پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508266 تاریخ : 1398/12/03-13:15:52
,23,17,
پرداخت مالیات، گامی در جهت توسعه رفاه اجتماعی

پرداخت مالیات، گامی در جهت توسعه رفاه اجتماعی

مالیات اهمیت ویژه ای برای تامین منابع مالی مورد نیاز دولت ها دارد و به عنوان یکی از منابع درآمد اصلی دولت ها و راهی برای بهبود سطح زندگی مردم در اکثر کشورهای جهان محسوب می شود.

بانک و صنعت، دولت‏ها برای کاهش فاصله طبقاتی و شکاف میان دهک‏های اجتماع از ابزارهای باز توزیع درآمد بهره می‏گیرند که موثرترین آن‏ها در نظام‏های اقتصادی، مالیات است. نظام مالیاتی می تواند با اخذ مالیات از افراد و واحدهای اقتصادی که درآمدهای مطلوب دارند شرایط را برای بهبود معیشت اقشار کم توان جامعه فراهم و فاصله‏ی طبقاتی را کاهش دهد.
دریافت مالیات به شرط ارائه ی خدمات عمومی مطلوب، سیاستی مناسب به شمار می رود وشرایط رفاه شهروندان فراهم می شود و آنان با رضایت خاطر بیشتر اقدام به پرداخت مالیات می کنند. مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروندان بابت مشارکت در تامین رفاه اجتماعی، آن را پرداخت می کنند . دولت برای اداره امور کشور نیازمند امکانات مالی است تا بتواند وظایفی را که از جانب مردم به عهده گرفته به نحو مطلوبی انجام دهد. از جمله این وظایف عبارتند از: حفظ استقلال و تمامیت کشور از طریق تامین وسایل و تجهیزات دفاعی، استقرار و اداره نیروهای نظامی و انتظامی،ایجاد و توسعه راه های ارتباطی و وسایل حمل ونقل،آب، برق مخابرات و سایر وسایل ارتباطی جمعی برای عموم،تامین آموزش در همه سطوح، تامین خدمات و حمایت های مالی درجهت بر خورداری از تامین اجتماعی، باز نشستگی ، بیکاری، پیری و از کار افتادگی و تامین خدمات درمانی و بهداشتی به صورت بیمه همگانی و فراهم آوردن موجبات داشتن مسکن متناسب با خانواده ها است . صاحب نظران مسائل اقتصادی بهترین منبع تامین هزینه های دولت را مالیات می دانند.
با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی، رابطه مستقیمی با بودجه دولت دارد، نقش مهم و سازنده ای در اقتصاد کشور و برقراری عدالت و توسعه رفاه اجتماعی در جامعه ایفاء می کند و با رشد آن، شاهد توسعه و عمران هرچه بیشتر و رفاه اجتماعی کشورخواهیم بود.
بنا براین باید مردم درباره نحوه دریافت مالیات عادلانه، متوازن بودن آن وهمچنین عدالت در هزینه کردن آن اطلاعات وشناخت شفافی داشته باشند. اگر چنین حسی در مردم یک کشور به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله ی دولت تنها برای ساختن فردایی بهتر برای آن ها و فرزندانشان خواهد بود.
می‏توان اذعان داشت که اطلاع رسانی و آگاه ساختن مردم از آثار مثبت پرداخت مالیات در جامعه و جلب اعتماد متقابل بین مودی و نظام مالیاتی و ایجاد اطمینان از هزینه کرد مالیات پرداختی امری ضروری است.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 241
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران