان و شبکه های اجتماعی بکار گرفته می شوند.عامل کلیدی در این سناریو تمرکز بر فعالیت های تحقیق و توسعه است که نوآوری و همکاری با شرکا را تقویت می کند. طراحی مبتنی بر ماژول ها امکان تغییرات مستمر در طراحی ها و بهروز رسانی سریع قابلیت ها را فراهم می آورد. لازم است تا کارخانه ها انعطاف پذیر باشند تا امکان ارتقا و شخصی سازی محصولات فراهم باشد.
2. در سناریو مربوط به بودجه،قدرت خرید مشتریان به دلیل تورم و مالیات و رشد کم اقتصادی کاهش می یابد. با توجه به جهانی سازی، نیروی کار کاهش یافته و هزینه تامین مواد اولیه افزایش می یابد و لذا خودرو در رقابت با سایر مخارج ضروری مشتریان قرار می گیرد و قابلیت خرید آن کاهش می یابد. لیزینگ و برنامه های تامین مالی برای خرید خودرو گسترش می یابد و مدل پرداخت بر اساس میزان یا تعداد دفعات استفاده نیز رایج می شود. همچنین برندهای جدیدی برای تولید خودرو اقتصادی و با قیمت رقابتی وارد بازار می شوند. ویژگی های اصلی خودروها در این سناریو، سادگی و پرهیز از امکانات و فناوری های گران قیمت است. عامل اصلی موفقیت در این سناریو طراحی و تولید خودروها با کمترین هزینه است. پلتفرم های استاندارد و مشترک مورد استفاده قرار می گیرند و برندسازی روی محصولات مشابه در بازارهای محلی گسترش می یابد. تامین مواد و تجهیزات از تولیدکنندگان محلی در راستای کاهش هزینه ها نیز افزایش می یابد.
- سومین سناریو، پایداری جهانی را توصیف می کند که قوانین، مالیات و ترجیحات مصرف کنندگان رفتار مشتریان را شکل می دهد. دراین شرایط بازار خودروهای دست دوم رشد خواهد کرد. لازم است تا خودروسازان با قواعد فعلی و آینده در زمینه محیط زیست و پایداری انطباق یابند. محصولات هیبرید و الکتریکی مورد توجه قرار می گیرند. عامل اصلی موفقیت در این سناریو نیز توجه به تحقیق و توسعه برای توسعه فناوری های سبز است. محصولات برتر در راستای هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و به صفر رساندن آن حرکت می کنند و راهکارهای نوینی در جهت مدیریت ترافیک و حمل و نقل هوشمند توسعه می یابند.