پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 377228 تاریخ : 1397/07/02-11:55:42
,17,9,
کمبود دارو هیچ ربطی به تحریم ها ندارد

ناصر ریاحی:

کمبود دارو هیچ ربطی به تحریم ها ندارد

مهمترین کمبودها در داروهایی بود که مشابه ساخت داخل داشتند، که یا مطلقا اجازه واردات به آنها داده نمی شود و یا در حد 5 تا 10 درصد اجازه واردات دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی،  می گویند تحریم ها تاثیر مستقیمی در دارو ندارد، اما وضعیت بازار دارو بهم ریخته است. افزایش قیمت و کمبود آن نگرانی ایجاد کرده است و دلیل اصلی این مسایل مشخص نیست. ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران به تشریح مشکلات دارو پرداخت.

*چشم انداز شما درباره دارو و وضعیت فعلی آن چیست؟

اگر دولت مطالبات معوق فعالان دارو را پرداخت کند و قیمت دارو را طبق آیین نامه قیمت گذاری خودش انجام بدهند، دارو با هیچ کمبودی مواجه نخواهد شد. واقعیت این است که کمبود دارو هیچ ربطی به تحریم ها ندارد. این کمبود مقطعی بود که یک ماه پیش رخ داد و دلیلش هم عدم به موقع تخصیص ارز بود. یعنی دولت ارز غیریورو داشت، در حالی که خرید داروهای وارداتی به یورو انجام می شود. ارز غیریورو مثل یوان به دلایلی مختلفی از جمله پرهزینه بودن، وقت بر بودن و به دلیل وضع مالی بد واردکنندگان دارو در این دوره مشکل ایجاد کرد. بنابراین طبیعی است که واردکنندگان نتوانند از آن ارز استفاده کنند و یک ماه واردات به تعویق افتاد. به این ترتیب این کمبود فعلا ربطی به تحریم نداشته است.

*در چه حوزه هایی بیشتر کمبود رخ داد؟

مهمترین کمبودها در داروهایی بود که مشابه ساخت داخل داشتند، که یا مطلقا اجازه واردات به آنها داده نمی شود و یا در حد 5 تا 10 درصد اجازه واردات دارند. حالا زمانی که پزشکی تشخیص می دهد داروی خارجی بهتر از داروی مشابه ایرانی، مشکل ایجاد می شود. در واقع در 90 درصد مواقع هم مشابه ایرانی دارو وجود دارد، اما صحبت از عوارض و کم تاثیر بودن داروی ایرانی به میان است. بنابراین بیشتر کمبود دارو الان دراین قسمت رخ داده است.

*برای این کمبود چه اقداماتی انجام شد؟

سازمان غذا و دارو در این زمینه کار ناپسندیدی انجام می دهد. روال کار اینگونه است که اگر واردکننده رسمی به هر دلیلی دارویش با کمبود مواجه شد، این سازمان از شرکت های فوریتی برای واردات استفاده می کند. اما این اقدام چند اشکال عمده دارد. در شرکت فوریتی نوعا قیمت دارو بالاتر از واردکننده رسمی است البته در بعضی مواقع هم کمتر است. همچنین هم گمرک از واردکنندگان دارو در اکثر موارد 32 درصد تعرفه می گیرد، اما شرکت های فوریتی با مهر سبزی که بهشان تعلق می گیرد، بدون تعرفه دارو وارد می کنند. مشمول قیمت گذاری هم نیستند و با هر قیمتی بخواهند می تواند محصول را به فروش برسانند.

*یعنی این شرکت های فوریتی برای تنظیم دارو وارد کار می شوند؟

بله. اما اگر همین شرایط را به واردکننده اصلی بدهند و تعرفه هایش را حذف کنند، بهتر از این شرکت های فوریتی عمل خواهند کرد. اما متاسفانه تعرفه دارو فقط به داروهایی که مشابه ساخت داخل دارند تعلق می گیرد و همچنین تعرفه داوطلبانه ای از طرف سازمان غذاو دارو اعمال می شود. وگرنه از نظارت وزارت صمت، دارو تعرفه وارداتی ندارد و همان 5 درصدی است که برای هر کالای وارداتی گرفته می شود. اما در مورد واردات دارو برای حمایت از تولید داخلی تعرفه 32 درصدی برای داروی مشابه ساخت داخل در نظر گرفته می شود. غافل از اینکه اگر این دارو لازم نیست، پس چرا اجازه واردات می دهید. اگر لازم است، چرا از جیب مصرف کننده دارو می گیرید و به سازمانی دیگر می دهید.  همین اتفاق ها باعث می شود که نسخه بیماران یک مرتبه گران تمام شود و جو روانی حاکم شود که دارو کلا گران شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 360
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران