پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464070 تاریخ : 1398/02/17-16:47:47
,23,17,
مالیات چگونه مصرف می‌شود؟

یادداشت

مالیات چگونه مصرف می‌شود؟

مالیات چگونه مصرف می شود؟ سوالی است از مجموعه سوالات مالیاتی که ممکن است برای همه افراد جامعه پیش بیاید و پاسخ به آن نقش بسیار مهم و سازنده ای در ایجاد یک فرهنگ مطلوب مالیاتی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به‌عنوان یک پاسخ ساده و کوتاه به این سوالات باید گفت، مالیات ریشه بسیاری از خدمات اجتماعی در جامعه است. مبارزه با فقر و بی‌عدالتی، توسعه نظام آموزشی و سلامت و ... با مالیات محقق می‌شود. همچنین مالیات می‌تواند بازیگر نقش اول در بودجه عمومی کشور باشدکه به‌عنوان ابزاری مهم در تخصیص منابع، ایجاد اشتغال، تعادل و ثبات قیمت‌ها، توازن حساب‌های ملی و بین‌المللی و بالاخره توزیع درآمدها میان طبقات و بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌این‌ترتیب مالیات یکی از عوامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور است و درواقع ابزاری برای تحرک تولید و برنامه‌های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص منابع است.
برای پاسخ به چگونگی مصرف مالیات نیز، می‌توان به مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد که بخش‌هایی از آن برای ارتقا نظام سلامت و توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی پرداخت می‌شود. به‌طوری‌که از میزان 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به حوزه ‌سلامت و درمان و 3 درصد به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود که در این خصوص می‌توان نقش سهم مالیاتی را در طرح جامع نظام سلامت که به اجرا درآمده است و هزینه‌های درمان را بسیار پایین آورده است، مشاهده نمود.
همچنین میزان 3 درصدی که به شهرداری‌ها داده می‌شود در مصارفی ازجمله تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، ایجاد فضاهای تفریحی، ترمیم خیابان‌ها و معابر شهری و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد که بر اساس قانون 3 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده دریافتی برای شهرداری و دهیاری‌ها باید در همان منطقه‌ای که دریافت گردیده است، مصرف شود تا مردم بهبود شرایط خود را به‌طور مستقیم مشاهده نموده و با مقایسه وضعیت خود با مناطقی که مالیات کمتری می‌دهند به پرداخت مالیات تشویق شوند. چرا که باید اذعان داشت هرچقدر نحوه مصرف مالیات پرداختی در رفاه اجتماعی مردم تبیین شود، تمایل شهروندان به پرداخت مالیات بیشتر خواهد شد. وقتی مردم بدانند که مالیات‌ها به چه صورت مصرف می‌شود، می‌پذیرند آنچه می‌پردازند، بخشی از هزینه‌های زندگی خود آن‌ها است و درواقع مالیات وسیله‌ای است که دولت تنها برای ساختن آینده‌ای بهتر برای آن‌ها و فرزندانشان از آن استفاده می‌کند.
تبیین چگونگی مصرف مالیات، شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که پرداخت مالیات‌ جز وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی و این باور و فرهنگ عمومی شکل گیردکه مالیات‌ها صرف امنیت و رفاه اجتماعی، احداث مراکز درمانی و کارهای عمرانی و زیربنایی می‌شود و مردم، خود از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
نتیجه اینکه درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در تامین هزینه‌های جاری و خدمات عمومی و عمرانی ایفا می‌کند و اتکای دولت به این‌گونه درآمدها، سلامت، عدالت و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت. آگاه ساختن مردم در مورد نقش مالیات در توسعه و رونق اقتصاد کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید جایگاه مالیات در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، رفاهی و خدمات عمومی کشور را به‌درستی برای تمامی آحاد جامعه تبیین کرد و اثرات مثبت آن تشریح و اطلاع‌رسانی گردد. این امر موجب افزایش سطح مشارکت مردم در پرداخت مالیات جهت تامین این نوع هزینه‌ها می‌گردد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 303
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران