پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 434318 تاریخ : 1397/10/04-15:09:07
,6,
عامل اصلی ممنوعیت واردات خودرو چیست؟

مدیریت منابع ارزی یا نبود استراتژی ارزی

عامل اصلی ممنوعیت واردات خودرو چیست؟

شرکت‎های خودروساز مدعی داخلی‎سازی نزدیک به 100‌درصدی برخی خودروها بودند اما آنچه مشخص شد، وابستگی شدید قطعه‎سازان و خودروسازان به خارج بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رفتار ناملایم دولتی‌ها در قبال شرکت‌های نمایندگی واردات خودرو در حالی ادامه دارد که این شرکت‌ها به میزان قابل‌توجهی در کشور اشتغال و گردش‌های مالی مثبت ایجاد کرده‌اند. مرور وقایع دهه‎های اخیر نشان می‎دهد، سکون و رکود در صنعت خودرو ایران همیشه در زمان ممنوعیت واردات و غیررقابتی‎تر شدن فضای بازار رقم خورده است. این تجربه را طی یک‌سال‌ونیم اخیر نیز شاهد بوده‎ایم.

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه معتقد است: «واردات خودرو نباید ممنوع باشد، اما باید این حوزه تحت‌نظارت‌های شدید قرار بگیرد.»

وی می‎افزاید: «هرگاه در کشور به موانعی برخورده‌ایم، مدیران ما به‌دلیل نبود استراتژی، فورا سراغ ممنوعیت‌ها رفته‌اند اما اگر برای مواقعی که نرخ ارز افزایش می‌یابد، استراتژی موفقی در نظر گرفته شود، شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.»

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز دراین‌باره می‌گوید: «سیاست‌های دولت در یک‌سال‌ونیم اخیر موجب برهم‌خوردن نظم بازار وارداتی‌ها شد و خلأ به‌وجودآمده، زمینه‎ساز تخلف برخی سودجویان در مسیر واردات خودرو بود.»

وی می‎افزاید: «از سوی دیگر، برخی شرکت‌های داخلی مدعی حد بالایی از داخلی‎سازی بودند اما تحریم‌ها دست آنان را رو کرد و متوجه شدیم داخلی‎سازی نزدیک به 100‌درصدی در کشور نداریم.»

واردات خودرو، بی‌در و پیکر نیست

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع مجلس نبود استراتژی ارزی را موجب ممنوعیت واردات خودرو می‎داند. به عقیده او، اگر در زمان افزایش قیمت ارز سیاست‌های پیش‎بینی‎شده‎ای وجود داشت، شخص وزیر نمی‎توانست واردات خودرو را ممنوع کند.

کوهکن می‎افزاید: «هرگاه در کشور مشکلی ایجاد می‌شود، اذهان تصمیم‌گیران دولتی به سمت ممنوعیت واردات خودرو می‌رود. البته قابل درک است که در نبود استراتژی ارزی مقامات دولتی سعی می‎کنند مشکلات را به‎صورت مقطعی حل کنند، اما نباید واردات خودرو را ممنوع کنیم و از سوی دیگر این حوزه نباید بی‌در و پیکر باشد.»

اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان در واکنش به این اظهارات می‎گوید: «وقتی چند نهاد و دستگاه اجرایی بر واردات خودرو نظارت دارند، چگونه می‌توان از لفظ بی‌در و پیکر برای این صنف استفاده کرد؟»

مدیریت منابع ارزی یا حمایت از مونتاژ؟

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، پیش از برهم‌خوردن توافق برجام، بازار به نفع خودروسازان در حال مهندسی بود، از این‌رو، با این هدف که بازار را قبضه کنند و در اختیار خودروسازان قرار دهند، واردات را به‎صورت غیرمستقیم ممنوع کردند تا زمینه با افزایش قیمت مهیا شود.

وی با گله از عملکرد دولت درخصوص شرکت‌های واردکننده خودرو افزود: «خودروسازان قصد داشتند تمام رقبا را از دور خارج کنند، اما تحریم‌ها موجب شد بهانه جدیدی به دست آن‎ها بیاید تا بتوانند از زاویه جلوگیری از خروج ارز وارد عمل شوند.»

البته کوهکن نیز در این خصوص با دادفر هم‎رأی است و می‎گوید: «تولیدکننده داخلی نباید به‌گونه‌ای موردحمایت قرار گیرد که از مسیر ارتقای کیفیت منحرف شود.»

دادفر همچنین اظهار می‌کند: «ارزش ارزی واردات خودرو به کشور از سال 90 تاکنون 1.5درصد از کل واردات کالا را تشکیل داده و تنها 5درصد بازار خودرو توسط خودروهای خارجی تامین شده است.»

وی ادامه می‎دهد: «ما طی 18ماهِ بعد از تحریم‌ها، شاهد برهم خوردن نظم بازار توسط وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت هستیم که از یک‎سو با دپو خودرو در انبارهای گمرک، موجبات نارضایتی مردم از واردکنندگان را فراهم آورد و از سوی دیگر، بازار را کاملا برای خودروسازان قبضه کرد که مدعی داخلی‎سازی نزدیک 100درصدی برخی خودروها بودند اما آ‎نچه مشخص شد، وابستگی شدید قطعه‎سازان و خودروسازان به خارج کشور بود.»

جای خالی واردکنندگان در شورای سیاست‌گذاری

دادفر همچنین بیان می‎کند: «شورای سیاست‌گذاری خودرو را ایجاد کرده‌اند و ما هم نامه‌های متعددی به وزرای صنعت نوشته‌ایم که این شورا باید با حضور منتقدان و کسانی‌که صلاحیت اظهارنظر درباره خودرو دارند، تشکیل شود. تقاضا کردیم نماینده انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این شورا حضور داشته باشد و تنهایی به قاضی نروند، اما کو گوش شنوا؟»

وی در پایان می‎گوید: «درحال‎حاضر شرکت‎های واردکننده سعی بر اجرای تعهدات خود دارند اما اکنون به‌دلیل نادیده‎گرفتن حقوق مردم از سوی مدیران دولتی، خودروهایی که پول و ارز آن‌ها حدود یک سال است از کشور خارج شده، امکان ترخیص از انبارهای گمرک را ندارند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران