پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 489577 تاریخ : 1398/05/26-12:15:00
,23,17,
نقش دستگاه های فرهنگی در فرهنگ سازی مالیاتی

نقش دستگاه های فرهنگی در فرهنگ سازی مالیاتی

کارشناسان برجسته توسعه در خصوص عدم توسعه یافتگی در کشورهای دنیا رویکردها و نظرات مختلفی دارند. اما در بیان دلایل عدم توسعه یافتگی یا کاهش سرعت آن در کشورهای مختلف جهان موارد مشترکی وجود دارد که عبارتند از: خام فروشی صرف نفت و تکیه بر فروش منابع زیر زمینی، عدم وجود نظام مالیاتی پویا، عدم وجود اطلاعات و شفافیت اقتصادی و عدم وجود نظام سلامت کارآمد.

بانک و صنعت، به عبارت دیگر وجود چنین مواردی بیانگر عمق عدم توسعه یافتگی بوده و هر سیستم کارآمد و دلسوز مدیریتی در هر کشور جهت رشد توسعه یافتگی موظف به رفع این موانع و چالش ها می باشد.

بر این اساس چنانچه در کشور ما نیز شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم بر مبنای چنین رویکردی باشد، ما با معضل کاهش ضرب آهنگ توسعه یافتگی روبرو خواهیم بود. مشکل عمده ای که متاسفانه سالیان دراز گریبان گیر نظام اقتصادی کشور بوده و به دلیل عدم توجه به این معضل شاهد تبعات زیان بار آن در سطوح کلان نظام اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز بوده ایم.
اما خوشبختانه در سال های اخیر و با عنایت به نگاه تحول گرایانه مسئولان بلند پایه نظام به مقوله توسعه و لزوم ایجاد بسترهای مساعد جهت تحقق آن شاهد تحولات اساسی و ساختاری در نظام اقتصادی کشور می باشیم. بر این اساس نگاه عمیق مسئولان به ایجاد درآمدهای پویا در نظام اقتصادی کشور سبب گردیده تا شاهد رشد و بسط روز افزون پایه های مفید و موثر مالیاتی در چرخه اقتصادی کشور باشیم. اجرای موفق قوانین ارزشمندی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز شکل گیری و اجرای طرح جامع مالیاتی نشان دهنده نگاه توسعه گرایانه مسئولان می باشد. 
اما واقعیت آن است که این اقدامات موثر صورت گرفته در خصوص افزایش پایه ها و درآمدهای مالیاتی از سوی مسئولان اقتصادی و دولتمردان تنها یک روی سکه در زمینه افزایش درآمدهای پویای خزانه در بخش مالیات می باشد و روی دیگر سکه توجه و اقبال افکار عمومی نسبت به افزایش درآمدهای مالیاتی در کشور می باشد.
بدون تردید مالیات از جمله مواردی است که شاید شهروندان هر جامعه ای در مواجهه با آن با کمی تکدر خاطر و یا اکراه رفتار نمایند. اما بدون شک هنگامی که یک شهروند عادی به یقین بداند که نظام مالیات ستانی در وهله نخست بر اساس یک سیستم کارآمد و عادلانه به اخذ مالیات از شهروندان مشمول مالیات می پردازد و به قول قدما به براساس اصل "هر که بامش بیش برفش بیشتر" مالیات می ستاند و در وهله دوم درآمدهای ماخوذه را در راستای رشد، اعتلا و توسعه مملکت مصروف می دارد، آنگاه نه تنها از پرداخت مالیات اجتناب نمی نماید، که با طیب خاطر نسبت به پرداخت مالیات اقدام می نماید.
حال با عنایت به اقدامات و برنامه ریزی های مدون و راهگشای نظام مالیاتی در خصوص اجرای قوانین پویای مالیاتی مقتضی است که دستگاه های فرهنگی و اطلاع رسانی با تولید و پخش برنامه هایی با محوریت دستاوردهای نظام مالیاتی و نقش حساس و اثرگذار آن در این روزهای خاص کشور، نسبت به تنویر و آگاهی افکار عمومی اقدام نمایند تا علاوه بر ایجاد یک بستر مناسب در خصوص فرهنگ سازی مالیاتی، عموم جامعه را با برنامه های آتی نظام مالیاتی و اثرات آن در توسعه کشور آشنا نمایند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 224
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران