پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433651 تاریخ : 1397/09/26-13:28:35
,10033,
رکورد گونه جدید پرنده ای در تالاب میقان اراک ثبت شد

رکورد گونه جدید پرنده ای در تالاب میقان اراک ثبت شد

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در استان مرکزی گفت: رکورد یک پرنده جدید برای ایران در تالاب میقان اراک خورده شد و این گونه نادر تاکنون نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمود کلنگری افزود: این پرنده از گونه های غاز کانادایی است که در روزهای 18 و 19 آذرماه جاری به مدت 2 روز متوالی در تالاب میقان اراک مشاهده و تصویربرداری شده است.

وی بیان کرد: نزدیکترین پراکنش این گونه با مرکز ایران بیش از 10 هزار کیلومتر فاصله دارد.
پژوهشگر محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: این پرنده فاصله زیادی را طی کرده تا به تالاب میقان اراک رسیده و هم اکنون در دسته غازهای پیشانی سفید مهاجر این تالاب در حال تغذیه و زندگی است.
کلنگری تصریح کرد: این پرنده نام فارسی ندارد و بنابر خصوصیات و ریخت شناسی آن نام «غازگونه سفید» برایش انتخاب شده است.
وی بیان کرد: مشاهده این گونه پرنده در تالاب میقان اراک اهمیت زیادی دارد و حفظ و توجه ویژه به این تالاب را به عنوان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان در ایران دوچندان کرده است.
رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز مشاهده این گونه نادر در تالاب میقان اراک برای نخستین بار در ایران را تایید کرد.
تالاب کویری میقان اراک یکی از مجموعه های کم نظیر زیستگاهی کشور و منطقه خاورمیانه است که پیشینه ای 2 هزار ساله دارد و مامنی مهم و امن برای زمستان گذرانی طیف وسیعی از پرندگان از جمله درنای خاکستری محسوب می شود.
این تالاب از 10 تالاب مهم کشور است که در 2 دهه اخیر به دلیل برخی از تصمیم های نادرست مدیریتی، خشکسالی های پیاپی، برداشت های غیراصولی سولفات سدیم، ایجاد جاده ای در خط میانی تالاب که رژیم آبی و زیستی دو سوی آن را برهم زده، با چالش های جدی زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند و اهمال و غفلت در خصوص سامان آن، مرگ تالاب را در پی خواهد داشت، پدیده ای که با خود بحران های زیستی برای مردم اراک و ساکنان اطراف آن به ارمغان می آورد و با کانون های طوفان نمکی و تشدید ریزگردهای محلی ادامه زندگی در این مناطق را غیرممکن می سازد.
در سال هایی که میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می شود اما در سال های کم بارش، دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشک شده و با تبدیل شدن به چشمه غبارهای نمکی، سلامت هوای شهر اراک را در معرض مخاطره جدی قرار می دهد.
ارتفاع این تالاب از سطح دریاهای آزاد یکهزار و 700 متر است و منابع تامین آب آن از بارش های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهرآب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تامین می شود.
وسعت تالاب میقان اراک حدود 25 هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.
این تالاب دارای ویژگی های بوم شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در فصل کوچ پذیرا است و در میان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی که اقامت موقت در این زیستگاه دارند، بعضی از گونه های نادر و حمایت شده نظیر درناهای خاکستری دیده می شوند.
جمعیت بالای درناهای خاکستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه های دیگر کشور، این زیستگاه آبی را به یکی از کانون های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل کرده و در فصل کوچ جلوه های زیبایی را فرا رو می نهد.
همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می رود.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می شوند که هر یک در نوع خود حائز اهمیت هستند.
به علت شوری آب، لایه های نمکی در منطقه دیده می شود، علاوه بر این گنبدهای نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تاثیر گسل های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می شوند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 357
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران