پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466849 تاریخ : 1398/04/03-18:22:46
,17,
سهم پایین دلار در معاملات سامانه نیما

سهم پایین دلار در معاملات سامانه نیما

بررسی آمار معاملات خرید 10 ارز اصلی بابت واردات در سامانه نیما نشان می دهد یوان چین، پرطرفدار ترین ارز بوده و دلار با سهم دو دهم درصدی در انتهای جدول معاملات قرار دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مرکز پژوهش های مجلس، گزارشی درباره سهم ارزهای مختلف در مبادلات اقتصادی کشور منتشر کرد که در آن وضعیت استفاده از 10 ارز عمده مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی آمار معاملات سامانه نیما نشان می دهد که یوان چین با پرطرفدارترین ارز برای واردات بوده و کمترین تقاضا نیز به دلار آمریکا تعلق داشته است.

سهم دلار آمریکا به ویژه در معاملات خرید ارز بابت واردات بسیار اندک است. سهم بازار اسکناس از کل معاملات ارزی کشور نیز به طور کلی اندک و کمتر از پنج درصد برآورد می شود.

بر اساس آمار سامانه نیما، یوان چین بیشترین سهم را در معاملات خرید ارز بابت واردات داشته و پس از آن به ترتیب، یورو، درهم امارات، لیر جدید ترکیه، روپیه هند، وون کره جنوبی و روبل جدید روسیه و ین ژاپن قرار گرفته است.

دلار آمریکا و ریال عمان نیز در رتبه آخر جذابیت معاملات خرید ارز بابت واردات قرار دارند. سهم دلار از خرید ارز بابت واردات در سامانه نیما حدود 28 میلیون یورو و (معادل دو دهم درصد) ارزهای خریداری شده در این سامانه بوده است.

بر اساس آمار معاملات فروش ارز صادراتی و بانک مرکزی در سامانه نیما، درهم امارات و یورو در صدر جذابیت قرار داشته اند، بطوری که درهم امارات 28.1 درصد و یوان چین 26.3 درصد از مجموع ارزها را به خود اختصاص داده اند. یورو با سهم 26.2 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

سهم دلار آمریکا از معاملات فروش ارز در این سامانه حدود 10.15 درصد و معادل یک میلیارد و 780 میلیون یورو بوده است.

در واقع دلار سهم دو دهم درصدی از خرید ارز بابت واردات و 10.1 درصدی از فروش ارز صادراتی در سامانه نیما داشته است.

سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

در سامانه نیما حواله‌های ارزی عرضه می‌شود که واردکنندگان می‌توانند از طریق آن به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 416
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران