پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 410786 تاریخ : 1397/08/12-14:48:15
,15,
چگالی نوری و محدوده طول‌موجی چیست؟

شناخت پارمتری مناسب برای رهایی از معضلات لیزری و آسیب‌های چشمی؛

چگالی نوری و محدوده طول‌موجی چیست؟

چگالی نوری یا چگالی اپتیکی optical density که به‌اختصار "od" نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب عینک مناسب است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی ریاست جمهوری؛ طبق رابطه چگالی نوری و رهایی از معضلات لیزری، پارامتر "od" یک عینک ایمنی لیزر، است، به‌عنوان‌مثال اگر روی عینک od+3  حک‌شده باشد، به این معنا است که این عینک، شدت لیزر را تا 1000 برابر کاهش می‌دهد، و در حقیقت یک‌دهم پرتو را عبور می‌دهد. 

بهترین محدوده محافظت این عینک برای لیزرهایی در ناحیه‌های فرابنفش، مادون‌قرمز و مادون‌قرمز نزدیک با طول‌موج کمتر از 400 و بیشتر از 850 نانومتر) قرار دارد، ولی برای لیزرهایی با پرتو مرئی مناسب نیست. به‌عنوان می‌توان این عینک را در هنگام با یک لیزر nd_ yag با طول‌موج 1064nm  مورداستفاده قرارداد زیرا 0d عینک در این طول‌موج حدود 7 است، درحالی‌که برای هارمونیک دوم همین لیزر، با طول‌موج 532 nm که در ناحیه مرئی طیف قرار دارد، دارای od نزدیک به صفر بوده و به‌عنوان عینک ایمنی پرتو لیزر قابل‌استفاده نیست. 
البته به‌جز پارامتر od برای بیان میزان تضعیف پرتو عینک‌های ایمنی لیزر، نمادگذاری‌های دیگری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند که خواننده علاقه‌مند می‌تواند برای مطالعه بیشتر در این زمینه، به کاتالوگ و یا وب‌سایت شرکت‌های معتبر سازند ه عینک‌های ایمنی لیزر مراجعه کنند. 
بر اساس این گزارش؛ چگالی نوری و  محدوده طول‌موجی یا همان پارامتر رهایی از معضلات لیزری موضوعی است که در دهمین ویژه‌نامه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی به آن پرداخته‌شده است، این ویژه‌نامه با حمایت ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان منتشرشده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 189
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران