پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399686 تاریخ : 1397/07/29-19:19:03
,23,8,
کیش اینوکس فرصتی برای فردای بهتر

یادداشت

کیش اینوکس فرصتی برای فردای بهتر

بانک و صنعت ، با توجه به خروج آمریکا از برجام و آغاز فصل دوم تحریم‌ها علیه ایران، کشور نیازمند راه‌هایی برای جبران کاستی‌های مالی است، از همین روی می‌بایست از تمام پتانسیل‌های خود برای رشد و ترقی استفاده نماید و تمامی این‌ها در وهله اول نیاز به اشراف کامل بر امکانات موجود است. حال در آستانه تحریم‌های نفتی و مواد پتروشیمی، فعالیت‌های کشتیرانی و بندرگاهی، مبادلاتی بانکی و موسسات مالی، خدمات بیمه ایی و بیمه اتکایی در داخل کشور و در جزیره کیش، شاهد برگزاری رویداد بین المللی به نام کیش اینوکس 2018 خواهیم بود. رویدادی که اگر به خوبی اجرا و برگزاری شود می‌تواند مثمر به ثمر واقع گردد. در نمایشگاه تخصصی کیش اینوکس 2018 با محوریت چهار بخش مهم اقتصاد ایران، شامل بورس، بانک، بیمه و انرژی، می توان با نشان دادن قابلیت ها و ظرفیت های ایران سعی در معرفی توامندی ها و زیرساخت‌های بازارهای مالی داخلی به مهمانان خارجی و جامعه بین المللی نمود.  

از منظر دیگر دستاورد بعدی که با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس و همچنین سایر نمایشگاه های تخصصی در جزیره کیش میتوان به دست آورد، کمک و ترویج اقتصاد گردشگری است. با توجه به حضور گردشگران داخلی و خارجی در جزیره کیش، این مهم می تواند به اقتصاد گردشگری کیش هم کمک نماید. با استفاده صحیح از پتانسیل ها و ظرفیت های جهانگردی می توان سودی قریب به دو برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند. نگاه اقتصادی به صنعت جهانگردی می تواند تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و...  را در بر گیرد، چرا که لازمه توسعه این صنعت و چرخه اقتصادی آن در درجه اول مهیا کردن بسترها در ابعاد دیگر آن است. با توجه به قانون عدم اخذ روادید به اتباع خارجی حاضر در جزیره کیش، و همچنین دسترسی و نزدیکی به بنادر و شهرهای بین المللی منطقه همچون دبی، شارجه، منامه و دوحه، از طرفی دارا بودن هتل ها و امکانات گردشگری مناسب و ... میتوان روی این موضوع حساب کرد که اگر تنها بر روی موارد توریست پسند این جزیره تمرکز نمود، به درآمدزایی بالای آن پی برد. وقتی گردشگران به کشوری وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی همچون هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه گشت ها، تورها، را در آن کشور بپردازند. این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کند باعث رونق اقتصادی کشور می گردد، به همین دلیل است که به گردشگران، صادرات نامرئی هم می‌گویند.

از طرف دیگر با توجه به پایین بودن سرانه آموزشی در شهرستان های کشور، برگزاری چنین رویدادهایی و با این حجم شرکت کننده می تواند به توسعه دانش سرمایه گذاری و ترویج فرهنگ بازار سرمایه و بازار پول کمک شایانی نمود. از همین روی به منظور فرهنگ‌سازی و توسعه دانش بورسی جهت سرمایه‌گذاری در بورس، به دو مقوله رسانه و آموزش نیاز است. متاسفانه بازار سرمایه ایران به علت وجود تیریبون اندک، سهم بسیار پایین در صدا و سیما کشور و همچنین استفاده کم از سایر وسایل ارتباط جمعی در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از دید عامه مردم مقفول مانده است. از همین روی وجود چنین رویدادهای مالی منجر به نگاه ویژه به این بازار و در نتیجه توسعه بورس را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر نگاه ویژه به موضوع آموزش همواره از مهترین برنامه‌ شرکت‌های حاضر در نمایشگاه است. این نگاه و توجه باید پیش از پیش در این نمایشگاه به طور ویژه تاکید گردد. زیرا با توجه به وضعیت موجود در بازار پولی کشور، احتمال توجه ویژه و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس وجود دارد. از همین روی شرکت‌های فعال در این رویداد مالی آموزش‌های خود را باید به سمتی ببرند که سرمایه گذاری در بورس کشور به عنوان یک هنجار و قاعده شناخته شود. از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای موازی با بازار سرمایه و همچنین برگزاری این ایونت مالی در حجم وسیع و بین المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت موضوعی کلان اقتصادی و ارائه چشم انداز به مخاطبین کمک شایانی به شفافیت در بورس را می‌نماید.

با توجه به موارد مطروحه فوق، نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و همچنین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در جزیره کیش، می تواند در شرایط اقتصادی کنونی راه گشای موثری برای خروج از تلاطم بحران هایی نظیر ارز، نوسانات اخیر بازار سرمایه، نوسانات سکه و ... باشد. منتهی این نمایشگاه در گذشته نیز دچار ضعف هایی نظیر پایین بودن مشارکت شرکت های خارجی، کم بودن برنامه هایی نظیر ترویج فرهنگ سرمایه گذاری در بازارهای مالی، استقبال پایین مدیران شرکت ها و ... بوده است.

 ولی امسال با تلاش تیم برگزاری نمایشگاه و کسب تجربه از نمایشگاه های پیشین، انتظار می رود که رویداد امسال بازدهی بیشتری نسبت به سایر نمایشگاه های مشابه داشته باشد.

 

عرفان هودی (کارشناس بازار سرمایه)

فریبا امینی (کارشناس روابط عمومی)

 

عرفان هودی

 

مطالب مرتبط


 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران