پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 177371 تاریخ : 1394/11/11-04:18:24
,10027,
نتایج اولیه طرح مطالعاتی - عملیاتی ساختار مطلوب نهاد ناظر بیمه در ایران

نتایج اولیه طرح مطالعاتی - عملیاتی ساختار مطلوب نهاد ناظر بیمه در ایران

در جلسه شورای معاونان و مدیران کل بیمه مرکزی نتایج اولیه طرح مطالعاتی - عملیاتی کارگروه ساختار و کارکرد نهاد ناظر از مجموعه کارگروه های طرح توسعه نظام بیمه‌ای کشور را مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازبیمه مرکزی، در جلسه شورای معاونان و مدیران کل بیمه مرکزی، نتایج اولیه طرح مطالعاتی– عملیاتی ساختار مطلوب نهاد ناظر بیمه در ایران از سوی پژوهشکده بیمه ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

این مطالعه از مجموعه مطالعات مربوط به مگا‌پروژه‌های هشتگانه وزارت امور اقتصادی و دارائی است که در قالب طرح توسعه نظام بیمه‌ای کشور در پژوهشکده بیمه در حال انجام است. تهیه طرح توسعه نظام بیمه‌ای کشور از اوایل سال جاری با تشکیل سه کارگروه مرکب از صاحبنظران، کارشناسان و مدیران صنعت بیمه‌ کشور و نمایندگان انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای بیمه در پژوهشکده بیمه آغاز شد. 
بر اساس این گزارش، در طرح مطالعاتی- عملیاتی مذکور نخست سوالات مشخصی درباره ساختار و کارکرد نهاد ناظر از جنبه‌های مختلف تدوین و گروه تحقیق تلاش کرده برای آن سوال‌ها بر اساس تجربیات جهانی پاسخ‌های روشن و معتبری ارائه نماید. عملیات اتکایی اجباری، مدل ها و ساختار، وظایف و نحوه تامین مالی نهاد ناظر از جمله مهمترین مباحث تحقیقی این مطالعه بوده است. 
در این مطالعه رویکردهای نظارت نهادی، نظارت دوقطبی، نظارت عملکردی و نظارت یکپارچه در بازارهای مالی 77 کشور از جمله هند، پاکستان، آلمان، کره جنوبی، مالزی، انگلستان، استرالیا، برزیل، کانادا و ... بررسی شد که در کشور ایران رویکرد نظارتی نهادی با ویژگی‌های عملکردی جاری است. 
بر اساس گزارش ارائه شده، در حوزه بیمه اتکایی از میان کشورهای منتخب بررسی شده jQuery15208914357281755656_1454245928784 کشور دارای سیستم اتکایی اجباری است. در کشور‌های توسعه یافته اتکایی اجباری وجود ندارد و در کشورهای درحال توسعه بیمه اتکایی اجباری درحال کاهش است. در کشورهایی که نهاد ناظر و بیمه اتکایی در یک ساختار سازمانی قرار داشتند ابتدا نظارت از بیمه اتکایی جدا و سپس کاهش تدریجی اتکایی اجباری آغاز شده است. البته در کشورهای منتخب بررسی شده الزاماتی برای واگذاری ریسک به خارج از کشور برای جلوگیری از خروج ارز نیز وجود دارد. همچنین در این طرح برنامه عملیاتی مشخصی برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب با رویکرد ایجاد اتکائی ملی ارائه شده است.

پس از پایان ارائه نتایج طرح، رئیس کل بیمه مرکزی با تشکر از پژوهشکده بیمه بخاطر ملحوظ داشتن همه جنبه‌های مسأله و تهیه گزارشی نسبتاً جامع خواستار تقویت بخش پیشنهادهای عملیاتی به ویژه از جهت ابعاد حقوقی شد. 
بر اساس گزارش روابط عمومی در ادامه جلسه معاون اتکائی بیمه مرکزی با اشاره به سیر تحولات بیمه اتکایی در کشور و مرور وضعیت بازار اتکائی دنیا، الزامات تقویت بیمه‌گری اتکائی در ایران و فراهم نمودن زمینه‌های رشد و توسعه بیمه‌های اتکائی قوی و بین‌المللی در کشور را تشریح کرد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 370
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران