پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513589 تاریخ : 1399/03/10-12:03:16
,15,
فضای مجازی جایگزین هیچ رسانه ای نیست /رسانه های داخلی پاسخگوی مناسبی درباره کرونا به شایعات بودند

در چهل و سومین نشست نقد و اندیشه مطرح شد:

فضای مجازی جایگزین هیچ رسانه ای نیست /رسانه های داخلی پاسخگوی مناسبی درباره کرونا به شایعات بودند

کارشناسان حاضر در چهل و سومین نشست «نقد و اندیشه» با اشاره به نقش مهم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی مردم بویژه در دوره همه گیری کرونا بر لزوم داشتن سواد رسانه ای تاکید کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهل و سومین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه با موضوع «نقش فضای مجازی در اطلاع رسانی اخبار کرونا» با محمد خدادی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدصادق عرب، مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک به صورت لایو از طریق اینستاگرام و غیرحضوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فضای مجازی برگرفته از فضای حقیقی است اظهار کرد: فضای مجازی مانند هر موضوع دیگری نقاط ضعف و قوت دارد بنابراین نباید نگاه صفر تا صدی به آن داشته باشیم و امروزه فضای مجازی نزدیکترین عنصر به هر انسان است.

تشکیل کمیته اطلاع رسانی کرونا در ارشاد

وی با اشاره به تشکیل کمیته اطلاع رسانی در حوزه کرونا خاطرنشان کرد: پیش از اعلام رسمی وقوع کرونا در ایران، وزارت ارشاد با رسانه ها جلسه ای برگزار و درباره نحوه اطلاع رسانی در موضوع کرونا توضیحاتی ارایه کرد.

خدادی افزود: پس از اعلام همه گیری کرونا در سال گذشته، کمیته اطلاع رسانی به ریاست وزیر ارشاد در این وزارتخانه تشکیل شد که سخنگوی دولت و دبیر شورای عالی امنیت ملی در آن حضور داشتند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه در کمیته کرونا تاکید کرد: در این کمیته، سه کارگروه، ستاد خبری مقابله با کرونا، کمیته اقدام خبری مقابله با کرونا و کمیته تولید محتوای خبری مقابله با کرونا تشکیل شد و تیم های رصد هم آغاز به کار کردند.

خدادی بیان کرد: سعی کردیم در زمان کرونا پل ارتباطی رسانه ها و دستگاه ها باشیم زیرا به باور ما شراکت جمعی می تواند با کرونا مقابله کند و عبور از بحران را داشته باشد بنابراین برای دستیابی به این موضوع همه رسانه ها و دست اندرکاران رسانه کنار هم قرار داشتند.

وجود حجم زیاد اطلاعات در فضای مجازی

محمدصادق عرب مدیر مسئول سایت تابناک درباره نقش فضای مجازی در برخورد با موضوع کرونا خاطرنشان کرد: باید بدانیم که نقش فضای مجازی و کارکردهای آن به دور از مسایل سیاسی و کوچک نمایی و بزرگنمایی چیست؟ جایگاهی است که صرفا اغتشاش گر دارد یا راهنما و کمک کننده است؟

وی بیان کرد: شبکه های اجتماعی مدل قابل قبولی دارند که بدون سوءاستفاده می توانند نقش های خوبی داشته باشند.

مدیر مسئول سایت تابناک با اشاره به حجم زیاد ارتباطات در زمان بیماری کرونا تصریح کرد: در اسفند ماه که اینترنت رایگان به مردم ارایه شد زیرساخت ها و سخت افزارها پاسخگوی حجم زیاد ارتباطات بود.

رسانه های داخلی پاسخگوی شایعات

مدیر مسئول سایت تابناک با بیان اینکه ما با ویروس بی رحمی مواجه بودیم خاطرنشان کرد: وقتی مردم از بنگاه های خبری بیرون از کشور ناامید شدند به اخبار داخلی رجوع کردند. از روز دوم فروردین ماه چندین نشست آنلاین خبری برای پاسخگویی به شایعات برگزار شد و در مجموع به لحاظ اطلاع رسانی امروز فضای خوبی در این زمینه داریم.

دروازه بانی خبر در رسانه های رسمی

در ادامه معاون وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: یکی از اشکالات ما در رسانه های داخلی محل انتقال خبر است که در حال حاضر فضای مجازی یکی از محل های اصلی آن است، آن هم بدون اینکه دروازه بانی خبر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته رسانه های شناسنامه دار دقت بیشتری در دروازه بانی خبر دارند اما در شبکه های مجازی این اتفاق رخ نمی دهد و موجب سواستفاده هایی نیز می شود.

خدادی در عین حال با اشاره به مزایای فضای مجازی افزود: شبکه های اجتماعی جای هیچ رسانه ای نیامدند و جایگاه جدیدی را پر کردند و بیشترین استفاده را در زمان استراحت افراد، وسایل حمل و نقل و هنگام انجام کارهای مختلف دارند.

تردید در آمار کرونا

مدیر مسئول تابناک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین نقدی که هنگام اطلاع رسانی در اخبار کرونا از سوی مردم انجام می شد چه بود؟ بیان کرد: بیشترین نقد بر ما آمار کرونا بود و در پیام هایی که از سوی مردم ارسال می شد صحت آمار مورد سوال قرار می گرفت. باید بپذیریم کرونا بعد از وقایع سقوط هواپیمای اوکراینی رخ داد که موجب شد اعتماد مردم به رسانه کاهش داشته باشد و آسیب بزرگی به باورپذیری مردم وارد کرد.

وی درباره سواستفاده برخی افراد از فضای مجازی افزود: اگر افرادی با نظام مشکل دارند نباید از مردم سوءاستفاده کنند و در چنین شرایطی با انتشار اخبار غلط تشویش در جامعه ایجاد کنند.

لزوم نیاز به سواد رسانه‎ای

عرب درباره نحوه غربالگری اخبار تصریح کرد: با اینکه تعداد زیادی گوشی تلفن همراه دست مردم قرار دارد اما سواد رسانه ای هنوز عمومی نشده و مردم و هر شهروندی که موبایل هوشمند دارد یک رسانه است، باید پذیرفت که تاکنون آموزش های خوبی نداشته ایم و باید به این حوزه کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمره شما به دست اندرکاران رسانه در زمینه اطلاع رسانی کرونا چند است؟ خاطرنشان کرد: من نمره قبولی را به دست اندرکاران رسانه در این آزمون بسیار سخت می دهم و از رسانه های مختلف و صداوسیما تشکر می کنم.

عرب مدیر مسئول سایت تابناک در پایان تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم در طول تاریخ هر زمانی تفرقه زیاد شده است روحیه همدلی از بین رفته است و به تبع اتفاق های خوب کمرنگ شده پس باید در این زمینه دقت داشته باشیم.در دوره های اینچنین باید بیشتر از هر زمان دیگری به همدلی توجه داشته باشیم تا از شرایط و بحران ها آسیب نبینیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 459
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران