پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492451 تاریخ : 1398/08/01-10:29:15
,17,
شروع اقتصاد با «اقتصاد کالا» و «اقتصاد خدمات»

شروع اقتصاد با «اقتصاد کالا» و «اقتصاد خدمات»

اقتصاد درواقع با اقتصاد کالا و خدمات شروع می‌شود، اکنون موج سوم بحث اقتصاد خدمات است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، طالب عبدالهی مدیر امور پژوهشی و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت درباره پارک‌های موضوعی و ترویجی اینگونه توضیح داد: اینگونه پارک‌ها براساس پارادایم اقتصاد تجربه تعریف می‌شود؛ اقتصاد درواقع با اقتصاد کالا و خدمات شروع می‌شود، اکنون موج سوم بحث اقتصاد خدمات است.

وی افزود: یک زمانی افراد نان مورد نیازشان را خودشان می‌پختند به مرور حاضر بودند پول بیشتری بدهند و نان را از نانوایی تهیه کنند که وارد بحث اقتصاد کالا می‌شود. بعدها حاضر بودند پول بیشتری هزینه کنند اما نان را از جایی تهیه کنند که مثلا یکسری خدمات نظیر تحویل در منزل به آن‌ها ارائه می‌کرد که اقتصاد خدمات است‌.

عبدالهی در رابطه با اقتصاد تجربه اینچنین گفت: زمانی که قصد خوردن غذایی را داریم به رستورانی می‌رویم که موزیک زنده هم پخش شود بر این اساس ما تجربه‌ای را در کنار کالایی که به آن نیاز داریم را دریافت می‌کنیم.

مدیر امور پژوهشی و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه بحث پارک‌های ترویجی در پارادایم اقتصاد تجربه معنی می‌شود، تصریح کرد: به پارک می‌رویم که تفریح کنیم ولی اِلمان‌هایی که دریافت می‌کنیم طرز فکر و دیدگاه را می‌تواند تغییر دهد. بعنوان مثال یکی از کشورهای همسایه برنامه دارد به مریخ برود، برای اینکه ذهنیت نسل فعلی و آتی‌شان را آماده کند که چرا کشور همچنین هزینه‌ای می‌کند، فضایی سرپوشیده را شبیه به مریخ را شبیه‌سازی کرده، به این صورت که یک مریخ نورد گذاشته که هم بحث گردشگری را ترویج کند و هم مردم سوار مریخ‌نورد شوند و این موج در نسل فعلی و آتی‌شان ایجاد شود که چرا این کشور برای مریخ برنامه دارد.

وی با بیان اینکه به اعتبار نظرات ناسا، بخش‌های از ایران بیشترین شباهت را به مریخ و ماه دارد، اظهار کرد: ما می‌توانیم در این بخش‌ها پارک‌های ترویجی درست کنیم و نزدیک آن مکان، پارک‌های مکان محور و فضاپایه می‌توان تاسیس کرد همچنین یکسری اِلمان‌های بگذاریم که هم بحث فضا را و هم فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج کند. بعنوان مثال تابلو فرش بسازیم که منظومه شمسی را نشان می‌دهد. این تابلو فرش‌ها که هنر ایرانی اسلامی را نشان می‌دهد در مسیرهایی که آدم‌ها منتظرند تا به گیم برسند بچینیم.

عبدالهی با اشاره به رویداد تخصصی پارک‌ها و گردشگری‌های فضاپایه که 16 و 17 مهرماه برگزار شد، گفت: این رویداد دو روزه برگزار شده تا ایده‌هایی از این دست توسط ایده پردازها بیان شود و در طول این دو روز کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و به سه ایده برتر جوایز نفیسی اهدا شد، همچنین برای سه ایده برتر با تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته شرکت خلاق تاسیس می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها بوم کسب‌وکار به ایده‌پردازان تعلیم داده می‌شود تا ایده را بر بستر سرمایه‌گذار پسند بیان بکنند، افزود: سرمایه‌گذاران ایده‌ای را که برایشان جذاب است را انتخاب و وارد بحث پیاده سازی می‌شوند.

عبدالهی در رابطه با اعتبار مورد نیاز برای پیاده‌سازی ایده‌ها گفت: این پروژه‌ها سنگین هستند و گروه‌های مختلف درگیر آن هستند، نیاز به مطالعه و بررسی دارد تا ابعاد آن مشخص شود، در دنیا چه شکلی کار شده در حال حاضر فاز اولیه در حال انجام است که در نهایت یکسری بسته‌های کاری در می‌اید که اگر بخواهیم پارک‌های ترویجی را در چند سطح ملی، منطقه‌ای و استانی بزنیم برای هر کدام چه میزان بودجه لازم است و حاشیه سود، سود سالیانه و کشش بازار به چه شکل است.

مدیر امور پژوهشی و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد: از سرمایه‌گذاران و میراث فرهنگی در این رویداد شرکت کردند.

وی در پایان گفت: تپه‌های مریخی دامغان، دره ستارگان قشم، گندم بریانک کرمان بخش‌هایی از کشور هستند که می‌توان ایده‌ها را پیاده‌سازی کرد، همچین بخش‌هایی افق منفی دارد که در محلی ایستاده و زیر پا دیده می‌شود بعبارتی باعث می‌شود ما در ارتفاع باشیم و آسمان زیر پا که می‌شود در این فضا یک دالان نعل اسبی زد که زیر پا خالی باشد بخشی مثل نیاسر در سیرجان محل‌هایی اینچنینی دارد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 358
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران