پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350798 تاریخ : 1397/03/27-11:00:23
,17,23,
فرهنگ سازی مالیاتی، زیربنای تغییر نگرش

یادداشت:

فرهنگ سازی مالیاتی، زیربنای تغییر نگرش

بی‌‌شک مالیات از منابع مهم درآمدی دولتها محسوب می گردد. ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی خدمات مورد نیاز در زمینه‌های گوناگون می‌شود بطوریکه هرکشوری برای ساختن زندگی بهتر برای شهروندان خویش سعی در گرفتن مالیات به‌مطلوب‌ترین شکل ممکن ازمردم را دارد.

بانک و صنعت، از سالیان گذشته فروش نفت و گاز از اقلام عمده‌ی تشکیل دهنده‌ی درآمدی دولت بوده و اتکای بیش ازحد به این درآمدها با توجه به نوسان‌های شدید بهای نفت، بی‌‌ثباتی کل درآمدهای دولت را به دنبال داشته است. از سویی‌ دیگر به علت پایین بودن سهم درآمدهای مالیاتی در تأمین مخارج دولت و همچنین کافی‌ نبودن درآمدهای غیرمالیاتی درجهت پوشش‌دادن این مخارج ،دولت با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و تزریق درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت نیز موجب تشدید تورم درکشور می گردیده است. لذا بهترین راهکار کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، تغییر نوع درآمدها از فروش نفت به مالیات می باشد. بنابراین ضرورت اصلاح وتجدیدنظردر نظام مالیاتی کشور امری اجتناب‌ناپذیر می نماید.

اگرچنین تغییری درنگرش مردم یک کشور به وجودآید که گرفتن‌ مالیات توسط دولت تنها برای ساختن فردایی بهتر برای آن‌ها و فرزندان‌شان‌ است،آن وقت معضلی به‌نام فرار مالیاتی نیز وجود نخواهد داشت. در چنین نظامی مردم در تامین هزینه‌های آن نیز مشارکت می‌ نمایند.
فرهنگ سازی مالیاتی از طریق افزایش شناخت مردم از قوانین و مقررات مالیاتی و اداری و همچنین میزان شناخت کارمندان ادارات به حقوق مردم و قوانین مالیاتی، بر روند توسعه عدالت اجتماعی و در نهایت توسعه اقتصاد کشور تأثیر مثبت می گذارد. 
در عین حال، برخی مراجع تقلید نیز فرهنگ سازی در امر مالیات را بسیار مهم دانسته و معقتدند که علاوه بر اینکه مالیات‌ها باید عادلانه باشد، مردم نیز باید بدانند مالیات‌های اخذ شده در کجا مصرف می شود و همین شفافیت مالی خود موجب ایجاد جو اعتماد و اطمینان خواهد گردید و این اعتماد سبب می شود تا مردم با خیال راحت تر مالیات خود را بپردازند و احساس کنند که این مالیات در جهت بهبود وضعیت زندگی آنان بکار گرفته می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 358
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران