پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 468222 تاریخ : 1398/04/24-15:13:28
,23,17,
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و تکالیف مربوط به آن

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و تکالیف مربوط به آن

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که همه ی شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که مراحل قانونی در اداره ی ثبت شرکت ها را پشت سر گذاشته و به ثبت رسیده اند، مشمول این نوع مالیات شده و موظف به پرداخت آن هستند.

بانک و صنعت، طبق ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد، مشمول مالیاتی به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود. 
در این زمینه تبصره ای وجود دارد که طبق آن، در مورد اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجاری که به منظور تقسیم سود تأسیس نشده اند، در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند، از ماخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها مالیات به نرخ مقرر در این ماده وصول می شود. 
دریافت دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی از اداره کل امور مالیاتی مربوطه، تشکیل پرونده و پرداخت حق تمبر، اولین اقداماتی هستند که شخص حقوقی مکلف به انجام آنهاست. اشخاص حقوقی باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت، مالیات نیم در هزار حق تمبر را پرداخت نمایند. ضمنا در مورد شرکت هایی که به افزایش سرمایه اقدام می نمایند، مکلفند از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها نسبت به ابطال تمبر اقدام نمایند.
ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی و دریافت شماره اقتصادی دومین مرحله از انجام وظایف و تکالیف مودیان است. اشخاص حقوقی می توانند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به انجام ثبت نام و دریافت شماره اقتصادی اقدام نمایند. 
در گام بعدی، اشخاص حقوقی می بایست قبل از شروع سال مالی جدید، اقدام به پلمپ دفاتر در اداره ی ثبت شرکت ها نمایند.ثبت و پلمپ دفاتر روزنامه و کل در سال اول تاسیس نیز باید حداکثر تا 30 روز پس از ثبت شرکت انجام شود. 
به این منظور مودیان می توانند با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، درخواست خود جهت دریافت دفاتر را ثبت نمایند. 
براساس ماده 110 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی مکلف اند، اظهارنامه، ترازنامه وحساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌الشرکه یا تعداد سهام و نشانی‌ هر یک از آنها را به ادارة امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص‌حقوقی در آن واقع است، تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور، تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی است. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت ‌مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران‌که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‌باشند نیز تهران است‌.گفتنی است حکم این ماده در مورد کارخانه ‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.
ارائه لیست حقوق بگیران از دیگر تکالیف اشخاص حقوقی پرداخت کننده حقوق و دستمزد است. به این صورت که این افراد می بایست هنگام هر پرداخت یا تخصیص حقوق به کارکنان خود، مالیات متعلق را طبق مقررات ماده 85 قانون مالیات های مستقیم محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن ارائه لیست حقوق بگیران که حاوی مشخصاتی نظیر نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن است، از طریق سامانه الکترونیکی مودیان مالیاتی به اداره ی امور مالیاتی محل پرداخت نموده و در ماه های بعد فقط تغییرات را اعلام نمایند.
همچنین از تاریخ 95/1/1 مبالغی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی باشند، با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التحقیق و حق پژوهش پرداخت 
می کنند، مشمول مالیات مقطوع به نرخ (10%) است. کارفرمایان موظفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و تا پایان ماه بعد با اعلام مشخصات دریافت کنندگان به اداره امور مالیاتی پرداخت نمایند. 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران