پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 248744 تاریخ : 1395/08/22-12:54:02
,17,12,
سود که باشد، ترامپ اهل معامله است

گزارش

سود که باشد، ترامپ اهل معامله است

به گفته کارشناسان انتخاب ترامپ گرچه از نظر بعضی ممکن است به ضرر سرمایه گذاری خارجی در کشور باشد اما از آنجایی که ترامپ خود یک سرمایه گذار است به نظر می رسد اهل معامله باشد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا فضایی از تردید را میان بخش‌های مختلف اقتصادی حاکم کرده که از جمله آن سرمایه‌گذاری خارجی است. اینکه آیا واقعا ترامپ قراردادهای میلیاردی با ایران در این زمینه را لغو خواهد کرد یا نه، از جمله ابهاماتی است که کارشناسان مطرح می‌سازند.

 

همانطور که می‌دانیم، به موجب امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، قراردادهای تجاری به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران به امضا رسیدند. در این مدت کمپانی‌های بزرگ فربی به ایران و سرمایه‌گذاری مجدد در این کشور بازگشت و همین چند روز اخیر نیز شرکت نفت و گاز توتال فرانسه قراردادی چند میلیارد دلاری را در ارتباط با توسعه میدان گاز پارس جنوبی با ایران نهایی کرد. دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اوایل سال جاری میلادی مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی دو کمپانی ایرباس و بوئینگ را صادر کرد. این قراردادها درحالی منعقد شده که برخی از تاثیر منفی ترامپ بر آنها و محتاط شدن سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از تعدادی مقام دولتی ایرانی که نام هیچ‌کدام را فاش نکرد، نوشته پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، باعث تضعیف روحانی و نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد.

رویترز به نقل از دو مقام ارشد ایرانی که نامی از آنها نبرد، ادامه داد: «اگر ترامپ موضع خصمانه‌ای علیه ایران اتخاذ کند، تندروها در ایران قدرت خواهند گرفت ... پیروزی ترامپ تندروهای ایران و حامیان‌شان را متحد خواهد کرد که به معنی فشار سیاسی بیشتر در داخل و سیاست منطقه‌ای تهاجمی خواهد بود.»

 

یک مقام ارشد در وزارت اقتصاد به این خبرگزاری انگلیسی گفت: «با پیروزی ترامپ، حتی شرکت‌های اروپایی نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران بی‌رغبت خواهند شد ... در بهترین حالت، آنها سیاست صبر کردن و نظاره کردن نتیجه را درپیش خواهند گرفت ... این به اعتبار روحانی و برنامه‌های اقتصادی‌اش ضربه خواهد زد.»

 

رویترز به نقل از «رضا سرداری» که به عنوان یک تاجر ایرانی معرفی می‌کند، نوشت: «با پیروزی ترامپ، شرکت‌های خارجی بزرگ و حتی متوسط، بانک‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران محتاط‌تر خواهند بود تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند ... این دقیقا زمانی که به جذب سرمایه‌گذاران خارجی امید داشتیم، به اقتصاد ما ضربه خواهد زد.»

 

رویترز در پایان به نقل از «یک سیاستمدار میانه‌رو سابق» ایران آورد که اگر تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، پیشرفت اقتصادی رخ ندهد، حتی اگر روحانی دوباره انتخاب شود، رئیس‌جمهوری بسیار ضعیفی خواهد بود.

با این حال برخی از کارشناسان بر این باورند که انتخاب ترامپ تاثیری بر سرمایه‌گذاری خارجی نخواهد گذاشت. رئیس بخش گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروی شرکت توتال نیز گفته انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیری بر سرمایه‌گذاری‌های این شرکت فرانسوی در ایران نخواهد گذاشت.

 

محمدرضا نجف‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران

سرمایه‌گذاری خارجی ادامه‌دار خواهد بود

با توجه به اینکه در این سال‌ها اروپایی‌ها شروع به یکسری مذاکرات برای پیشبرد اهداف خود در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کرده‌اند، به‌نظر نمی‌رسد که با تغییر رویه یا سیاست کشور آمریکا این مذاکرات خاتمه پیدا کند یا اینکه بخواهد به سرانجامی نرسد. شاید برای برخی کشورها که از آمریکا ترس بیشتری دارند یا از آن حرف‌شنوی دارند، این صحبت‌ها قابل ذکر نباشد اما برای عمده کشورهای اروپایی به‌نظر می‌رسد مشارکت با ایران برای سرمایه‌گذاری ادامه‌دار خواهد بود. البته دو ماه تا روی کار آمدن ترامپ و اعمال سیاست‌های وی باقی مانده که در این مدت پیش‌بینی می‌شود با حل‌وفصل دغدغه‌های بانکی مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی شده و حتی روابط بهتر شود. از سوی دیگر از آنجایی که رئیس‌جمهوری جدید خود تاجر مسلک و اهل معامله و مشتاق به سرمایه‌گذاری خارجی است، به‌نظر می‌رسد به‌خاطر سودآوری حتی به سمت ایران برای سرمایه‌گذاری روی آورد. اگر رئیس‌جمهوری تازه آمریکا منافع و سود خود را در معامله با ایران ببیند، به‌طور واضح قابل پیش‌بینی است که رابطه با ایران را حداقل در بعد اقتصادی تقویت کند. با این حال اظهارنظر کلی و قاطع درباره تصمیم سیاسی وی و اتفاقات آینده، ممکن نیست.

  

 

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران:

اگر بحث سود باشد، ترامپ اهل معامله است

عواقب و نتایج روی کار آمدن ترامپ هنوز روشن نیست اما به‌نظر می‌رسد از آنجایی که ترامپ خود یک سرمایه‌گذار است، اگر پای سودی درمیان باشد، ترامپ خود اهل معامله است. وی در دوران نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری حرف‌هایی گفته که به‌ظاهر نشان مخالفت با ایران، مسلمانان و لغو برجام دارد اما اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، ترامپ کاندید با ترامپ رئیس‌جمهوری فرق دارد اما اینکه واقعا وی چه برخوردی با مصالح سیاسی می‌کند و در زمینه سیاست و اقتصاد به چه فعالیت‌هایی دست می‌زند، به‌طور قطعی نمی‌توان اظهارنظر کرد اما به‌نظر می‌رسد وی اهل معامله باشد و به سمت کشورهایی که برای او منفعت اقتصادی به‌دنبال داشته باشند، روی آورد. اگر در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی امتیازات خوبی بگیرد، امتیازات خوبی به کشور خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود ترامپ سلطه سیاسی خود بر سایر کشور‌ها را کم کند که این موضوع به خودی‌خود تاثیر بسیار مثبتی بر سرمایه‌گذاری خارجی خواهد گذاشت. با این حال قضاوت درباره ترامپ و سیاست‌های وی زود است. باید صبر کنیم تا وی تصمیم بگیرد و عمل کند.

 

 

ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی ایران:

تاثیر سیاست آمریکا بر اقتصاد ما اجتناب‌ناپذیر است

تغییر رئیس‌جمهوری در هر کشوری به‌ویژه کشور در کشور آمریکا دارای یک تاثیرات بلندمدت و کوتاه‌مدت است. از آنجایی شخصیت ترامپ برای همه حتی خود اروپایی‌ها ناشناخته است، باید با احتیاط با موضوع رفتار کنیم. اگر دقت کنیم، کشور آمریکا همواره بیشترین چالش‌ها را با کشور ما داشته از اینرو تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد کشور ما اجتناب‌ناپذیر بوده و از همان روز اول پیروزی ترامپ روی بازاهای مالی و اقتصاد کشور خود را نشان داد اما یک بحث دیگر مربوط می‌شود به سیاست‌های بلندمدت؛ تجربه نشان داده که سیاست‌های بلندمدت آمریکا در مقابل ایران با تغییر رئیس‌جمهورهای این کشور، تغییر چندانی نداشته و تاثیر آن به‌ویژه روی اقتصاد کشور چندان نبوده است؛ بحث سرمایه‌گذاری خارجی نیز همینطور. به‌هرحال این کشور در بهترین حالت نیز از موضع منفی با ما برخورد داشته است و این برخوردهای منفی همیشه بود. حتی در این سال‌ها که پای سرمایه‌گذاری خارجی به کشور باز شده و امید به رشد آن است. با این حال باید صبر کنیم دو ماه از این اتفاق بگذرد و از طرفی عجله نکرده و به‌مانند بسیاری ازکشورهای اروپایی منتظر باشیم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

 


ثمانه نادری



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران