پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466535 تاریخ : 1398/03/29-11:56:56
,17,
همراهی نظام مالیاتی با اصناف در تعیین مالیات مقطوع برای عملکرد سال 1397

همراهی نظام مالیاتی با اصناف در تعیین مالیات مقطوع برای عملکرد سال 1397

فعالان اقتصادی حوزه اصناف و مشاغل که در قانون مالیات ها از آن ها با عنوان اشخاص حقیقی یاد می شود، از جمله مهمترین مودیان و ذینفعان سازمان امور مالیاتی کشور هستند که نقش انکارناپذیری در اقتصاد دارند. به همین دلیل است که این سازمان علاوه بر پیروی از منویات قانونگذار در خصوص حمایت از این دسته از فعالان اقتصادی، پیوسته با رویکردی همدلانه می کوشد با تعامل و همراهی با صاحبان مشاغل و اصناف آنها را در انجام تکالیف قانونی خود در خصوص مالیات یاری کند.

بانک و صنعت، سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری نیز که صاحبان مشاغل از برخی تلاطم های اقتصادی ناشی از تحریم های اقتصادی متاثر شده اند رویکرد همدلی با این گروه از مودیان را با عزم بیشتری دنبال کرده است. توافق اخیر سازمان امور مالیاتی با اصناف در خصوص تعیین مالیات مقطوع برای عملکرد سال 1397 گواهی بر این مدعا است.
قبل از پرداختن به جزئیات توافق اشاره به این نکته ضروری است که بر اساس قانون، تشخیص مالیات باید بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده صورت گیرد، با این حال، تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم و بند (هـ) تبصره 8 قانون بودجه سال 1398 کل کشور به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه می دهد مشاغلی را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها در سال 1397حداکثر سی برابر معافیت موضوع 84 قانون مالیات های مستقیم (828 میلیون تومان) است از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. اصناف مشمول این قانون فقط کافی است فرم موضوع دستورالعملی را که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است تکمیل و ارسال نمایند.
بر اساس دستوراالعمل مالیات م1396 تعیین شده است.
همچنین مالیات عملکرد 1397 مودیانی که میزان مالیات قطعی عملکرد 1396 آنها بیش 25 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال بوده است فقط 5 درصد افزایش خواهد داشت. مالیات عملکرد 1397 مودیانی که میزان مالیات قطعی آنها در سال گذشته بیش از 50 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال بوده است با 9 درصد افزایش و مالیات مودیانی با میزان مالیات قطعی بالاتر از 100 میلیون ریال با 15 درصد افزایش نسبت به عملکرد سال 1396 تعیین شده است.
دستورالعمل مالیات مقطوع سال 1397 دارای نکاتی است که باید از سوی مودیان مورد توجه قرار گیرد.
اول اینکه، مودیانی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، می بایست از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی www.tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند.
نکته دیگر این است که صاحبان مشاغل در صورتی که سال 1397 اولین سال فعالیت آنها می باشد ( در سال 1396 فاقد فعالیت باشند) و همچنین صاحبان مشاغل مشارکتی که در طی سال 1397 شرکای آنها تغییر کرده باشد (تغییر هر یک از شرکا)، مشمول مفاد این دستورالعمل نخواهند بود و مکلف به انجام تکالیف قانونی مقرر ( ازجمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر) هستند.
این دستورالعمل تمهید دیگری نیز برای مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه 1398 ندارند پیش بینی کرده است که بر مبنای آن مالیات مقطوع آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می گردد و عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.
نکته قابل توجه دیگر این است که اگر اسناد و مدارکی در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار گیرد که مشخص کند مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمدهای مودی در سال 1397 بیش از مبلغ ابرازی به عنوان فروش کالا و خدمات و سایر درآمدهای این دستورالعمل باشد، صرفا مالیات مابه التفاوت و جرایم متعلقه از وی مطالبه می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 333
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران