پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399939 تاریخ : 1397/08/01-17:54:10
,17,13,
محصول تراریخته تولید داخل وجود ندارد

حجتی:

محصول تراریخته تولید داخل وجود ندارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: محصول تراریخته تولید داخل در کشور وجود ندارد و تنها محصولات تراریخته پس از انجام آزمایش هایی به کشور وارد می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمود حجتی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مورد این که چرا اقدامی جهت جلوگیری از ورود محصولات تراریخته صورت نمی گیرد، گفت: براساس ماده 2 قانون ملی ایمنی زیستی مصوب سال 88 در مجلس شورای اسلامی، تمامی امور مربوط به تولید، رهاسازی، صادرات، واردات، عرضه، فروش، خرید، مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی، با رعایت مفاد این قانون مجاز بوده و دولت مکلف است تمهیدات لازم را از طریق بخش های غیردولتی برای آن فراهم سازد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: دولت موظف است اقدام لازم برای آزمایش مواد غذایی وارداتی و فرآورده های غذایی وارداتی برای تشخیص مواد تراریخته را انجام داده و با اطلاع رسانی مردم را از مواد غذایی تراریخته و خطرات احتمالی آن آگاه سازد.
وی ادامه داد: محصولی در کشورمان به صورت تراریخته تولید نمی شود، وزارت جهاد کشاورزی مسئول بررسی محصولاتی است که خوراک دام است و در زمینه آزمایش مواد غذایی تراریخته وزارت بهداشت، مسئول است.
حجتی گفت: در دنیا 185 میلیون هکتار از اراضی محصولات تراریخته تولید می کنند که عمده آنها در آمریکای شمالی و جنوبی است. یکی از محصولات عمده وارداتی به ایران دانه سویا است.
وی ادامه داد: حدود 78 درصد سویای تولیدی جهان تراریخته بوده و تنها 22 درصد آن غیرتراریخته است، 100 درصد سویایی که در مبادلات جهانی جابجا می شود، تراریخته است، حال ما چگونه سویای غیرتراریخته وارد کنیم؟ ما ناچار به واردات تراریخته آن هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید دانه های روغنی یکی از اساسی ترین کمبودهاست که درجه خودکفایی ما در سال 96 در آن حدود 16 درصد است.
حجتی گفت: کمیته محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی در سال 96 در کشور تشکیل و آزمایشگاه های مربوط به آن مجهز شده است.
وی ادامه داد: کمیته نظارت بر محصولات تراریخته موظف است شروط لازم برای مناسب بودن محصولات را آزمایش کند، کشور تولیدکننده، خود باید مصرف کننده باشد، مجوزهای لازم برای محصولات تراریخته را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد. همچنین دو کشور پیشرفته باید این محصولات را تایید کرده باشند.

قاضی پور از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در طرح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ساز و کاری برای تعیین مقدار رخدادها و نوع محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد و از آن طرف اهتمامی برای برچسب زنی بر محصولات تراریخته نیست. 
وی ادامه داد: تحقیقات انجام شده نشان می دهد حتی کشورهای صادرکننده محصولات تراریخته به ایران به علت آثار سوء این محصولات برای سلامت انسان، خودشان هم مصرف نمی کنند، در حال حاضر از آثار استفاده از محصولات تراریخته در کشور، آمار بالای سرطان، مشکلات کودکان متولد شده و نازایی است.
در نهایت قاضی پور اعلام کرد که از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شده است.

حاتمیان عضو شورای عالی آب شد
نمایندگان مجلس عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس را با 80 رای از 159 نماینده حاضر برای عضویت در شورای عالی آب انتخاب کردند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران