پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445983 تاریخ : 1397/10/25-10:35:59
,23,17,
چند و چون صورت معاملات فصلی

یادداشت

چند و چون صورت معاملات فصلی

بدون شک نقش و ج مالیات در جامعه و گسترش آن در بین فعالان اقتصادی، یکی از اصول محوری در ساختار اقتصاد، شفافیت در میزان درآمدها و مبادلات اقتصادی می باشد. این امر صرفا با سازماندهی، برنامه ریزی و ایجاد ارتباط موثر بین سازمان ها، دستگاه ها، تشکل های صنفی و صاحبان مشاغل میسر می گردد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در همین راستا و مطابق دستورالعمل های اجرایی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، ادارات مالیاتی از سال 1391 هیچ گزارشی از صورت معاملات را از صاحبان مشاغل به صورت دستی تحویل نمی گیرند، از این رو ارایه فهرست معاملات، تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل و آن هم تنها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir امکان پذیر می باشد. هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی از طریق درگاه (پورتال) سازمان امورمالیاتی کشور نیز شفاف سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن سیستم مالیاتی درکشور، تحقق عدالت مالیاتی و عدم مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی می باشد.

این اقدام دارای مزیت های فراوانی است: فراهم کردن خدمات الکترونیکی مالیاتی و انجام کلیه امور مربوط به ارسال صورت معاملات بدون نیاز مراجعه مودیان به واحدهای مالیاتی، صرفه جویی در وقت و هزینه ها، کاهش یافتن و نزدیک به صفر شدن ضریب خطا در هنگام وارد کردن اطلاعات به دلیل حذف اپراتور ثبت اطلاعات، و کاهش سفرهای درون شهری از جمله مزیت های قابل ذکر می باشد. به بیان دیگر، ثبت الکترونیکی معاملات این امکان را برای مودیان فراهم کرده است که در هر ساعت از شبانه روز بتوانند، در منزل یا محیط کار، اطلاعات و صورتحساب ریز خرید و فروش خود را بدون اشتباه و با اطمینان وارد سامانه نمایند. 

افزون بر اینکه به‌کارگیری ابزارهای نوین الکترونیکی، امکان تسهیل فرایند پرداخت مالیات و ایجاد شفافیت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند که موجب کاهش خطای انسانی و از سوی دیگر کاهش مراجعات حضوری مودیان به ادارات و ارتباطات چهره به چهره آنها و ممیزان را به دنبال داشته باشد، این امر سبب می‌شود تا روند دادوستدها و معاملات به منظور وصول مالیات از آنها مشخص شده و در نهایت با بررسی دقیق کارشناسان سازمان امور مالیاتی، میزان درآمدهای مشمول پرداخت مالیات، برآورد گردد. 

هر چند زمان ارسال صورت معاملات یک ونیم ماه بعد از هر فصل است اما تبصره 3 ماده 10 اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 169 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به سازمان مالیاتی این اجازه را داده است که حسب ضرورت جهت تسهیل در ارسال فهرست معاملات و مطابق با ماهیت اطلاعات، با موافقت وزیر امور اقتصادی ودارایی بازه زمانی دریافت اطلاعات را افزایش ویا روش دریافت اطلاعات را تغییر دهد.


سازمان امورمالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 269
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران