پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 576087 تاریخ : 1400/01/14-19:14:47
,23,17,
سختگیری های داخلی دست صادرکنندگان را بست

هادی حنائی جهرمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

سختگیری های داخلی دست صادرکنندگان را بست

همه گیری کرونا، چالشی مضاعف برای صادرکنندگان بود. در ماه های نخست همه گیری، با اعمال قرنطینه در کشورهای مقصد و تغییر مقررات، شرایط برای صادرکنندگان ایرانی سخت تر شد.

به گزارش بانک و صنعت: تحریم، چالش امروز و دیروز اقتصاد ایران نیست. صادرکنندگان و به طور کلی فعالان اقتصادی در چهاردهه گذشته با چالش های فراسرزمینی بسیاری دست و پنجه نرم کرده و راه حل های لازم را یافتند. اما آنچه بیش از هرچیز، در دو سال گذشته به دلسردی صادرکنندگان دامن زد، عدم هماهنگی دستگاه های مربوط به صادرات غیرنفتی بود.

برای مثال، در سال گذشته، عدم هماهنگی گمرک با سازمان استاندارد درباره استاندارد اجباری خرما، باعث شد خرمای باغداران روی دستشان بماند و صادرکنندگان عطای صادرات را به لقایش ببخشند. در شرایطی که محصول خرما در کانتینرها آماده صادرات به دیگر کشورها بود، سازمان استاندارد در دستوری ناگهانی مقررات مربوط به استاندارد اجباری این محصول را تغییر داد، و همین به توقف روند صادرات انجامید. هرچند تغییر این مقررات به نفع کیفیت در فرایند صادرات است، اما ناهماهنگی بین سازمان ها در مرحله اجرا، به زیان صادرکنندگان تمام می شود.

همه گیری کرونا، چالشی مضاعف برای صادرکنندگان بود. در ماه های نخست همه گیری، با اعمال قرنطینه در کشورهای مقصد و تغییر مقررات، شرایط برای صادرکنندگان ایرانی سخت تر شد.

در یک نمونه، صادرکنندگان به دلیل تغییر مقررات کشور مقصد مجبور به تغییر اسناد صادراتی شدند، و همین، مسئله بازگشت ارز صادراتی را پیچیده می کند. صادرات محصولات کشاورزی ایران به امارات متحده عربی برای کاهش قیمت تمام شده با لنج انجام می شود. هر لنج شامل بار 20 کامیون است که دست کم متعلق به 10 صادرکننده است. بنابراین برای تخلیه و تحویل بار هر صادرکننده، کارکنان آن شرکت باید در مبدا و مقصد حاضر شوند. با همه گیری کرونا، امارات متحده عربی اعلام کرد برای کاهش تجمع افراد باید روند تحویل و تخلیه توسط کارکنان یک شرکت انجام شود. با همکاری صادرکنندگان، همه بار یک لنج، با مدارک یک شرکت صادر شده است. بنابراین بارنامه و کلیه اسناد گمرکی به نام یک شرکت و یک فرد است درحالیکه محموله متعلق به افراد مختلف است.

امیدواریم مسئولان در این بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی چالش های صادرکنندگان را با توجه به شرایط همه گیری کرونا و تحریم ها درک کنند. به ویژه که درآمد ارزی ناشی از صادرات محصولات کشاورزی در نابه سامانی های ارزی کشور سهم اندکی دارد. صادرات یک کامیون پیاز ارزش چندانی از نظر ارزی ندارد اما به ایجاد 50 شغل می انجامد. مسئله مهم در صادرات محصولات کشاورزی، اشتغالزایی است و ایجاد گرفتاری ارزی برای صادرکنندگان این محصولات، تهدیدی برای اشتغالزایی است.

امیدواریم در سال جاری، مسئولان با درک مجموعه مشکلات صادرکنندگان، راه تعامل را در پیش بگیرند. سال 99، با وجود همه گیری کرونا، فرصتی عالی برای رشد صادرات در بخش کشاورزی بود اما با دستورالعمل های سخت گیرانه داخلی، دست صادرکنندگان را بستیم و این فرصت از بین رفت. فرصت های آینده نباید با عدم همکاری از بین برود.

منبع: اتاق ایران



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 295
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران