پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306147 تاریخ : 1396/07/22-07:47:55
,17,23,
نقش مالیات برارزش افزوده در کاهش فاصله طبقاتی

یادداشت

نقش مالیات برارزش افزوده در کاهش فاصله طبقاتی

مهمترین منبع اصلی تامین درآمدهای دولت، مالیات می باشد و در کشورهای توسعه یافته بیشترین درآمد دولت ها از طریق مالیات تامین می گردد.

بانک و صنعت؛ مالیات در هر کشوری به تناسب پیشرفت و توسعه اقتصادی آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ‏بر همین اساس میزان درآمد های دولت ها تا حد زیادی ارتباط مستقیم به کارآیی نظام مالیاتی آنها دارد . بنابراین مهمترین منبع اصلی تامین درآمدهای دولت، مالیات می باشد و در کشورهای توسعه یافته بیشترین درآمد دولت ها از طریق مالیات تامین می گردد.

مالیات در واقع بهایی است که افراد در مقابل استفاده از خدمات دولتی می پردازند. بر این اساس افراد باید متناسب با بهره مندی از خدمات دولتی ، مالیات بپردازند . شایان ذکر است که مالیات علاوه بر آن که در تامین هزینه های دولت تاثیرگذار است می تواند نقش ابزاری در سیاست گذاری های دولت نیز ایفا کند که از آن میان می توان به تخصیص منابع، توزیع درآمد، تشکیل سرمایه و ثبات اقتصادی اشاره کرد.
اصولا دولت ها می توانند از طریق وضع مالیات بر درآمد اشخاص متمکن و طبقات مرفه و صرف هزینه برای بهبود وضع زندگی طبقات کم بضاعت، توزیع درآمد را تعدیل نموده و اعتدال بیشتری از نظر توزیع درآمد بین طبقات مختلف جامعه برقرار سازند. در بین انواع مختلف مالیات، مالیات بر ارزش افزوده بیشترین تاثیر را بر توزیع عادلانه ثروت و نیز کاهش فاصله طبقاتی داشته و در بین اقتصاددانان از آن به عنوان کاراترین نوع مالیات نام برده می شود.زیرا در مالیات بر ارزش افزوده مقدار پرداخت مالیات رابطه مستقیم با میزان مصرف دارد.


مالیات برارزش افزوده علاوه بر ایجاد درآمد از طریق فروش کالا و ارائه خدمات، یک ابزار باز توزیع درآمد است که می‌تواند علاوه بر از بین بردن نابرابری‌های درآمدی در اقتصاد ، موجب تحقق عدالت اقتصادی شود.
مالیات‌ بر ارزش افزوده عموما از اهداف درآمدی، توزیعی، تثبیتی و تخصیصی برخوردار است که در این بین اهداف توزیعی ، از آن جهت که مالیات از صاحبان درآمد گرفته شده و در جهت رفع فقر ، کاهش فاصله طبقاتی ، کاهش تراکم ثروت ، تأمین نیازهای اساسی برای همه و شفاف سازی معاملات اقتصادی در زمینه ‎های بسط و گسترش عدالت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. مالیات بر ارزش افزوده که یکی از ارکان اصلی مالیات کشور را به خود اختصاص داده است چند سالی است که به طور مداوم بررسی و اجرا می گردد به گونه ای که در طرح های اصلی همانند طرح سلامت با عنوان منبع مالی مطمئن برای تامین بودجه این طرح مورد توجه قرار گرفته است از منظر دیگر، مالیات بر ارزش افزوده رابطه مستقیمی با میزان مصرف دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که افرادی که پرمصرف هستند مالیات بیشتری را می پردازند از این رو با کاهش فاصله طبقاتی ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رفاه اجتماعی مردم نیز به نسبت قابل توجهی فراهم می گردد. در پایان می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده یکی از روش های عادلانه پرداخت مالیات برای قشرهای مختلف جامعه می باشد به همین دلیل رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی را تضمین می کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 352
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران