پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 573259 تاریخ : 1399/12/14-16:24:58
,15,
دومین نشست

دومین نشست "چهارشنبه های استارت آپی پست" برگزار شد

دومین نشست از مجموعه برنامه های "چهارشنبه های استارت آپی پست" به منظور بررسی موانع و مشکلات تجارت الکترونیک و نقش استارت آپها در توسعه سکوی تجارت الکترونیک برگزار شد.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل ازروابط عمومی شرکت ملی پست، در این پنل تخصصی که عصر روز چهارشنبه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، محمدرضا قادری عضو هیأت مدیره، حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی این شرکت، شهریار رفیعی مدیرعملیات شرکت تیماپ، فرشاد وکیل زاده مدیرعامل فروشگاه اینترنتی زنبیل و مدیران کل پست استانهای کشور حضور داشتند.

قادری با اشاره به ارکان اساسی کسب و کارهای دیجیتال و مشکلات پیش بینی نشده این حوزه گفت: کسب و کارهای نوپای دیجیتال در بخش تبلیغات نیاز به پشتیبانی و تسهیل کننده دارند.

وی افزود: متاسفانه سیستم های پرداخت قدری از سایر حوزه های کسب و کار عقب افتاده اند و در پاره ای موارد پرداختها دستی و با صدور چک و برگه انجام می شوند که باعث کند شدن فرآیندهای دیگر می شود.

قادری ادامه داد: توسعه فناوری اطلاعات ماهیت کسب و کارها در حوزه فروش و توزیع کالا را دگرگون کرده برخی مفاهیم گذشته از جمله مسئله انبارداری را بی معنی کرده و به تدریج مدلهای نو و اقتصادی تری را پدید آورده است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی فروشگاههای اینترنتی تمایل داشته باشند روی مسائل فنی و تخصصی مربوط به محصولات خود متمرکز باشند و مسائل دیگر از قبیل توزیع و جابه جایی و نیز ارتباط با مشتری را برون سپاری کنند، گفت: همین موضوع باعث شد پست با داشتن نیروی انسانی و زیرساخت مناسب، سراغ راه اندازی سکوی تجارت الکترونیک برود.

عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: این شرکت بر اساس ماهیت و نقشی که دارد و به دلیل ملی بودن، به همه کسب و کارها تعلق دارد و می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارها ایفا کند.

در ادامه جلسه، وکیل زاده مدیرعامل فروشگاه اینترنتی زنبیل با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی دو بخش دارد، یک بخش معطوف به مشتری و مصرف کنندگان و بخش دیگر مربوط به کسب و کارهاست، گفت: خرید اینترنتی در کشور ما هنوز به قدر کافی فرهنگ سازی نشده، این موضوع برای مصرف کنندگان جانیفتاده و کسب و کارها باید با جلب اعتماد مصرف کنندگان این مشکل را جبران کنند.

وی افزود: کسب و کارهای اینترنتی با نشان دادن مزیتهای خرید و فروش اینترنتی می توانند مصرف کننده را به استفاده از این روش ترغیب کنند، از جمله مزیت های مربوط به قیمت ها که بتواند ریسک خرید را کاهش دهد و برای مصرف کننده قانع کننده باشد.

وکیل زاده کمبود نیروی متخصص در حوزه های تخصصی، هزینه های بالا و تبلیغات محیطی که باعث می شود کسب و کارهای نوپا قربانی انحصار مجموعه های خاص و ستاره مربع ها شوند را از جمله مشکلات مهم دانست و گفت: کسب و کارها در یکسال اول غالبا زیان ده هستند و تا بتوانند به درآمد و توسعه برسند نیازمند به سرمایه فراوان و حمایت هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت ارتباطات و همه زیرمجموعه های آن از جمله شرکت ملی پست درک درستی از مسئله دارند، تاکنون حمایتهای مناسبی داشتند و پاسخگو بودند، سیاستگذاری خوبی انجام شده اما مشکل از زمانی رخ می نماید که فاز عملیاتی این همکاریها شروع می شوند.

وی تصریح کرد: در این فاز که مربوط به نیروهای بدنه و کسانی که عملاً کارها را انجام می دهند است، قدری در اجرای عملیات و پیگیریهای مربوطه نقص و اشکال وجود دارد.

دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اضافه کرد: عرضه کالای قاچاق و استفاده عرضه کنندگان این نوع کالاها از خدمات پستی، و نیز ضعفهای نظارتی در این مورد از دیگر مشکلات و چالشهای کسب و کارهای نوین است.

رفیعی مدیرعملیات شرکت تیماپ نیز در ادامه جلسه ضمن تشریح فعالیتهای شرکت متبوع خود، گفت: در ارسال کالا دو مشکل اساسی داریم، یکی مربوط به کیفیت نامناسب و غیرسیستمی بودن رهسپاری، و دیگری مربوط به ساز و کار امتیازدهی و قیمت نامناسب برای ارسال کالاها از سوی پست است.

در بخش دیگر جلسه، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان این توضیح که تشخیص کالای قاچاق آسان نیست، گفت: بارها معیارهای تشخیص را مطالبه کردیم ولی با حساسیت و سختگیریهایی که به خرج دادیم و حتی منجر به کاهش درآمدمان هم شده، وضع قدری بهتر شده است.

وی افزود: در خصوص بارهای خارج از اندازه، خبر خوب این است که ما در شرکت ملی پست در حال تصویب پست لجستیک هستیم ولی با توجه به رشد ترافیکی نقطه به نقطه در حدود 160 درصد، امکان جابه جایی کالاهای حجیم دشوارتر شد و اساساً امکانات پست هم با این کار متناسب نبود.

غضنفری با اشاره به اینکه پست لجستیک سرمایه گذاری خیلی زیادی هم لازم دارد، ادامه داد: خودپستچی گری برخی فروشگاهها جای تأسف دارد و عامل اختلال در وظایف می شود، اما می پذیریم که شرکت ملی پست در حوزه هایی به دلیل مباحث مالی و سختگیریهای نظارتی دچار مشکلاتی است.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه موقعیت سازمانهای دولتی در حوزه منابع انسانی بسیار پیچیده است، اضافه کرد: قیمت کنترل شده توسط دولت مشکلاتی را ایجاد می کند و امکان رقابت را برای بخش خصوصی از بین می برد.

در پایان جلسه و در بخش جمع بندی گفتگوها، قادری بیان داشت: پست یک زیرساخت پیشران اقتصاد کشور است و اصولا در همه کشورها هم پست طراحی نمی شود که سودآوری زیادی داشته باشد، چیزی که برای این شرکت ملی مهم است گستردگی و میزان خدمات دهی به سراسر کشور است.

عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست نقش آموزش را کلیدی توصیف و اظهار امیدواری کرد: چهارشنبه های استارت آپی بتواند علاوه بر ایجاد آشنایی میان پست و کسبوکارها ، باعث نزدیکتر شدن ذهنیت نیروی انسانی بدنه شرکت ملی پست به مفاهیم، دغدغه ها و استراتژیهای تجارت الکترونیک شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 220
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران