پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 410758 تاریخ : 1397/08/12-13:39:10
,17,25,
رحمانی از برنامه های معدنی آتی در وزارت صمت خبر داد

رحمانی از برنامه های معدنی آتی در وزارت صمت خبر داد

وزیر صنعت,معدن تجارت برای افزایش 0.2 درصدی سهم بخش معدن در اقتصاد گفت: وزارت صمت برنامه‌هایی برای افزایش صادرات مواد معدنی اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رضا رحمانی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته گفت: معدن یکی از پتانسیل هایی است که اقتصاد را از وابستگی نجات می دهد و از آنجا که از بخشهای پیشران به شمار می رود در صادرات نیز نقش اساسی دارد.

وزیر صمت در ادامه از اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همه ذینفعان از مجلس، دولت و بخش خصوصی بر آن تفاهم داشتند و حتما دوباره با همه ذینفعان مطرح می کنیم تا همه پای کار باشند و از ظرفیتهای موجود مجلس شورای اسلامی نیز به طور قطع استفاده می کنیم.

رحمانی با تاکید بر اینکه کار را باید مردم انجام دهند، افزود: ما نیز باید تسهیل گر باشیم و موانع کمتری ایجاد کنیم و برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کنیم و حتما یکی از کارهای اصولی بنده همفکری با صنعتگران و معدن کاران است و بدون مشورت با این بخش تصمیمات اساسی گرفته نخواهد شد.

وی ادامه داد: حتما همکاری دو طرفه خواهد بود و فعالیتهای قابل واگذاری را به تشکلها تفویض می کنیم، نظارت برمعادن نیز از بخش های قابل واگذاری است تا مردم و تشکلها کار را به پیش ببرند و این مدل را باید در حوزه بازرگانی و اصناف هم پیاده کنیم.

 

رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در آستانه 13 آبان قرار داریم، گفت: بخش معدن یکی از پتانسیل هایی است که می تواند اقتصاد کشور را به وابستگی نفتی نجات دهد.

وی یادآور شد: بدون تردید کار معدن بدون توجه به اکتشاف بی معنی است و توسعه اکتشافات معدنی در کشوربرای مناطق محروم و کمتر برخوردار در اولویت است و این در حالی است که در ژئو فیزیک هوایی در 6 سال اخیر معادل کل اکتشافات قبلی کار را پیش برده ایم و کار دولت این است که هزینه های ریسک را پوشش دهد تا مردم به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به طرح پهنه بندی یادآور شد: در این طرح اکتشافات 133 پهنه تعریف شده و 109 پهنه واگذار و 400 محدوده امید بخش نیز شناسایی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر انجام فعالیت و تمرکز بر معادن مگا سایز گفت: پیشتر اکتشافات ما سطحی بوده و این در حالی است که دنیا هم به سمت اکتشاف عمقی پیش می رود و در این زمینه به سازمان زمین شناسی و نیز ایمیدرو ماموریت می دهم که بحث اکتشاف را جدی بگیرند ، در این زمینه منابع مالی خوبی هم داریم و باید درآمدها را به سمت اکتشاف زیر ساختها سوق بدهیم.

رحمانی اظهار کرد : اکتشاف سالیانه 300 هزارکیلومتر خطی ژئوفیزیک را در برنامه می گذاریم چرا که باید از وضعیت فعلی خارج شده و این بخش متحول شود.

وی یادآور شد، سامانه کاداستر نیز کامل شده و جهت گیری اساسی  در این سامانه شفافیت و مبارزه با فساد و رانت است .با تکامل سامانه ها باید اطلاعات مساوی در اختیارهمگان قرار بگیرد واین ظرفیت باید در معدن کامل شود.

وزیر صمت تصریح کرد:‌ درحوزه بهره برداری از معادن دو کار اساسی باید صورت گیرد که یکی فعال سازی معادن است که امسال در پروژه های ویژه تعریف شده و بحث دیگر توجه به جغرافیای کشور بخصوص در مناطق محروم است.

رحمانی گفت:‌ توجه به معادن کوچک را با اختصاص منابع مالی در برنامه داریم و 32 شرکت هم با ما جوینت شدند و با حضور بخش خصوصی و شرکتهای معتبر خارجی به این بخش خواهیم پرداخت.

وی افزود: ارتقای سهم معدن از تولید ناخالص داخلی از 1.2 فعلی به 1.4 و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی نظیر فولاد ، الومینیوم و مس با شناسایی گلوگاه ها از جمله هدف گذاری های ما در بخش معدن است.

رحمانی اضافه کرد: در زمینه مباحث مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی چه در بخش بهره برداری و چه صنایع معدنی ، حتما تعامل خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اقتصاد های دنیا به سمت دانش بنیان و استارت آپ ها می رود و ما هم باید از این ظرفیت استفاده کنیم تا بتوانیم در این بخش سرپا بمانیم.

وزیر صمت افزود: با وجود آنکه  نوسانات ارز در بخش های مختلف باعث ضرر و زیان شده است، اما فرصت خوبی را برای صادرات فراهم آورده است و باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.

وی تاکید کرد: میزان استخراج سالیانه معادن بسیار ناچیز است و باید آن را به 400 میلیون تن برسانیم و همچنین صادرات 8 میلیارد دلاری این بخش را می توانیم تا 2 سال آینده به 12 میلیارد دلار برسانیم و در این زمینه نیازمند بازسازی و نوسازی تکنولوژی و ماشین آلات و کاهش خام فروشی هستیم.

 

به گزارش خبرنگاربانک و صنعت، این نمایشگاه به مدت 4 روز ( 11 تا 14 آبان ) در محل نمایشگاه بین المللی دایر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 299
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران