پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280587 تاریخ : 1396/03/24-15:00:49
,16,17,
تغییر مسیر کشتی های ائتلاف اقیانوسیه از قطر به عمان

تغییر مسیر کشتی های ائتلاف اقیانوسیه از قطر به عمان

ائتلاف اقیانوسیه متشکل از کشتیرانی های چند کشور جهان پهلوگیری شناورها در بندر دوحه قطر را به بندر صحار در عمان تغییر دادند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)؛ در پی اعمال تحریم تجاری علیه قطر، ائتلاف اقیانوسیه پهلوگیری در بندر دوحه قطر را به بندر صحار در عمان تغییر داد.

آلفالاینر گزارش داد: خط سرویس دهی MEA2 ائتلاف اقیانوسیه متشکل از کشتیرانی CMA CGM فرانسه، کاسکوی چین، اورگرین تایوان و OOCL هنگ کنگ به طور موقت پهلوگیری در بندر دوحه قطر را متوقف کرده است، خط سرویس دهی مذکور در بندر صحار عمان پهلوگیری گرفت.
اعضای ائتلاف اقیانوسیه کارگو به قطر را طریق شرکت خدمات دریایی و لجستیکی Milaha که در واکنش به تحریم‌های قطری، یک خط سرویس جدید سه بار در هفته بین بندر صحارعمان و این کشور را راه اندازی کرده است، ترانشیب خواهند کرد.
خط سرویس دهی فیدری کشتیرانی مرسک دانمارک در بندر سلاله عمان برای سرویس دهی به بازار قطر در حال فعالیت است.
 
ساخت مرکز جمع آوری داده در بندر بوسان کره 
مقامات بندر بوسان (BPA) کره جنوبی از ساخت یک مرکز جمع آوری داده با هدف رقابتی کردن بندر خبر دادند. 
کره جنوبی برای استفاده از داده‌های تحلیلیِ بخش لجستیک و با هدف رقابتی کردن بندر بوسان یک مرکز جمع آوری داده در این بندر می‌سازد.
مرکز جمع آوری داده ضمن اینکه قادر به جمع آوری نظام‌مند داده‌ها و اطلاعات و تحلیل آن‌ها است آخرین گرایش‌های موجود و جدید بین کشتیرانی‌ها را بررسی می‌کند و متعاقباً به اطلاعات ترافیک کانتینری دست می‌یابد و بخش‌های مستعد سوددهی را شناسایی کرده و ارتقا می‌دهد.
مقامات بندر بوسان در این باره گفتند: ساخت این مرکز در سال جاری میلادی آغاز می‌شود و فاز اول آن تا ماه آگوست 2017 به پایان می‌رسد. دو فاز دیگر نیز بر اساس جدول زمان بندی تا سال 2019 میلادی تکمیل می‌شود.
این گزارش ضمن اشاره به امکانات فاز اول ادامه داد: تکمیل فاز اول امکان تشخیص تغییرات در واردات و صادرات و در بازار حمل و نقل را برای مقامات بندر فراهم می‌آورد. در این میان، نظارت بر کیفیت کالاهای ترانزیت شده در کره جنوبی نیز صورت می‌گیرد. 
بر همین اساس، داده‌های جمع آوری شده برای شرکت‌های کشتیرانی و ترمینال اپراتور‌ها سودمند خواهد بود چرا که جمع آوری اطلاعات جامع در حوزه ترافیک حمل و نقل و بندری به طور مستقل برای هر یک از آن‌ها مشکل است. به عنوان مثال، از طریق مرکز جمع آوری داده می‌توان به زمان توقف یدک کش‌ها و مدت جابه جایی کالا در ترمینال‌های بندر بوسان دسترسی داشت. این داده‌ها به شرکت‌ها برای کاهش زمان انتظار و افزایش سوددهی کمک شایانی می‌کند. 
 
 
بزرگان عرصه چارترینگ در حمل و نقل فله کشتی کمتری می‌خرند 
سه شرکت بزرگ در عرصه چارترینگ در حمل و نقل فله با نام‌های Trafigura, Cargill و SwissMarine تمایل کمتری به افزایش دارایی‌ها و خرید کشتی دارند. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، طی سال‌های 2013 و 2014 و زمانی که حمل و نقل فله در شرایط خوبی به سر نمی‌برد، شرکت‌های بزرگ چارترینگ کشتی‌های فله به دلیل قیمت پایین کشتی در صدد افزایش ناوگان خود برآمدند. 
در حال حاضر سوال اصلی این است که پس از بهبود کرایه‌ها و پشت سر گذاشتن کاهش تاریخی نرخ‌های حمل فله در سال 2016 و افزایش ارزش کشتی‌های کارکرده، آیا بازیگرانی که به بازارهای تقاضای حمل فله دسترسی بیشتری دارند قادر به بازگشت به بازار حمل و نقل هستند؟ 
موسسه لویدزلیست در خلال مذاکره با سه شرکت بزرگ جواب این سوال را منفی اعلام کرد. 
دلیل این امر بالا بودن بیش از حد ارزش کشتی‌های کارکرده است که کار با دارایی‌ها را غیرجذاب کرده است. 
دو شرکت بزرگ دنیا، Cargill و Trafigura در عرصه تجارت کالاهای فله نظرات خود را در این خصوص ارائه داده اند. جان دیلمن به عنوان مدیر بخش حمل و نقل دریایی شرکت Cargill اظهار کرد: "هم اکنون هیچ گونه کشتی در اختیار نداریم. " 
این شرکت که در سال 2001 تصمیم به خروج از عرصه کشتی داری گرفت پیش از این تعداد محدودی کشتی کیپ سایز را در اختیار داشت. 
مدیر این شرکت در این خصوص اظهار داشت: احتمال اینکه در آینده کشتی هایی را در اختیار بگیریم وجود دارد، اما این امر جزو برنامه‌های حتمی ما نیست. 
چنین رویکردی در شرکت Trafigura نیز به چشم می‌خورد. این شرکت در حال حاضر در صدد افزایش حضور بیشتر در بازار فله و انتقال سنگ آهن بیشتر از برزیل است. 
آلن کامینگ، مدیر بخش حمل و نقل فله این شرکت در این خصوص اظهار داشت: کشتی داری لزوما جزو برنامه‌های ما محسوب نمی‌شود. 
احتمال سفارش کشتی‌های جدید از سوی شرکت‌های دیگر که در حقیقت کشتی دار نیز هستند وجود دارد که دلیل آن بالا رفتن ارزش کشتی‌های کارکرده است به طوری که بهای این کشتی‌ها از کاهش تاریخی که داشتند هم اکنون با قیمت کشتی‌های نو برابری می‌کند. 
بر اساس این گزارش، در برخی موارد قیمت کشتی‌های کارکرده 50 درصد نسبت به سه ماهه ابتدایی سال 2016 افزایش داشته است. 
بهای یک فروند کشتی کیپ سایز پنج ساله از 21 میلیون دلار در ماه آوریل سال 2016 به 32 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. در همین راستا بهای یک فروند کشتی پاناماکس از 11 میلیون دلار در زمان ذکر شده به 20 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. 
گزارش لویدزلیست به نقل ازمدیر بخش حمل و نقل فله شرکت Trafigura ادامه داد: اگر افزایش بهای فله برهای کارکرده ادامه یابد، احتمال بهبود موثر حمل و نقل جهانی فله تا میزان زیادی کاهش می‌یابد چرا که عرضه بالا در این بازار امکان بالارفتن کرایه‌ها را از میان بر می‌دارد. 
بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع آگاه، این شرکت سفارش ساخت چهار فروند کشتی نیوکاسل ماکس را در اوایل سال 2014 در کشتی سازی کینگ دائو یانگ فان در چین لغو کرد که دلیل آن عدم تحویل به موقع این کشتی‌ها در زمان مقرر بوده است. 
این کشتی‌ها در اوایل سال 2014 زمانی لغو شدند که ناوگان جهانی حمل فله با ورود سیل آسای کشتی‌های حمل فله و کاهش تقاضا برای کشتی‌های فله بر روبرو شده بود. 
از سوی دیگر مدیر عامل شرکت SwissMarine اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار فله و قیمت‌های فعلی، اقدام برای خریداری کشتی دلیل بسیار بزرگی را طلب می‌کند و این شرکت تجاری هیچ گونه برنامه‌ای برای کشتی داری ندارد. 
این شرکت در حال حاضر 12 کیپ سایز فله بر در اختیار دارد و 150 فروند کشتی را اجاره کرده است که اکثر آن‌ها اجاره زمانی به مدت یکسال هستند. 
برخی ازاین کشتی‌ها زمانی خریداری شدند که خریداران متمول آن‌ها از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و اقدام به توسعه ناوگان چه در جهت توسعه ناوگان اجرایی و چه در جهت تحرک دارایی خود برآمده بودند. 
شرکت Cargill از سوی دیگر اقدام به اجاره 600 فروند کشتی شامل 120 کشتی کیپ سایز، 180 پاناماکس، 120 سوپراماکس و 130 هندی سایز و 20 کشتی ساحلی بهره می‌برد که جمعا قادر به جا به جایی 200 میلیون تن کالاهایی نظیر غلات، سنگ آهن، زغال سنگ، بوکسیت و شکر هستند. 
یک چهارم این کشتی‌ها به منظور حمل بار از مبدا به مصرف کننده نهایی است و مابقی در تجارت با شخص ثالث به کار گرفته شده اند. 
شرکت Trafigura در سال مالی 2016 موفق به جا به جایی 30 میلیون تن فله خشک شد که تا سپتامبر این سال پنج میلیون تن کمتر از آمار سال 2014 را نشان می‌دهد. 
این شرکت قصد دارد این آمار را با حمل حجم بیشتر از بندر پورتوریکو در برزیل به بندر Ilha da Madeira و بالعکس افزایش یابد. بندر مربوطه در حال حاضرقادر به جا به جایی 50 میلیون تن است که در این بندر تن‌ها 15 میلیون تن جا به جایی صورت می‌گیرد. 
این شرکت میزان 45 تا 50 فروند کشتی را به صورت اجاره زمانی در اختیار دارد و 45 تا 50 کشتی فله بر دیگر نیز به صورت سفری بکار گرفته است که نیمی از آن‌ها به منظور انتقال بار و مابقی در اختیار شخص ثالث نظیر معادن و دیگر تجارت‌ها قرار گرفته است. 
تمرکز بزرگ دیگر این شرکت بر روی سرب، روی و مس در کرانه غربی آمریکای جنوبی قرار گرفته است. شرکت SwissMarine نیز در همین راستا مایل به توسعه تجارت خود در همین ناحیه است. 
 
بهبود بازار 
هر سه مدیران عامل شرکت‌های مذکور اگر چه از بهبود بازار کنونی فله اظهار شگفتی کردند، اما دوام آن را با چالش روبرو کردند. آقای کامینگ در این خصوص اظهار داشت: در شش ماه گذشته شاهد بهبود بازار فله بر‌ها بودیم که خبر خوبی برای این عرصه از حمل و نقل محسوب می‌شود. 
مدیر عامل شرکت Cargill اظهار داشت:" اساسا هیچ مشکلی در خصوص تقاضا برای حمل بار فله نداریم که دلیل آن رشد حمل کالاهای فله از طریق دریا بوده است، اما مشکل اصلی در عرضه بالای کشتی‌ها نهفته است. " 
این گزارش در ادامه افزود: شرکت Cargill در انتظار رشد تجارت‌های کوچک است که بستگی زیادی به تقاضای فصلی برای غلات و در عین حال سیاست‌های دولت چین در خصوص مصرف سنگ آهن و زغالسنگ دارد. 
در کنار این موارد، عناصر دیگری نیز دخیل هستند که در میان آن‌ها می‌توان به اشخاص ناشناخته درسیاست‌های آمریکا و پیام رئیس جمهور آمریکا در خصوص تمایل وی برای قطع همکاری در اقیانوس آرام که می‌توانست حجم معاملات را افزایش دهد، اشاره کرد. 
Dieleman، مدیر شرکت Cargill اظهار داشت: مشکلات بر سر راه تجارت برای حجم کلی معاملات خبر بدی محسوب می‌شود و ممکن است بار را از یک مبدا به مبدا دیگری تغییر دهد. 
Weernink، مدیر شرکت SwissMarine روند بهبود فعلی بازار فله را سریعترو مثبت‌تر از آنچه حدس می‌زد، اعلام کرد که وی را در خصوص موقت بودن این تغییرات نگران کرده است و اظهار داشت: امروز همه قیمت‌های فولاد چین و بازار بورس سنگ آهن را رصد می‌کنند و پیش بینی در خصوص افعال دولت چین کار دشواری به نظر می‌رسد. آن‌ها بر روی تجارت‌های سود آور کار می‌کنند که بخشی از آن توسط توافق نامه‌ها با فورواردر‌ها کمک می‌شود. 
شرکت Cargill خود را به عنوان بزرگترین شرکت کننده در FFA معرفی کرد و دلایلی را برای آن برگزید و مدیر عامل آن افزود: این بازار برای ما مهم محسوب می‌شود و به ما کمک می‌کند تا علاوه بر مکانیزم کشف قیمت، وسیله‌ای برای اظهار عقاید در خصوص تغییرات بازار محسوب می‌شود. 
مدیر شرکت SwissMarine نیز اظهار داشت: مدیریت کردن ریسک‌ها مفید به نظر می‌رسد چرا که نوسانات بازار به سود دهی یا عدم سوددهی یک شرکت منجر می‌شود.
 
امضاء تفاهم نامه بین بنادر پیرائوس یونان و شانگهای چین 
اداره بندر پیرائوس یونان با گروه بندر بین المللی شانگهای چین تفاهم نامه‌ای مبنی بر توسعه همکاری مساعی با هدف رشد تجارت و ایجاد فرصت‌های جدید کسب و کار امضا کرد. 
تفاهم نامه همکاری مساعی بین اداره بندر پیرائوس و بندر بین المللی شانگهای با هدف ارتقاء جایگاه استراتژیک بندر یونانی در نقشه جهانی به ویژه جاده ابریشم، رشد تجارت بین الملل، ایجاد فرصت‌های جدید و سرمایه گذاری به ارزش 350 یورو به امضای طرفین رسید.
بر اساس این گزارش و طبق تفاهم نامه، دو بندر در زمینه تحقیقات پروژه ای، آموزش نیروها، مبادله اطلاعات و کمک فنی با یکدیگر همکاری خواهند داشت. 
اداره بندر پیرائوس در این باره گفت: هدف اصلی تفاهم نامه همکاری نزدیک در حوزه‌های مذکور است که قطعا توسعه تجارت و ایجاد فرصت‌های جدید را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، امکان مذاکرات مشترک برای یافتن زمینه‌های لازم جهت ارتقا خدمات کشتیرانی بین دو بندر فراهم می‌آید.
اداره بندر پیرائوس ادامه داد: گروه کشتیرانی کاسکو چین نیز با گروه بندر بین المللی شانگهای تفاهم نامه‌ای امضا کردند.
این گزارش افزود: در ماه اگوست سال 2016 میلادی اپراتور بندریِ گروه کاسکو در هنگ کنگ به طور رسمی 51 درصد از سهام بندر پیرائوس را به ارزش 280 میلیون و پنج هزار یورو خریداری کرد. گروه کاسکو امکان خرید 16 درصد از سهام این بندر را به ارزش 88 میلیون یورو طی پنج سال آینده دارد.
شایان ذکر است، تفاهم نامه مذکور سرمایه گذاری به ارزش 350 میلیون یورو در بندر طی 10 سال را شامل می‌شود. قرار است این هزینه صرف بروزرسانی صنعت کشتی سازی و کروز و توسعه تاسیسات و خدمات بندری شود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 415
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران