پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251161 تاریخ : 1395/09/20-14:19:03
,10030,12,
مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ

گزارش

مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ

شاید برای کسانی که با نام استارتاپ آشنایی اندک یا مختصری دارند، جالب باشد که بدانند برای شروع یک استارتاپ از چه مراحلی باید گذشت. امیر محسنی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بانک و صنعت این مراحل را تشریح می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، امیر محسنی، عضو اتاق بازرگانی تهران در رابطه سیر فعالیت‌های یک استارتاپ می‌گوید: برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق به سه عامل نیاز است: 1. ایده مناسب. 2. افراد مناسب. 3. سرمایه هر چه کمتر. اکثر استارتاپ‌ها به دلیل مطلوب نبودن یکی از این سه جزء شکست می‌خورند.

راهی تازه بیابید

وی در توضیح ایده به عنوان جزئی از مراحل شروع یک استارتاپ می‌گوید: برای شروع یک استارتاپ نیازی به ایده موفق ندارید. راه پول درآوردن استارتاپ این است که به مردم فناوری را ارائه کند، بهتر از چیزی که هم‌اکنون دارند. قاعده کار این است: نگاه کنید به کاری که مردم سعی دارند انجام دهند و راهی برای انجام دادن آن به شیوه‌ای غیر از آنچه وجود دارد، پیدا کنید.

پیدا کردن افراد مناسب

این عضو اتاق بازرگانی توضیح می‌دهد: مساله مهم‌تر از یافتن ایده، انتخاب افرادی برای اجرای آن است. افراد مناسب می‌توانند ایده‌های بد را به نتیجه برسانند اما ایده‌های خوب نمی‌توانند افراد را به نتیجه برسانند. منظور از افراد مناسب یافتن کسانی است که کارشان را جدی بگیرند، کسانی که کار را خوب انجام دهند در سطح حرفه‌ای و وسواس‌گونه. معنای دقیق فرد مناسب به هر شغل خاص بستگی دارد، برای مثال برای یک طراح، وقتی چیزی دو میلی‌متر سر جایش نیست، احساس بدی پیدا می‌کند، یا هکری که به جای خوابیدن و رها کردن یک حفره امنیتی تا ساعت 4 صبح روی آن کار کند، یا بازاریابی که با شنیدن جواب نه، دست‌بردار نباشد. تصادفی نیست که استارتاپ‌ها از محیط‌های دانشگاهی شروع می‌کنند چون در آنجا می‌توانند افراد باهوش را پیدا کنند. بهتر است پایه‌گذاران استارتاپ بین دو تا چهار نفر باشند. شروع کردن کار تنها با یک نفر یا نفرات بسیار مشکل است. در استارتاپ‌های فناوری که اکثر استارتاپ‌ها از این نوع هستند، پایه‌گذاران باید افراد فنی باشند. افراد صرفا تجاری مناسب نیستند چون آنها از فناوری چیزی نمی‌دانند و گزینه‌های موجود را نمی‌شناسند.

از سرمایه‌گذاران پول بگیرید

وی با اشاره به نقش سرمایه در استارتاپ‌ها نیز می‌گوید: برای اجرای ایده به پول نیاز دارید. برخی از استارتاپ‌ها خودکفا هستند. به این منظور باید به عنوان یک شرکت مشاوره شروع کنید و پس از آن به شرکت تولیدی تبدیل شوید که کار آسانی نیست. بنابراین بهتر است از سرمایه‌گذاران پول بگیرید. از نظر مالی یک استارتاپ شبیه رد یا قبول شدن در یک واحد درسی است. راه رسیدن به ثروت از یک استارتاپ این است که شانس موفقیت آن را به حداکثر برسانید، نه اینکه سود سهام آن را به حداکثر برسانید. نخستین چیزی که در تامین سرمایه باید بدانید، به دست آوردن مقداری پول برای پرداخت هزینه‌های توسعه نمونه اولیه‌تان است. به این پول سرمایه بذر می‌گویند. از آن جا که پول زیادی برای این کار لازم نیست، تامین آن نسبتا آسان است. در این مرحله سرمایه‌گذاران انتظار یک طرح تجاری دقیق را از شما ندارند. این سرمایه از سوی افراد ثروتمندی که اغلب خودشان از راه فناوری و تجارت ثروتمند شده‌اند، تامین می‌شود. دسته دوم کسانی که می‌توانند یک استارتاپ را تامین مالی کنند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند اما این شرکت‌ها معمولا با تامل و کندی تصمیم می‌گیرند. روند پول گرفتن از این شرکت‌ها کار بزرگ‌تری است و مبلغ آن هم بیشتر است. گاهی آنها مایل هستند مدیر مورد نظر خود را در استارتاپ منصوب کنند.

اثرگذار کردن استارتاپ با ارائه مدل

امیر محسنی، فعال اقتصادی با تاکید بر نقش مهم مدل در ارائه استارتاپ می‌گوید: سرعت در راه‌اندازی استارتاپ اهمیت بالایی دارد اما سرعت بدون ارائه یک مدل اثرگذار بدون نتیجه است و جز اینکه هزینه و وقت برای آن صرف شده است، هیچ فایده‌ای برای سرمایه‌گذاران آن ندارد. به همین دلیل باید در ارائه مدلی که بتوان آن را به پول و درآمد تبدیل کرد، دقت فراوان کرد. وقتی شما مدلی برای استارتاپ‌تان طراحی کرده‌اید، باید بتوانید در یک دقیقه اول از ارائه آن به سرمایه‌گذاران به خوبی بربیایید. این یک دقیقه، دقیقه‌ای طلایی برای جلب‌نظر سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

از سرمایه‌گذاران پول بگیرید، بهتر است قبل از این وارد یک سمیناری که می‌خواهید مدل خود را معرفی کنید، شوید. این یک دقیقه طلایی را بارها و بارها تمرین کنید تا بهترین روش را برای ارائه آن بیابید.

این معرفی چنین بیان می‌شود.

10-5 ثانیه: معرفی کوتاه اولیه از خودتان

10-20 ثانیه: مشکل چیست و چه کسانی از این مشکل رنج می‌برند؟

10-20 ثانیه: چطور می‌خواهید این مشکل را حل کنید؟ چرا فکر می‌کنید راه‌حل شما بهتر از بقیه است؟

5-10 ثانیه: به چه کسی برای انجام آن نیاز دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان می‌گوید: چند نکته مهم می‌تواند شما را در ارائه بهتر یاری دهد: 1. نامی به ایده خود اختصاص دهید تا در زمان رای دادن در یاد رای‌دهندگان مانده باشید. 2. قابل فهم صحبت کنید و تا جای ممکن به جای برشمردن فهرست‌وار مسائل یک داستان کوتاه تعریف کرده یا از قبل تحقیق کنید و اطلاعات دقیقی مانند آمار منطقی ارائه دهید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 329
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران