پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 493119 تاریخ : 1398/08/14-12:38:14
,23,17,
سامانه های فروشگاهی زیرساخت ورود به تجارت الکترونیکی

سامانه های فروشگاهی زیرساخت ورود به تجارت الکترونیکی

خرید، فروش و سایرمبادلات تجاری در دوران کنونی با بهرمندی از رایانه ها وشبکه های ارتباطی تا حدود زیادی به صورت الکترونیکی درآمده است. بسیاری از مزایای فناوری های جدید مانند سرعت، دقت، نظم وشفافیت به یاری شیوه های سنتی آمده است. طبیعتا نظم وشفافیت اطلاعات توانایی دولت ها در کنترل ونظارت بر فضای کسب وکار را افزایش می دهد.

بانک و صنعت، وقتی اطلاعات مورد نیاز در اختیار دولت باشد بخش های تاریک اقتصاد و فعالیت های زیرزمینی مجال بروز کمتری پیدا می کنند.مالیات نیز یکی از ابزارهای کنترلی دولت است که مبتنی بر اطلاعات و پردازش آن است.نظام مالیاتی برای دریافت مالیات از فعالیت های اقتصادی نیازمند اطلاعات و مدارک و اسناد مرتبط است و این مهم از رهگذر سیستم های منظم، دقیق و شفاف اطلاعات امکان پذیر است.صندوق های فروش یا پایانه های فروشگاهی مبنای این اطلاعات است. از این رو سازمان امور مالیاتی کشور در سالهای گذشته به دنبال ایجاد شرایط فنی، حقوقی و اجتماعی لازم برای پیاده‌سازی موفق نظام صندوق مکانیزه فروش در کشور بوده است و به منظور تسهیل کاربرد صندوق فروش توسط مودیان محترم مالیاتی اقدام به اصلاح آیین‌نامه تبصره (2) ماده (169) توسط هیئت محترم وزیران در سال گذشته کرد. بر اساس تعریفی که از صندوق مکانیزه فروش در این اصلاحیه صورت گرفت نوع نگاه به صندوق وسیع‌تر از گذشته شد به نحوی که اطلاق صندوق به تجهیزات سخت‌افزاری که عموما در فروشگاه‌ها برای ثبت اقلام خریداری‌شده توسط مشتریان و صدور صورت‌حساب با درج اقلام خرید مشتری و مبلغ آنها متصور بود، محدود نمی‌شود. از این به بعد هرگونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشن) یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی که امکان اتصال به سامانه سازمان را دارا بوده و حداقل قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمت را داشته باشد به عنوان صندوق فروش یا پایانه فروشگاهی مورد پذیرش نظام مالیاتی کشور خواهد بود. این تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر اساس استانداردهای تدوین‌شده نظام صندوق فروش مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.
سازمان امور مالیاتی کشور پس از ابلاغ احکام بودجه سال 1398، اقدام به برگزاری جلسات متعدد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای مهیاکردن شرایط لازم استقرار پایانه‌های فروشگاهی در مراکز درمانی کرد. رویکرد سازمان در استقرار پایانه‌های فروشگاهی در مراکز درمانی عموما معطوف به نصب دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS) در این مراکز است. اتخاذ این رویکرد به چند دلیل صورت گرفته است. اول اینکه نصب این دستگاه‌ها در مراکز درمانی تقریبا بدون تحمیل هزینه استقرار پایانه فروشگاهی بوده و دوم اینکه عموما دریافت‌کنندگان خدمات درمانی در کشور نیازمند دریافت صورت‌حساب خدمات ارائه‌شده به تفصیل نوع خدمات و مبلغ هر خدمت نبوده و صرفا یک رسید پرداخت وجه مورد تأیید سازمان امور مالیاتی از کفایت لازم برخوردار خواهد بود و سوم اینکه استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بانکی نیازمند کاربر خاصی نبوده و عموما مردم و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی خودشان مستقلا می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند و در نتیجه نصب و استفاده از این نوع پایانه فروشگاهی برای مشمولان (جامعه پزشکی و دامپزشکی کشور) تقریبا بدون هزینه خواهد بود.
نهایتا اینکه در دوران گسترش تجارت الکترونیک و استفاده روز افزون کاربران از تکنولوژی های جدید برای خرید به کارگیری سامانه های فروشگاهی برای فروشندگان ضرورتی اجتناب ناپذیر است، این مسئله تامین کننده شفافیت، دقت ،سرعت و اعتماد است.از طرف دیگر سامانه های فروشگاهی به عنوان زیرساخت های دریافت کننده و پردازش کننده اطلاعات مورد نیاز دولت برای اطلاع از فضای کسب وکار وکنترل اقتصاد کشور مهم وضروری است.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 319
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران