پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421310 تاریخ : 1397/08/22-16:12:10
,10027,10028,
چهارمین جشنواره نشان دهخدا سه‌شنبه 29 آبان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود

دکتر مسعود کوثری خبر داد:

چهارمین جشنواره نشان دهخدا سه‌شنبه 29 آبان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود

مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و دبیر علمی جشنواره نشان دهخدا گفت: چهارمین جشنواره نشان دهخدا "کتاب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور ویژه علوم انسانی" روز سه‌شنبه 29 آبان از ساعت 15 تا 17 در دانشگاه تربیت مدرس سالن جابربن حیان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، نشست خبری دکتر مسعود کوثری، مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی به مناسبت برگزاری چهارمین جشنواره نشان دهخدا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره جزئیات این جشنواره اظهار داشت:‌ما به زودی شاهد برگزاری چهارمین جشنواره نشان دهخدا ویژه علوم انسانی خواهیم بود. الواح برگزیدگان این جشنواره توسط وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فن آوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسیده است.

دکتر کوثری با بیان اینکه دبیرخانه این جشنواره در دفتر انتشارات علمی و فرهنگی مستقر است، گفت: اولین دوره جشنواره آثار مربوط به سال قبل از را مورد ارزیابی قرار داد اما از آن پس جشنواره به شکل سالانه از مهر ماه سال گذشته تا سال جاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. امسال با ارزیابی‌های صورت گرفته 933 عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی منتشر شده بود.

دکتر کوثری توضیح داد:‌ ما در دور ابتدایی آثار کمک آموزشی را از دور خارج کردیم. کتاب‌ها پالایش اولیه شد و 575 اثر وارد دور داوری‌ها شدند.البته همه این آثار توسط اساتید دانشگاه نوشته نشدند. بنابراین از مجموع ورودی‌های اولیه بیشتر از نیمی از آثار متعلق به اساتید هستند و باقی آنها توسط نویسندگان و محققان علوم انسانی نوشته شده است.

به گفته مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی 62 اثر طی سه مرحله داوری و به مرحله نهایی راه یافتند. ارزشیابی این آثار بر اساس 100 نمره بود و هر فردی اگر حداقل‌های لازم را به دست می‌آورد اثرش واجد شرایط می‌شد بنابراین از میان 62 اثر 16 اثر برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند که 3 اثر برگزیده و 13 اثر شایسته تقدیر هستند.

دکتر کوثری ادامه داد: ‌در حوزه‌های ادبیات فارسی، مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی سه اثر برگزیده معرفی می‌شوند و 13 ا ثر دیگر شایسته تقدیر هستند اما در حوزه حقوق امسال با اینکه آثاری داشتیم ولی اثری برگزیده و شایسته تقدیر برگزیده نشد اما در سایر حوزه‌ها شایستگان تقدیر به شرح زیر هستند. در حوزه تاریخ دو اثر، علوم اجتماعی دو اثر، علوم سیاسی یک اثر، فناوری اطلاعات و کتابداری یک اثر، مطالعات هنر یک اثر، علوم قرانی دو اثر، فلسفه و کلام دو اثر و یک اثر هم در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی تقدیر خواهد شد و ما مجموعا 16 جایزه اهدا می‌کنیم.

وی افزود: ‌آثار داوری شده در فاصله زمانی مهر 96 تا مهر 97 منتشر شده بودند بنابراین 105 داور از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها داوری را 192 بار انجام داده و آثار را ارزیابی کردند.

دکتر کوثری تصریح کرد:‌ گستره آثار برگزیده نشان می‌دهد که توزیع مناسبی در کشور داشته‌ایم و از دانشگاه‌های مهم کشور در این دوره برگزیده خواهیم داشت. امیدواریم این جشنواره زمینه رشد و احیای علوم انسانی را باعث شود.

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی از اهدای جایزه قلم برتر به یکی از اساتید باسابقه ایران در حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و موسسه خانه کتاب نیز هدایایی را برای برگزیدگان در نظر گرفته‌اند و آن خرید کتاب آثار برگزیدگان است. از سوی دیگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم قول حمایت داده تا آثار را خریداری و در کتابخانه‌های تهران توزیع کند.

دکتر کوثری در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: شورای سیاستگذاری این دوره متشکل از نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خانه کتاب،‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و انتشارات علمی فرهنگی هستند که طی جلسات متعدد کار داوری و سیاست‌گذاری انجام شده است.

وی درباره وضعیت تألیف آثار در میان اعضای هیأت علمی گفت: ارزیابی کلی بنده بر اساس وصول آثار است. در حوزه علوم انسانی بخش خصوصی فعالیت‌های خوبی آغاز کرده و در برخی حوزه‌ها از نشر دانشگاهی پیشی گرفته است. عدم فرصت کافی اساتید موجب شده آثار دانشگاهی علوم انسانی کاهش یابد و اغلب آثار مربوط به افراد خارج از حوزه دانشگاه باشد اما دلیل دوم به انتشارات دانشگاهی برمی‌گردد که به نظرم نیاز به بازنگری دارند و در کیفیت طراحی جلد و نحوه توزیع باید بازنگری کنند. این باعث می‌شود اساتید کارهایشان را به ناشران خصوصی بسپارند.

وی گفت: متاسفانه حوزه علوم انسانی به سرعت به سمت ترجمه رفته وآثار تالیفی در حال کاهش است اما روند جذب آثار طی این چند سال نشان می‌دهد جشنواره جای خود را باز کرده، بنابراین حوزه علوم انسانی در کشور نیازمند بازنگری در میزان رشد و تنزل کیفیت است.

دکتر کوثری در پایان ضمن اشاره به انیکه امسال کتاب «نقدنامه» را منتشر خواهیم کرد که حاوی نقد آثار برگزیدگان دوره‌های قبلی است، گفت: هدف ما این است که آثاری پیدا کنیم که در عرصه جهانی حرف برای گفتن داشته باشند و قابل ترجمه باشند. به همین دلیل است که ما در نمایشگاه‌های خارجی نمی‌توانیم در حوزه علوم انسانی رایت اثری را واگذار کنیم چرا که در این حوزه آثار اندکی داریم ولی این جشنواره‌ها کمک می‌کند استاندارد نوشتن کتاب علوم انسانی را در ایران رشد دهیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 306
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران