پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 467875 تاریخ : 1398/04/19-10:11:10
,23,17,
حمایت از تولید در نظام مالیاتی

حمایت از تولید در نظام مالیاتی

مالیات از منابع مهم دولت ها به شمار می‌رود و ثبات و تداوم وصول آن نیز موجب ثبات در برنامه‌ریزی دولت برای ارایه خدمات مورد نیاز در زمینه‌های گوناگون می‌شود.

بانک و صنعت، مالیات به‌عنوان یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌ها، درتمام کشورهای جهان ازجایگاه ویژه واهمیت والایی برخورداراست، به ‌طوری که هر کشوری برای ساختن زندگی بهتر شهروندان خویش سعی در گرفتن مالیات به ‌مطلوب ترین شکل ممکن از مردم دارد و از آنجایی که مهمترین هدف سازمان امور مالیاتی، تحقق درآمدهای مالیاتی کشور در سایه مودی مداری و رعایت عدالت مالیاتی می باشد، بایستی با نهادینه نمودن فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، موجبات تحقق درآمدهای مالیاتی فراهم گردد. 
با تاکید بر این نکته و با توجه به اینکه مالیات منبع اصلی درآمدهای دولت می باشد ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه‌ریزی دولت برای ارائه‌ی خدمات مورد نیاز کشور در زمینه‌های گوناگون می‌شود وعواید حاصل از درآمدهای مالیاتی می‌تواند جهت توسعه زیرساخت‌های تولیدی بکار گرفته شود و موجبات افزایش تولید و اشتغال را فراهم آورد. بی تردید، حمایت از تولید، صنعت و تجارت به عنوان یکی از ابعاد مهم توسعه یک کشور همواره از اهمیتی اساسی برخوردار بوده و مبارزه سرسختانه با واحدهای زیرزمینی از الزامات شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد در کشور قلمداد می شود. 
از طرفی، با عنایت به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "رونق تولید " در راستای تحقق این شعار تلاش سازمان امور مالیاتی بر این امر تمرکز یافته که کمترین فشار به واحدهای تولیدی وارد شود به نحوی که در مورد شرکت‌هایی که با مشکلات مالی مواجه می‌شوند باسیاست تعیین درآمد مشمول مالیات بر مبنای اطلاعات، از تعیین مالیات علی الراس خودداری می گردد.
بر همین مبنا و در راستای حمایت از تولید، در اجری ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولید و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانه های ذی ربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر و یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می شود و همچنین درآامدهای خدماتی بیمارستان ها،هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذی ربط برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر می شود، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد. همچنین واحد های تولیدی که در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مستقر باشند در مناطق برخوردار سال و در منطق کمتر توسعه یافته سه سال به مدت معافیت آنها اضافه می شود. 
در واقع مودی مداری نظام مالیاتی و مشوق های مالیاتی در جهت حمایت از تولید یکی از منابع مهم و نقش‌آفرین در جهت رونق تولید است که با برنامه‌ریزی های لازم، توجه ویژه‌ای به واحدهای تولیدی مصروف داشته و در همین راستا سیاست‌گذاری های سازمان امور مالیاتی کشور بر مبنای هر چه بیشتر تعامل سازنده با مودیان است. 
البته در این میان متاسفانه برخی فعالان اقتصادی که به دنبال سودجویی و منافع شخصی خود می باشند با به کار بستن ترفندها و شگردهایی از جمله استفاده از کارت بازرگانی دیگران، صدور فاکتورهای صوری، قاچاق کالا، عدم اعلام سود واقعی، فعالیتهای پنهان اقتصادی و راهکارهای دیگر سعی در دور زدن قانون و کتمان اطلاعات شغلی خود داشته و از پرداخت مالیات طفره می روند. این قبیل از افراد به خاطر اینکه از پرداخت مالیات فرار کرده و میزان واقعی درآمد خود را ابراز نمی کنند به عنوان اخلال گران اقتصادی محسوب می شوند زیرا مالیات وظیفه و حق همه مردم جامعه است. در واقع درآمدهای مالیاتی صرف عمران، رفاه، آبادانی کشور،آسایش و آرامش آحاد مردم می شود و لذا کسانی که از امکانات کشور برای تحصیل درآمد استفاده کرده ولی بخشی از آن را به عنوان مالیات برای توسعه امکانات نمی دهند مستحق جریمه و توبیخ بوده و از جانب مردم نیز مطرود هستند. این افراد در حقیقت با نپرداختن مالیات، چرخه اقتصاد و تولید را مختل کرده و موجب از بین رفتن فضای سالم رقابت می شوند.
در خاتمه، بدیهی است درآمد های مالیاتی رابطه مستقیمی با بودجه کشور دارد و هر چقدر درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد، نقش سازنده تری در فعالیت های تولیدی و اقتصادی و توسعه و عمران جامعه ایفا خواهد کرد. 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 433
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران