پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 8939 تاریخ : 1392/04/16-11:54:34
,16,17,
شورای رقابت به جای قیمت گذاری دنبال تصویب قانون ضد انحصار باشد

شورای رقابت به جای قیمت گذاری دنبال تصویب قانون ضد انحصار باشد

وزیر صنعت گفت: انتظار می رود این شورا به جای آنکه به دنبال قیمت گذاری برخی تولیدات همچون خودرو باشد، لایحه یا طرح ضد انحصار را به مجلس ارایه کند.

 

مهدی غضنفری با بیان اینکه شورای رقابت می تواند موضوع انحصار را از طریق وضع قوانین ضد انحصار دنبال کند ، گفت : وگرنه قیمت گذاری خودرو برخورد با معلول است و علت فراموش می شود.

وی با بیان اینکه، انحصار باید به صورت ریشه ای حل شود، گفت: مشکل اصلی خودرو استقرار، تامین، تداوم و تامین ارز تولید است که متاسفانه نادیده گرفته شده است.

غضنفری تصریح کرد: شورای رقابت در زمان قیمت گذاری خودرو کار سختی را پس از درخواست رییس شورا و دستور رییس جمهوری پذیرفت، هر چند که این درخواست در چارچوب مبتنی بر قانون مبنی بر قیمت گذاری کالای انحصاری بود، اما زمان بر شده و خودروسازها دچار ضرر شدند.

وی با بیان اینکه، پیش از سپردن کار به شورای رقابت قیمت های جدید اعلام شده بود، گفت: همان زمان عنوان شد که به دلیل شرایط تحریم و وضعیت تولید افزایش قیمت انحصار نیست، موضوعی که اختلاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با کسانی بود که معتقد بودند مسئله قیمت گذاری خودرو باید به شورای رقابت سپرده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: شاید در ۴۰ سال پیش، از خودروسازها حمایت شده است، اما ما سال گذشته شرایط خاص امروز را عنوان کردیم و متاسفانه صدای ما به گوش کسی نرسید و زمانی که موضوع تصویب تسهیلات برای خودروسازها را مطرح کردیم، ضمن مخالفت میزان مورد درخواست به نصف کاهش یافت.

وی با اشاره بر اینکه، سال گذشته موضوع افزایش قیمت خودرو به معنای انحصار تعبیر شد، گفت: حتی در مواردی گفته شد که شورای رقابت نرخ ها را از ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می دهد، اما در حال حاضر مشاهده می کنید که نرخ های جدید چندان تفاوتی با قیمت های اعلام شده از سوی سازمان حمایت در سال گذشته ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر در مورد خودروسازها به نقطه اول رسیده ایم، نرخ ها دو قیمتی است و از ما می خواهند که آن را کنترل کنیم، اما اقدام ما در این زمینه جواب نمی دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که شورای رقابت هم اکنون مسئولیت سازمان حمایت را انجام می دهد، گفت: در حوزه تولید و تجارت ممکن است با انحصاراتی مواجه باشیم، به عنوان مثال برخی وارد کنندگان سهمی بیش از ۲۰ تا ۴۰ درصد را از آن خود کرده اند و می توانند دست به انحصار بزنند و از شورای رقابت انتظار می رود با پیدا کردن مصادیق انحصار آن را به صورت ریشه ای حل کند.

غضنفری افزود: شورای رقابت می تواند با درآوردن درصدها نوعی مشوق و محدودیت ها را در قانون وضع کند که پس از پنج سال به بازار غیر انحصاری دست یابیم.

وی گفت: برای مدیریت حوزه خودرو باید برای بهره وری بیشتر و کمک ارزی بانک مرکزی به آنها کمک کرد تا تولید افزایش پیدا کند، وگرنه کاهش تولید، دو قیمتی شدن و سیستم های سختگیرانه تولید وضع می شود و در صورت کاهش تولید نیز سیستم سهمیه بندی و کوپنی جاری می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این جمله که شورای رقابت می تواند با پایش به این موضوع برسد که آیا دولت در مسیر حذف یا انحصار کاری را انجام می دهد، گفت: شورای رقابت باید از دولت های مختلف بخواهد که در تولید و تجارت این قوانین را اجرایی کند.

وی از شورای پول و اعتبار خواست تا با توجه به وضعیت افزایش نرخ ارز تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو را تامین کند.
 
** تولید ۷۵۰ نوع محصول مرتبط با صنعت ساختمان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به صنعت ساختماناشاره کرد و گفت : هم اکنون نزدیک به ۷۵۰ نوع محصول مرتبط با صنعت ساختمان در حال تولید است، ۳۶ هزار واحد تولید کارگاهی و کارخانه ای به تولید مصالح می پردازند و ۳۰ درصد واحدهای تولیدی به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت ساختمان سازی فعالیت می کنند که نشان دهنده اهیمت بالای تولید مصالح در کشور است.

غضنفری با بیان اینکه، دولت های مختلف به موضوع ظرفیت سازی توجه داشته اند، گفت: هم اکنون ظرفیت نصب شده تولید فولاد ۲۴ میلیون تن است که بیش از ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

وی با بیان اینکه، صنعت کاشی و سرامیک نیاز داخلی کشور را تامین کرده و صاردات نیز دارد، گفت: البته این به معنای آن نیست که شرکت های خارجی نمی توانند در بازار ایران سرمایه گذاری کنند، چرا که با توجه به تنوع در بازار ایران آنها می توانند به سرمایه گذاری کالای کیفی خود بپردازند.

وی در باره بازیابی ضایعات و نخاله های ساختمانی نیز توضیح داد: به تازگی یک واحد تولیدی در تهران از خاک های گودبرداری شده نوعی ماسه تولید می کند که مورد استقبال دست اندرکاران این حوزه واقع شده است.

غضنفری ادامه داد: یکی از حلقه های کمتر کار شده بازیابی مصالح ساختمانی است که باید لجستیک رفت و برگشت در این بخش کامل شود.

وی در باره صنعتی سازی ساختمان نیز گفت: در زمان حاضر سازمان ایدرو در پرند صنعتی سازی ساختمان را به صورت آزمایشی انجام داده است و در این نوع تولید نصب مصالح نیز به صورت صنعتی انجام می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاثیر صنعتی سازی ساختمان برای ۱۵ میلیون واحد مسکونی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی به میزان ۵۵ میلیارد کیلو وات ساعت و صرفه جویی در نیروی انسانی به میزان ۳.۷ میلیارد نفر ساعت می شود.

به گفته وی، بر این اساس این نوع صنعتی سازی نیز صرفه جویی در مصرف فولاد به میزان ۴.۵ میلیون تن و مصرف سیمان ۱۵ میلیون تن را در پی خواهد داشت.

 
** صادرات سه برابری سیمان

غضنفری در باره صادرات محصولات و کالای ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی در حوزه ساختمان عنوان کرد: هم اینک ایران در مورد بسیاری از تولیدات همچون سیمان، آجر، کاشی، سرامیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، یراق آلات، پلی اتیلن و غیره صادرات را در برنامه های خود قرار داده است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه تولید سیمان در سه سال صادرات آن از ۵ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن یعنی سه برابر رسیده است.
 
** ۴۲ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی به مهندسی ساختمان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز گفت: مجموع صادرات خدمات فنی و مهندسی از سال ۸۰ تا ۹۱ ، ۲۳ میلیارد دلار بوده که بخش مهندسی ساختمان ۹.۷ میلیارد دلار یعنی ۴۲ درصد را از آن خود کرده است.

وی این توضیح را نیز داد که میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۸۰ در حوزه ساختمان ۳۵ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۰ یعنی ۱۰ سال بعد به ۳ میلیارد دلار رسید.

غضنفری در حاشیه این سخنرانی همچنین گفت که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با ۱۵۰ کشور مبادلات تجاری دارد و حداقل در ۳۳ کشور صادرات خدمات فنی و مهندسی اجرا می کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران