پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421945 تاریخ : 1397/08/30-17:06:26
,8,
هلدینگ ها ابزار توسعه اقتصاد ملی

در نخستین همایش ملی ارزش آفرین هلدینگ ها مطرح شد:

هلدینگ ها ابزار توسعه اقتصاد ملی

امروز هلدینگ ها یا مجموعه های بزرگ اقتصادی در بازارهای مالی می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و نقش بسزایی در توسعه بازار سرمایه ایفا می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ ها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی با حضور مدیران عامل ارکان بازار سرمایه و همچنین مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

در ابتدای این همایش حسن قالیباف اصل، مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز هلدینگ ها یا مجموعه های بزرگ اقتصادی در بازارهای مالی می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و نقش بسزایی در توسعه بازار سرمایه ایفا می کنند.

قالیباف اصل با اشاره به ساختار هلدینگ ها و امکان نظارت دقیق بر شرکت های زیرمجموعه آنها، گفت: ساختار این بنگاه های بزرگ اقتصادی باعث می شود که عملکرد شرکت های زیر مجموعه به لحاظ شفافیت، پاسخگویی، مسوولیت پذیری و حاکمیت شرکتی بهبود یابد و سرمایه ها در محل مناسب خود قرار گیرند.

وی ادامه داد: حضور افراد حرفه ای در هلدینگ ها ، گردش اطلاعات در اقتصاد را تقویت می کند و این به معنای تخصیص مناسب تر سرمایه در اقتصاد یک کشور است.

مدیر عامل سابق شرکت بورس تهران با بیان اینکه تامین مالی های کلان و کاهش هزینه های آن از ویژگی های اصلی هلدینک ها است، گفت: هلدینگ ها در حوزه های مختلف فعالیت دارند، شرکت های زیر مجموعه آنها متنوع است و پروژه های جدید و بلندمدت را با سهولت بیشتری اجرایی می کنند.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه اگر عملکرد شرکتی مناسب نباشد، تیم مدیریت کاردان جایگزین می شود افزود: این موضوع باعث می شود کارایی بنگاه های زیر مجموعه هلدینگ ها همواره رو به افزایش باشد.

این استاد دانشگاه یکی از نقش های بزرگ هلدینگ ها را کاهش هزینه های مالی دانست و گفت: با تامین مالی کوچک نمی توان کار بزرگ سرمایه گذاری انجام داد. از همین رو نیاز به ساختار هلدینگ ها احساس می شود. هلدینگ ها می توانند سرمایه های ریز مردم را جمع آوری کرده و سرمایه گذاری های کلان انجام دهند و نقش هلدینگ ها اینجا بسیار پررنگ است.

قالیباف اصل به سایر نقش های توسعه محور هلدینگ ها اشاره کرد و افزود: هلدینگ ها با توجه به تنوع سرمایه گذاری می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند، در اقتصاد دانش بنیان، نقش هلدینگ ها غیرقابل انکار است و به ابزار کنترل ریسک دسترسی بیشتری دارند. در واگذاری های سازمان خصوصی سازی هم عمدتا هلدینگ ها شرکت می کردند و نقش ها در اجرای اصل 44 انکار ناپذیر بوده است. از سوی دیگر هلدینگ ها می توانند تاب آوری اقتصاد را افزایش دهند.

در ادامه محمد رضا معتمد، مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش هلدینگ ها در اقتصاد اشاره و مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را برشمرد و بیان کرد: مدیریت حرفه ای، تنوع سازی و صرفه جویی ناشی از مقیاس، از مزایای اصلی سرمایه گذاری در این صندوق هاست.

وی افزود: یکی از مهمترین صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی، صندوق های بازارگردانی است. خرید و فروش اوراق بهادار در چهارچوب تعهدات بازارگردانی ،ایجاد نقدشوندگی برای اوراق و کسب منافع از مهمترین مشخصه صندوق های بازارگردانی است.

وی در خصوص راه اندازی این صندوق ها توسط هلدینگ ها بیان کرد: شرکت های هلدینگ با راه اندازی این نوع صندوق های سرمایه گذاری می توانند به نقدشوندگی سهام شرکت های زیرمجموعه کمک کنند و از سهام خود با هزینه کمتر حمایت کنند.

معتمد همچنین در خصوص مزایای صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی گفت: صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی، ساختار و عملکرد شفاف دارند. همچنین این صندوق ها کارمزد ها و هزینه های معاملات سهام پرتفوی را کاهش می دهند. از سوی دیگر این صندوق ها می توانند ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات در اختیار سهامداران قرار دهند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تجاری سازی دارایی های فکری را از مزیت های مهم صندوق های سرمایه گذاری جسورانه برای شرکت های هلدینگی دانست و گفت: صندوق های سرمایه گذاری جسورانه می توانند تامین مالی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در بورس را بهبود بخشند. همچنین این صندوق ها می توانند از طریق حمایت از شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده تولید داخلی را افزایش دهند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 323
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران